آموزش: معرفی و مقایسه فروشگاه سازهای آنلاین
این روزها خرید کردن از فروشگاه‌های اینترنتی در میان مردم بسیار جا افتاده است. بنابراین بسیاری از افراد و برندها فروشگاه اینترنتی خودشان را راه‌اندازی و اقدام به فروش کالاهای خود می‌کنند. همان‌طور که می‌دانید، تنوع فروشگاه ‌سازهای آنلاین در بازار بسیار زیاد شده است و هرکدام مزایای متفاوتی نسبت به دیگری دارد. برای اینکه بتوانید طراحی مناسبی برای فروشگاه اینترنتی خود داشته باشید و سوددهی آن را بالا ببرید، باید پلتفرمی انتخاب کنید که نیازهای اولیه‌ی شما را برطرف کند و قابلیت‌های مورد نیاز برای توسعه‌ را داشته باشند. ما در این مقاله‌ زومیت، ۵ فروشگاه ‌ساز آنلاین برتر دنیا یعنی Shopify، Magento، WooCommerce، OpenCart و PrestaShop را به شما معرفی می‌کنیم و مزایا و معایب استفاده از هرکدام را با هم مقایسه می‌کنیم.
۱- شاپیفای (Shopify)

shopify

شاپیفای یک سبد خرید کامل است. یعنی به همه مسائل مربوط به کدنویسی رسیدگی می‌کند؛ اما با این حال امکان کنترل کدهای HTML و CSS را برای شما نیز مهیا کرده است. امروزه شاپیفای یکی از بهترین و قابل‌اعتمادترین نرم‌افزارهای تجارت الکترونیک است که بیش از ۳۲۵ هزار فروشگاه اینترنتی را در سراسر جهان پشتیبانی می‌کند. اگر به دنبال ساختن یک فروشگاه مرکب با قابلیت استفاده‌ی آسان هستید، شاپیفای بهترین گزینه برای شما است. شاپیفای همیشه در پیاده‌سازی ویژگی‌های پیشگامانه و منحصربه‌فرد حرف اول را می‌زند. به‌عنوان مثال این، فروشگاه ‌ساز اخیرا با شرکت آمازون متحد شده است و شما می‌توانید محصولات خود را از طریق شاپیفای در آمازون به فروش برسانید.
کاربرپسندی

شاپیفای کاربرپسندی بالایی دارد و به اصطلاح «User Friendly» است. رابط کاربری آن بسیار ساده و به‌صورت کشیدن و رها کردن است. استفاده از ابزارهای آن‌ ساده است و همچنین ویرایش آسان آن، فرصت خوبی برای تازه‌کاران ورود به دنیای تجارت فراهم کرده است. از جمله‌ی دیگر ویژگی‌های آن می‌توان به پنل ادمین خوش‌ساخت و تجربه‌ی کاربران از یک خرید خوب اشاره کرد.
قیمت و سایر هزینه‌ها

شاپیفای یک نسخه‌ی ۱۴ روزه‌ی رایگان دارد و بعد از گذشت این مدت، باید برای خرید آن هزینه‌ی ماهیانه پرداخت شود.
سئو

شاپیفای بهینه‌سازی بسیار بالایی از نظر سئو دارد. این فروشگاه ‌ساز آنلاین از امکانات اصلی سئو مانند تگ‌های قابل ویرایش عنوان، توضیحات متا (متن خلاصه از محتوای صفحه‌ی وب) آدرس URL، تگ آلت (توضیح عکس) و نام‌های قابل تنظیم برای اسناد تصویری استفاده می‌کند. طبق تحقیق سایت ecommerce-platform، شاپیفای توانسته است در سئو رتبه‌ی ۹۸ از ۱۰۰ را کسب کند.
قالب‌ها و طراحی

شاپیفای دارای قالب‌های بسیار متنوعی است که می‌توانید از میان آن‌ها مناسب‌ترین طراحی را برای فروشگاه خود انتخاب کنید. اما تنظیمات کمی برای شخصی‌سازی در اختیار شما قرار می‌دهد.
پشتیبانی از مشتری‌ها

