شرکت‌های ارائه‌‌دهنده‌ی موتورسیکلت‌های برقی از فرصت به وجود آمده در نمایشگاه خودرو تهران به‌صورت کامل استفاده کردند.
بحث آلایندگی موتورسیکلت‌های کاربراتوری که در سطح شهرهای بزرگ حضور دارند، به داغ‌ترین بحث‌های چند ماه اخیر در حوزه‌ی حمل و نقل و محیط زیست تبدیل شده است. یکی از راهکارهای مناسب برای از رده خارج کردن این موتورسیکلت‌ها که در سال‌های گذشته بسیار پررنگ‌تر از سابق شده، ارائه‌ی موتورسیکلت‌های برقی است.

نمایشگاه خودرو تهران فرصت بسیار مناسب برای آشنایی مردم با موتورسیکلت‌های برقی و جولان دادن شرکت‌های واردکننده‌ی این خودروها بود. در همین راستا شاهد حضور فعال شرکت‌های ارائه‌دهنده که در اصل واردکننده‌ی موتورهای برقی هستند، در سالن حمل و نقل پاک بودیم.

بیش از ۵ شرکت ارائه‌دهنده‌ی موتورسیکلت برقی در نمایشگاه خودرو تهران به ارائه‌ی محصولات متنوع خود پرداختند. رقابت این شرکت‌ها با حضور باسابقه‌های صنعت موتورسیکلت و خودرو از جمله کویر موتور، نیرو محرکه و زیرمجموعه‌ی سایپا، آریاخودرو سیمای سبز، اروند موتور پاک و ستاره شهر الماس در نمایشگاه خودرو تهران داغِ داغ بود.

موتورسیکلت‌های برقی ارائه‌شده در نمایشگاه از توان الکتروموتور ۵۰۰ وات تا ۸ هزار وات بودند که هرکدام بسته به ظرفیت باتری لیتیومی خود مسافتی بین ۴۰ تا ۱۳۰ کیلومتر با یک‌بار شارژ کامل می‌پیمایند. شارژ کامل این موتورسیکلت‌های برقی توسط شارژر خانگی که با برق تک‌فاز شهری (۲۲۰ یا ۱۱۰ ولت)   ۴ تا ۸ ساعت طول می‌کشد.

موتورسیکلت‌های برقی هرکدام سرعت مخصوص به خود را دارد. نهایت سرعت این وسایل نقلیه بنا به شرایط فنی‌شان از ۳۵ تا ۱۱۰ کیلومتر بر ساعت است. یکی از مشکلاتی که بارها در مورد آن صحبت شده بود و در موتورسیکلت‌های برقی ارائه‌شده در نمایشگاه خودرو تهران وجود نداشت، مشکل شارژرهای بسیار بزرگ و متکی به برق سه فاز بود. موتورسیکلت‌های برقی که توسط شرکت‌های ارائه‌دهنده تاکنون به ایران وارد شده‌اند، اکثراً شارژر خانگی که با برق تک فاز شهری کار می‌کند، دارند که این مشکل موتورسواران را نیز حل می‌کند.

مشکل دیگری که در این نمایشگاه به نظر می‌رسید تا حدودی در حال حل شدن است، قیمت موتورسیکلت‌های برقی است که به گفته‌ی دست‌اندرکاران شرکت‌های ارائه‌دهنده، قرار است دولت و شهرداری تهران بابت هر دستگاه موتورسیکلت برقی مبلغی معادل ۲.۵ میلیون تومان پرداخت کنند، تا مردم بتوانند راحت‌تر این وسایل نقلیه‌ی پاک و سازگار با محیط زیست را تهیه کنند.

موتورسیکلت‌های برقی حاضر در نمایشگاه خودرو تهران قیمت ۲.۵ تا ۱۳ میلیون تومان داشتند.

یکی از نکات جالب در مورد موتورسیکلت‌های برقی این است که انواع دارای توان الکتروموتور کمتر از ۱۲۰۰ وات نیازی به پلاک کردن توسط راهنمایی ندارند؛ اما دیگر موتورسیکلت‌های برقی همگی پلاک ملی خواهند شد و با پلاک در بازار ارائه می‌شوند. البته در این نمایشگاه موتورهای برقی با توان الکتروموتور ۴۰۰ وات برای نوجوانان نیز ارائه شده بود که قیمت ۲.۲ تا ۴ میلیون تومان داشتند.