HTML 5 ، ورژن جدید زبان طراحی صفحات وب یعنی HTML است . این زبان به عنوان جدیدترین استاندارد طراحی صفحات وب معرفی شده است .
قبلا در بخش آموزش HTML در همین سایت ، به معرفی و آموزش ورژن قدیمی تر این زبان یعنی HTML 4 پرداختیم . HTML 4 در سال ۹۹ میلادی به دنیای وب معرفی شد ، ولی از آن زمان تاکنون دنیای وب و نیازهای اینترنتی تغییر زیادی کرده است . بنابراین این نیاز وجود داشت تا یک استاندارد جدید معرفی شود تا بتواند نیاز های جدید کاربران را بهتر پوشش دهد .
HTML 5 هنوز در حال بروز رسانی و ویرایش است و مرورگرهای مطرح در تلاشند تا نسخه های جدید آنها ، سازگاری بهتری با این زبان جدید داشته باشد .
در HTML 5 ، قابلیت ها و امکانات جدیدی قرار داده شده است که تا قبل از این برای انجام آنها نیاز به نرم افزارهای جانبی در مرورگر ها داشتیم . در این بخش به معرفی این ویژگی های جدید خواهیم پرداخت .
HTMKL 5 ، حاصل همکاری و مشارکت دو نهاد اصلی استاندارد سازی وب یعنی W3C و the Web Hypertext Application Technology Working Group (WHATWG) است .
این دو نهاد به صورت مستقل در حال طراحی یک استاندارد برای وب بودند ، ولی در سال ۲۰۰۶ توافق کردند تا با همکاری هم HTML 5 را ایجاد نمایند .
در طراحی HTML 5 قوانین و راهکارهای زیر به صورت اجباری تعیین شد تا رعایت شوند :

۱٫ تمام قابلیت های جدید باید بر پایه HTML , CSS و جاوا اسکریپت باشند .
۲٫ باید نیاز به plugin ها و نرم افزارهای جانبی مثل فلش کاهش یابد .
۳٫  سیستم عیب یابی و رفع نقص عیب HTML بهبود یابد .
۴٫  سعی شود در طراحی صفحات وب نیاز کمتری به اسکریپت ها باشد .
۵٫ HTML 5 باید در اجرا مستقل از سیستم و کامپیوتر باشد .