شاپیفای در حمایت مشتری‌ها نیز حرف اول را می‌زند و به‌طور ۲۴ ساعته در ۷ روز هفته پاسخگوی کاربران خود است. شما از ۳ طریق ایمیل، تماس تلفنی و چت می‌توانید با تیم پشتیبانی ارتباط برقرار کنید. همچنین راهنمایی‌های زیادی برای استفاده از این فروشگاه ‌ساز روی وب‌سایت قرار دارد که شما را مرحله به مرحله هدایت می‌کنند.
۲- مجنتو (Magento)

magento

مجنتو به‌عنوان یکی از انعطاف‌پذیرترین پلتفرم‌ها شناخته شده است. این فروشگاه ‌ساز آنلاین شاهکاری از مهارت‌های نرم‌افزاری است و امکانات نامحدودی در اختیار صاحب فروشگاه اینترنتی قرار می‌دهد. مجنتو از واحدهای پولی، نرخ‌های مالیاتی متفاوت و انواع محصولات پشتیبانی می‌کند؛ همچنین به راحتی با قالب‌های پرداخت متفاوت ادغام می‌شود. از دیگر ویژگی‌های آن می‌توان به ظاهر حرفه‌ای، دسته‌بندی‌ دقیق، تبلیغات، فروش اختصاصی و تقسیم‌بندی مشتری‌ها اشاره کرد. عملکردهای این فروشگاه ‌ساز آنلاین به‌اندازه‌ای متنوع است که گزینه‌های متفاوتی برای ساختن یک فروشگاه آنلاین را در اختیار شما قرار می‌دهد. همان‌طور که در بالا به آن اشاره کردیم، مجتنو یک پلت‌فرم متن باز با معماری پلاگین توسعه‌یافته است. این امکان در تجارت الکترونیک به شما اجازه می‌دهد که کدها را به نحو دلخواه خود تغییر دهید و هر ویژگی که دوست دارید، به آن اضافه کنید.
کاربرپسندی

مجنتو برخلاف شاپیفای کاربرپسندی بالایی ندارد. هر چند با ارائه‌ی نسخه‌ی جدید این فروشگاه‌ ساز، پلت‌فرم آن تا حدودی قابل فهم‌تر شده است؛ اما همچنان استفاده از آن دشوار است. مجنتو گزینه‌ی خوبی برای افرادی با دانش کم در زمینه‌ی تکنولوژی نیست و این افراد باید خودشان را برای یادگیری اصول پایه‌ی این پلت‌فرم آماده کنند.
قیمت و سایر هزینه‌ها

نسخه‌ی Magento CE رایگان و به‌راحتی قابل دانلود و استفاده است. این نسخه هیچ نیازی به پرداخت ماهیانه ندارد و برای فروشگاه‌هایی با اندازه کوچک و متوسط مناسب است. نسخه‌ی دیگر آن یعنی Magento EE برای کسب‌و‌کارهای بزرگ مناسب است و هزینه‌ی آن به اندازه‌ی کسب‌و‌کار شما بستگی دارد.
سئو
مجنتو بهترین فروشگاه ساز از نظر سئو است.

مجنتو از نظر سئو کاملا بهینه‌سازی شده است و در مقایسه با دیگر فروشگاه‌ سازها حرف اول را می‌زند. همچنین تنظیمات زیادی در این رابطه در اختیار کاربر قرار می‌دهد که از میان آن‌ها می‌توان به متاتگ‌ها، بهینه‌سازی تصاویر، تگ‌های استاندارد برای محصولات و ویرایش فایل robot.txt (فایل متنی مخصوص ربات موتورهای جستجو) اشاره کرد. طبق تحقیق سایت ecommerce-platform، مجنتو توانسته است در سئو، رتبه‌ی ۱۰۰ از ۱۰۰ را کسب کند.
قالب‌ها و طراحی

مجنتو بسیار محبوب است و به همین دلیل قالب‌های متنوعی به کاربران خود عرضه می‌کند. قالب‌های ارائه‌شده در فروشگاه مجنتو کاربرپسندی بالایی دارند، طراحی‌شان قابل تنظیم است و روی هر دستگاهی به‌خوبی پاسخگو هستند. در حال حاضر ۱۲۱ قالب رایگان در سایت مجنتو در دسترس است و مابقی در ازای پرداخت مبالغ متفاوتی در اختیار کاربر قرار می‌گیرد. شما همچنین می‌توانید از سایت‌های دیگری مانند ThemeForest و TemplateMonster برای دانلود قالب‌های رایگان و خرید قالب‌های غیر رایگان مجنتو اقدام کنید.
پشتیبانی از مشتری‌ها

