اگر برای اولین بار است که تصمیم به نصب جوملا گرفته‌اید بد نیست که بدانید جوملا ۳٫۰ یک محیط نصبی کاربر پسند دارد که بوسیله آن براحتی می‌توانید با چند کلیک سایت خود را راه اندازی کنید. این محیط نصب در جوملا ۳٫۰ تغییراتی با نسخه‌های قبل داشته است به عنوان مثال تنظیمات FTP که در نسخه‌های قدیمی‌تر جوملا در هنگام نصب یک مرحله از نصب را به خود اختصاص می‌داد در نسخه جوملا ۳٫۰ این مرحله حذف شده است بنابراین می‌توان گفت که نصب جوملا ۳٫۰ آسانتر نصب از هر نسخه دیگری از جوملا است. قبل نصب جوملا در Cpanel باید به نکاتی توجه کنید.

سرور مورد نیاز برای نصب جوملا ۳٫۰

با مطالعه پیش نیازهای نرم افزاری جوملا از سازگاری جوملا با میزبان خود مطمئن شوید.
اگر سرور شما مجهز به حداقل موارد مورد نیاز برای نصب جوملا است خواندن ادامه این مقاله به شما توصیه میکنم.

دانلود آخرین بسته نصبی جوملا

از طریق سایت جوملا فارسی مترجم رسمی و پشتیبان متخب جوملا در ایران میتوان آخرین بسته نصبی جوملا ۳٫۰ را دانلود کرد. پس از دانلود این بسته نصبی باید آنرا در سرور Cpanel مان آپلود کنیم.

آپلود بسته نصبی به سرور

پس از اینکه بسته نصبی جوملا را دانلود کردیم اینک باید آنرا به سرور آپلود کنیم برای این کار باید به سروری که از قبل تهیه کرده اید لاگین کنید و سپس با استفاده از گزینه File Manager یا با استفاده از FTP بسته نصبی جوملا در سرور آپلود کنید.

Uploadfile

ابتدا باید به root web server بروید و بسته نصبی را در آنجا آپلود کنید. هنگامیکه برروی File Manager کلیک میکنید یک سوال از شما پرسیده میشود و شما باید Web Root را انتخاب کنید. سپس با استفاده از دکمه آپلود بسته جوملا را انتخاب کنید آنگاه به طور خودکار بسته نصبی در سرور آپلود خواهد شد.

Fmanager

پس آپلود کامل بسته نصبی باید آنرا از حالت zip خارج کنیم. به این صورت که برروی بسته نصبی راست کلیک کرده ← گزینه Extract را انتخاب میکنیم و

Jpackage-extract

منتظر میشویم تا بسته از حالت zip خارج گردد.

ایجاد پایگاه داده ها و کاربر مرتبط با آن

در مرحله بعد باید برای جوملا، یک پایگاه داده ایجاد نمایید. ابتدا وارد کنترل پنل هاست (Cpanel) شده و بر روی MySQL ← Databases کلیک نمایید.

Cpanel_install_joomla2

بعد از کلیک بر روی این گزینه صفحه مدیریت پایگاه داده‌‏ها نمایش داده می‌‏شود و از قسمت Create New Database نام پایگاه داده خود را وارد نمایید:

Cpanel_install_joomla3

بعد از ساخت پایگاه داده ، از قسمت MySQL Users یک کاربر جدید ایجاد نمایید:

Cpanel_install_joomla4

سپس در قسمت Add User To Database به کاربر اجازه می‏‌دهید تا به پایگاه داده دسترسی داشته باشد:

Cpanel_install_joomla5

با زدن دکمه Add صفحه‏ای مانند تصویر زیر باز خواهد شد:

Cpanel_install_joomla6

در این صفحه باید تمام گزینه‏‌ها را انتخاب نمایید ، به این منظور بر روی ALL PRIVILEGES کلیک و سپس بر روی دکمه Make Changes کلیک نمایید. اکنون شما باید در قسمت Current Databases صفحه‌‏ای مشابه تصویر زیر مشاهده نمایید تا کاربر و پایگاه داده هر دو به درستی ایجاد و کاربر به پایگاه داده متصل شده باشد.

Cpanel_install_joomla7

در پایان این مرحله باید

نام هاست: localhost

نام کاربری پایگاه داده: نام کاربری که ایجاد کردیم

رمزعبور پایگاه داده: رمز عبوری که به کاربر اختصاص دادیم به یاد داشته باشیم.