نکات قبل از ایجاد شبکه های اجتماعی

ایجاد یک شبکه ی اجتماعی هیچگاه به تنهایی نمی تواند نیازهای شما را رفع کند و برای حل این مشکل بایستی از روش هایی استفاده کنیم که موجب شناخته شدن شما شود.در اینجا می خواهیم تا شما را با نکات قبل از ایجاد شبکه های اجتماعی آشنا کنیم.
تعیین هدف: از خود بپرسید که هدف شما از ایجاد شبکه اجتماعی چیست،آیا هدف کسب درآمد است یا صرفا جهت شناخته شدن و شهرت عضو شبکه های اجتماعی می شوید؟!ثبت این سوال ها می تواند به شما نشان دهد که مسیر شما درست بوده یا اشتباه است.

تعیین چشم انداز: لازم است پیش از ایجاد یک شبکه اجتماعی میزان بازدید و رتبه ی الکسا را تعیین کنید.متاسفانه اکثر افراد هنگام ایجاد شبکه اجتماعی به این موضوع دقت لازم را ندارند اما در واقع افقی که شما برای شبکه خود متصور هستید پیش زمینه برای ایجاد برنامه توسعه شبکه شما خواهد بود، بی شک هزینه مورد نیاز برای یک شبکه اجتماعی با چندین میلیون کاربر روزانه با شبکه ای با تنها چند صد کاربر در روز قابل قیاس نیست و الگوهای توسعه متفاوتی را می طلبد.

برنامه خود را بنویسید: دست به قلم شوید و هرچه را که از شبکه اجتماعی خود می خواهید روی کاغذ بنویسید.راه های جذب منابع مالی ، جامعه مخاطب ، روش های تبلیغ ، و جایگاهی که برای یک سال آینده شبکه خود متصور هستید را ریز به ریز مشخص کنید.هرچند که شاید در مسیر حرکت نیاز به تغییر برخی از اهداف داشته باشید لکن وجود برنامه و چشم انداز تضمین کننده رشد و حرکت شبکه ی شماست.

به فکر منابع مالی باشید!: شاید در روزهای اول راه اندازی یک شبکه اجتماعی هزینه های نگهداری آن زیاد نباشد ولی به زودی شما نیاز به استفاده سرور های با قدرت بیشتر نیاز دارید پس از همین حالا در فکر باشید. در فکر بودن به معنای تجاری سازی امکانات نیست ، گاهی با جذب تبلیغات ، گاهی با ارائه محصولات و ایجاد کسب و کارهای جانبی در کنار شبکه اجتماعی می توانید هزینه های خود را تامین کنید.

تعهد نامه و مانیفست فکر خود را مشخص و اعلام کنید: به عبارت ساده مشخص کنید تفکرات شما و شبکه ی اجتماعی شما بر چه نوع است چه رفتار هایی در شبکه اجتماعی شما مجاز و چه رفتارهایی غیر مجاز است اهمیت این موضوع زمانی مشخص می شود که شبکه شما از لحاظ کاربر رشد کند اگر از ابتدا پایه های شبکه را محکم نکرده باشید شبکه تبدیل به کاروانسرایی بی در و پیکر خواهد بود.

قوانین را مشخص کنید: خیلی ساده بگویم قوانین هر شبکه اجتماعی در نقش قانون اساسی آن عمل می کند. اگر قوانین شما ناقص باشد یا مدام مجبور به تغییر آن شوید هرج و مرج در تمام ارکان شبکه ی شما ایجاد خواهد شد پس قوانینی بنویسید که تا مدت ها نیاز به تغییر آن نداشته باشید.

البته این سخن به معنای ضرورت نداشتن اعمال تغییرات در بازه های زمانی نیست لکن قوانین هرچه کمتر تغییر کند کاربران بهتر می پذیرند.

تیم بسازید!: ایجاد تیم های نظارتی ، مالی ، محتوایی و… از بین بردن قدرت مدیریتی شما نیست بلکه بالعکس کمک کننده و همیار شما در رشد و توسعه شبکه ی شماست.پس قبل از ایجاد دست کم ۵ نفر فرد مطمئن جهت حضور در هسته ی اولیه تیم مدیریتی خود انتخاب کنید در آینده همراه با رشد شبکه افراد بیشتری را برای کمک گرفتن خواهید شناخت.

استفاده هاست رایگان ، هاست ارزان = یک شبکه ضعیف و سخیف!: هاست های رایگان و هاست های ارزان قیمت کاربرد خاصی دارند به همین علت برای یک شبکه اجتماعی که قصد رشد دارد مناسب نیستند، البته این سخن به معنی خوب بودن هر هاست گران قیمت نیست کیفیت سخت افزارهای سرور ، نحوه پشتیبانی و… را در نظر بگیرید البته در هنگام ایجاد، یک هاست اشتراکی مناسب کافی است ولی در ادامه کار به مرور نیاز به تهیه VPS و سرور خواهید داشت.