استفاده از پلت‌فرم متن باز به این معنا است که کاربر انواع مشکلات را در استفاده از این فروشگاه ‌ساز تجربه خواهد کرد. از آنجایی که نسخه‌ی CE آن رایگان است، کاربران نمی‌توانند از خدمات پشتیبانی بهره‌مند شوند. اما خبر خوب این است که در انجمن‌های گفتگو درباره‌ی انواع مشکلات و راه‌حل‌های آن بحث شده است. کاربرانی که نسخه‌ی پولی این فروشگاه ‌ساز را خریداری می‌کنند، می‌توانند از خدمات پشتیبانی از مشتری‌ها بهره‌مند شوند. مجنتو همچنین دوره‌های آموزشی رایگان و غیر رایگانی برگزار می‌کند که کاربران می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند.
۳- ووکامرس (WooCommerce)

woocommerce

ووکامرس برترین فروشگاه ‌ساز رایگان تحت وردپرس و برای افرادی مناسب است که بخواهند از طریق افزونه‌ی وردپرس محصولات خود را بفروشند. طبق اعلام سایت SimilarTech، ووکامرس روی ۷۶۶ هزار دامنه‌ی مستقل نصب شده است. ووکامرس یک پلت‌فرم متن باز و قابل انعطاف است. یعنی شما می‌توانید کدهای آن‌ را ببینید و تغییر دهید. این فروشگاه ‌ساز آنلاین اغلب ویژگی‌های تجارت الکترونیک مانند تنظیمات تحویل محصول، کنترل مالیات، پیگیری سهام و استفاده از کد تخفیف را دارد.
کاربرپسندی

ووکامرس هم کاربرپسندی بالایی دارد و هم استفاده از آن راحت است. البته نسبت به شاپیفای کمی سخت‌تر است. ووکامرس یک افزونه است و شما باید قبل از استفاده از آن یکسری تنظیمات انجام دهید. اما با همه‌ی این پیچیدگی‌ها، کاربرپسندی آن از مجنتو بیشتر است. البته این افزونه راهنما هم دارد و شما را قدم به قدم راهنمایی می‌کند.
قیمت و سایر هزینه‌ها

ووکامرس یک افزونه‌ی رایگان است و تمام به‌روز‌رسانی‌های آن نیز رایگان هستند. اما اگر بخواهید از امکانات بیشتری برای سئو بهره‌مند شوید، باید کمی هزینه‌ بپردازید.
سئو

ووکامرس به دلیل سفارشی شدن و دسترسی به کدهای فروشگاه، سئوی خوبی دارد. از آنجایی که این فروشگاه ‌ساز روی وردپرس نصب می‌شود، گزینه‌های خوبی برای بالا بردن سئو به شما پیشنهاد می‌دهد. طبق تحقیق سایت ecommerce-platform، مجنتو توانسته است در سئو، رتبه‌ی ۹۸ از ۱۰۰ را کسب کند.
قالب‌ها و طراحی
ووکامرس متنوع‌ترین قالب‌های طراحی را دارد.

ووکامرس نسبت به مجنتو و شاپیفای طراحی و قالب‌های بهتری دارد. شما علاوه بر قالب‌های ووکامرس می‌توانید از قالب‌های وردپرس نیز استفاده کنید. در حال حاضر هزاران قالب آماده و رایگان برای دانلود در سایت‌هایی مانند ThemeForest وجود دارد. بهترین کار برای شروع راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی این است که از قالب پیش‌فرض و رایگان ووکامرس به نام Storefront استفاده کنید. این قالب رایگان بسیار کارآمد است و بر تمام جوانب مهم یک فروشگاه اینترنتی تمرکز می‌کند.
پشتیبانی از مشتری‌ها

این فروشگاه ‌ساز نیز مانند مجنتو متن باز است و خودتان می‌توانید با خواندن راه‌حل‌های مطرح‌شده در اتاق‌های گفتگو، کدها را ویرایش و مشکل را حل کنید. با همه‌ی این‌ها، ووکامرس به شما اجازه می‌دهد که از طریق ارسال تیکت مشکل خود را پیگیری کنید.
۴- اپن کارت (OpenCart)

opencart

اپن کارت یک پلت‌فرم رایگان و عالی برای ساختن فروشگاه‌های اینترنتی با ‌اندازه‌ی کوچک و متوسط است. این نرم‌افزار بر اساس PHP نوشته شده و برای افرادی که به این زبان برنامه‌نویسی مسلط هستند بسیار مناسب است. اپن کارت دارای یک سری افزونه‌ی اصلی نیز هست. اگر به افزونه‌های بیشتری برای کار خود احتیاج دارید، می‌توانید آن‌ها را از میان ۱۴ هزار افزونه‌ی موجود انتخاب و دانلود کنید. این فروشگاه ‌ساز اکثر ویژگی‌های پایه و مورد نیاز کاربر برای ساخت فروشگاه اینترنتی را دارد؛ همچنین به دلیل بهره‌مندی از تکنولوژی AJAX دارای سرعت بالایی است. اپن کارت امکان آپلود بی‌نهایت محصولات و دسته‌بندی آن‌ها را تنها از طریق یک پنل مدیریت ساده مهیا می‌کند. یکی دیگر از دلایل محبوبیت این فروشگاه ‌ساز این است که از زبان‌ها و واحدهای مختلف پول پشتیبانی می‌کند.
کاربرپسندی

اپن کارت دارای طراحی خوبی است. کار کردن با آن از مجنتو راحت‌تر، اما از ووکامرس کمی سخت‌تر است. طراحی این فروشگاه ‌ساز به‌گونه‌ای است که افرادی با دانش فنی محدود نیز می‌توانند از آن استفاده کنند. اضافه کردن محصولات و ویرایش آن‌ها بدون هیچ دردسری در این فروشگاه ‌ساز انجام می‌شود.
قیمت و سایر هزینه‌ها

دانلود، نصب، استفاده و به‌روزرسانی این فروشگاه ‌ساز رایگان است؛ اما به این معنی نیست که استفاده از آن هیچ هزینه‌ای برای شما نخواهد داشت. برخی از افزونه‌های این فروشگاه ‌ساز رایگان نیست و استفاده از آن‌ها برای شما هزینه خواهد داشت. اگر تمایلی به دانلود کردن این فروشگاه ‌ساز ندارید، می‌توانید از ۲ نسخه‌ی محدود و رایگان برای مشاهده‌ی ظاهر فروشگاه و پنل مدیریت استفاده کنید.
سئو

اپن کارت از نظر سئو نسبت به دیگر فروشگاه ‌سازها، نه بهتر و نه بدتر است. این فروشگاه ‌ساز تمام ویژگی‌های مورد نظر برای ساختن یک فروشگاه با سئوی خوب را دارا است. کلمات کلیدی، توضیحات، موضوع و تگ عنوان برای همه‌ی محصولات در همه‌ی دسته‌بندی‌ها به کار می‌روند؛ همچنین لینک‌های آن نسبت به ووکامرس سئوی بهتری دارند.
قالب‌ها و طراحی

اپن کارت دارای قالب‌هایی با طراحی حرفه‌ای است. هزاران مدل از این قالب‌ها برای دانلود در سایت‌هایی مانند ThemeForest و Template Monster دسترس است که برخی از آن‌ها رایگان و برخی دیگر پولی هستند. گفته‌ می‌شود که نصب قالب‌ نیاز به دانش برنامه‌نویسی به زبان‌های HTML، CSS و JavaScript دارد. به همین دلیل مدیریت قالب‌ها در اپن کارت از ووکامرس و شاپیفای سخت‌تر است.
پشتیبانی از مشتری‌ها

اپن کارت نیز مانند هر پلت‌فرم متن باز دیگری پشتیبانی محدودی دارد و حل مشکلات آن به خودتان بستگی دارد. اتاق‌های گفتگوی‌ اپن کارت بسیار فعال هستند و دیگران به سرعت به سؤال‌های شما پاسخ خواهند داد.
۵- پرستاشاپ (PrestaShop)

perstashop

پرستاشاپ یکی از بهترین فروشگاه‌ سازهای اینترنتی است. پیچیدگی و قدرتمندی آن مانند مجنتو و زیبایی و سادگی آن مانند شاپیفای است. این فروشگاه ‌ساز نیز متن باز است و دانلود و استفاده کردن از آن رایگان است. نرم‌افزار پرستاشاپ به شما اجازه می‌دهد که یک فروشگاه کاملا شخصی‌سازی شده و به‌روز را در مدت زمان کم و بدون پرداخت هیچ هزینه‌ای راه‌اندازی کنید. طبق اعلام‌ آماری، پرستاشاپ بیش از ۲۵۰ هزار فروشگاه اینترنتی در سراسر جهان دارد. ویژگی‌های منحصربه‌فرد آن مانند پیش‌بینی شرایط فروش، از جمله دیگر مواردی است که باعث تمایز آن می‌شود. تحلیل‌ها و ارزیابی این فروشگاه ‌ساز به شما کمک می‌کند که مشتری‌های بیشتری به فروشگاه خود جذب کنید. یکی دیگر از ویژگی‌های خوب این فروشگاه ‌ساز این است که امکان ادغام لیست محصولات شما را با فروشگاه‌های اینترنتی بزرگ مانند eBay، آمازون و گوگل مهیا می‌کند.
کاربرپسندی

پرستاشاپ پنل مدیریت ساده‌ای دارد و به همین دلیل کار کردن با آن بسیار راحت است. درواقع می‌توان گفت ظاهر زیبای فروشگاه و کارکرد ساده‌ی آن باعث شده که کاربرپسندی این نرم‌افزار بسیار بالا رود. پرستاشاپ دارای داشبورد مدرن و تمیزی است که امکان دسترسی سریع به تمام تنظیمات فروشگاه را مهیا می‌کند. با این حال قابلیت فهم این داشبورد از ووکامرس و شاپیفای کمتر است.
قیمت و سایر هزینه‌ها

دانلود و نصب پرستاشاپ رایگان است؛ اما کاربر برای استفاده از برخی امکانات پیشرفته‌ی آن باید هزینه بپردازد.
سئو

پرستاشاپ نیز سئوی خوبی دارد و امکان ویرایش و افزودن تگ‌های پرطرفدار به هر صفحه را برای شما مهیا می‌کند. آدرس‌های ساخته‌شده توسط این فروشگاه ‌ساز سئوی بسیار خوبی دارند و این موضوع باعث بالا رفتن رتبه‌ی شما در موتور جستجوی گوگل می‌شود.
قالب‌ها و طراحی

پرستاشاپ ۱۵۰۰ قالب برای دانلود در وب‌سایت خود قرار داده است. همه‌ی قالب‌های پرستاشاپ دارای استاندارد بالا هستند و تجربه‌ی خوبی از خرید به کاربران می‌دهند. ناگفته نماند که این فروشگاه‌ ساز قالب‌های بسیار متنوع دیگری نیز دارد که توسط افراد مختلف طراحی شده‌اند و پولی هستند.
پشتیبانی از مشتری‌ها

پرستاشاپ برخلاف دیگر فروشگاه ‌سازهای متن باز، دارای خدمات پشتیبانی از مشتری‌ها است. این خدمات پشتیبانی رایگان نیستند و بسته به مشکل کاربر دارای قیمت‌های متفاوتی هستند. اتاق‌های گفتگوی پرستاشاپ محل خوبی برای رفع مشکلات کاربران هستند و در صورتی که مشکل آن‌ها بسیار پیچیده باشد، می‌توانند با پرداخت هزینه‌ای از خدمات پشتیبانی پرستاشاپ بهره‌مند شوند. این فروشگاه ‌ساز همچنین آموزش‌های خوبی برای کاربران خود فراهم کرده است و برای ساخت یک فروشگاه اینترنتی به آن‌ها کمک می‌کند.
بهترین فروشگاه ‌سازها برای استفاده در ایران

از آنجایی که امکان خرید فروشگاه ‌سازهای غیر رایگان در ایران پایین است، فروشگاه‌ سازهای رایگان مانند مجنتو، پرستاشاپ، اپن کارت، ووکامرس، دروپال و فروشگاه ‌سازهای مبتنی بر جوملا در ایران بیشتر از بقیه مورد استفاده قرار می‌گیرند. لازم به ذکر است که از لحاظ گستردگی جامعه‌ی توسعه‌دهندگان و پشتیبانی فارسی انجمن‌های گفتگو، ووکامرس و پرستاشاپ در رتبه‌ی برتری قرار دارند.

اگر شما هم نظر یا تجربه‌ای در این زمینه دارید آن را با ما در میان بگذارید.