– عدم نصب نرم افزار های اضافی

کاربران باید این نکته را در نظر داشته باشند که نیازی به نصب هر نرم افزاری در کامپیوتر نمی باشد و یا اگر یک نرم افزار در حال انجام کار شما هست نیازی به نصب نرم افزار های مشابه دیگر نمی باشد. اضافه کردن نرم افزار های اضافی نه تنها باعث انجام بهتر کار شما نمی شوند بلکه باعث کند شدن و نا امن شدن کامپیوتر شما می شوند.

با یک مثال ساده می توان این موضوع را درک کرد. فرض کنید شما در خانه ی خود ۳ عدد تلویزیون داشته باشید ، آیا واقعا نیاز است و یا تنها جاگیر تر شده است و باعث استفاده برق بیشتری در خانه می شوند و حتی باعث تحریک دزد ها برای دزدی می شوند. نرم افزار های اضافی راهی برای ورود هکر ها و فایل های مخرب به سیستم شما می باشند.

۲– سعی در استفاده از سیستم عامل های اصل و به روز

یکی از مسائلی که کاربران به آن اهمیت نمی دهند، اصل و به روز بودن سیستم عاملی هست که با آن کار می کنند. وقتی شما سیستم عامل خود را به روز می کنید بسیاری از درگاه های باز بسته می شوند و مشکلاتی که وجود داشته از بین می رود و این موضوع خود کمک بزرگی به افزایش امنیت سیستم شما می کند.

۳– عدم استفاده شخصی از کامپیوتر های عمومی

برای بسیاری از کاربران اتفاق افتاده که از کامپیوتر های عمومی (کافی نت) و کامپیوتر های دیگران استفاده کنند. همیشه در نظر داشته باشید که ممکن است صاحب کامپیوتر اهمیتی به امنیت سیستم خود نداده باشد. آن وقت اطلاعاتی که شما در آن سیستم وارد کرده اید در خطر می باشند و ممکن است دردسر ساز شود. پس تا جای ممکن از سیستم های دیگران برای کار های شخصی استفاده نکنید.

۴– استفاده از نرم افزار های امنیتی معتبر و به روز

اکثر افرادی که از نرم افزار های امنیتی استفاده می کنند معمولا به دو دلیل با مشکل برخورد می کنند:

الف) از آنتی ویروس های غیر استاندارد استفاده می کنند.

ب) آنتی ویروس هایی که استفاده می کنند به روز نیستند.

شما می توانید به بخش دانلود آنتی ویروس در سایت سرزمین دانلود مراجعه کنید.

توجه داشته باشید که هر کدام از آنتی ویروس ها و یا اینترنت سکیورتی ها را دانلود کردید باید این نرم افزار ها را به روز نگهدارید.

۵– اجتباب از در اختیار گذاشتن پسورد
شاید برای خیلی از کاربران اتفاق افتاده باشد که بعضی مواقع به هر دلیلی به اینترنت دسترسی نداشته باشند و نیاز باشد به اکانت های خود دسترسی داشته باشند، در چنین مواقعی رمز عبور خود را در اختیار کسی قرار می دهند تا به اکانت مورد نظر وارد شود و کاری را برای کاربر انجام دهد. این کار یکی از موارد بسیار پر خطر می باشد چرا که شما دقیقا تمام دسترسی را به یک فرد دیگری داده اید و ممکن است بعدا به هر دلیلی استفاده سوء کنند و یا اینکه سیستم طرف مقابل دارای امنیت بالایی نباشد و رمز عبور شما نا خواسته مورد سوء استفاده قرار بگیرد.

۶– دانلود نکردن نرم افزار از سایت های غیر معتبر
بسیاری از کاربران نرم افزار های خود از هر سایتی که در سرچ گوگل پیدا می کنند دانلود کرده و نصب می کنند، این کار باعث می شود که شما یک نرم افزار مشکل دار و یا غیر امن را دانلود کنید و پس از نصب به سیستم شما ضربه بزند. همیشه سعی کنید نرم افزار های خود را از سایت های معتبر (مانند سرزمین دانلود) دریافت کنید که مطمئن باشید این نرم افزار ها قبلا بروی سیستم تست شده و مشکلی نداشته اند.

۷- باز نکردن لینک های مشکوک
در بعضی از مواقع یک سری لینک های مخرب به آدرس ایمیل یا مسنجر شما فرستاده می شود. اگر در ایمیل و مسنجر خود لینک مشکوکی مشاهده کردید و یا اینکه از فرستنده ناشناسی برای شما ارسال شده بود به هیچ عنوان بر روی لینک کلیک نکنید، این لینک ها، لینک های مخربی هستند که اکثراً برای دزدی اطلاعات و هک کردن استفاده می شوند.

۸- عدم خرید پکیج های نرم افزاری غیر معتبر
به یاد داشته باشید که هیچ وقت گول ظاهر پکیج های نرم افزاری را نخورید، هر زمانی که خواستید پیکج نرم افزاری خریداری کنید به نام و اعتبار شرکت سازنده دقت کنید. بسیاری از پکیج های نرم افزاری که دارای نام و اعتبار نیستند دارای نرم افزاری های مخربی هستند که ممکن است به کامپیوتر شما آسیب بزنند.

۹- دقت در اتصال به فلش مموری ها
اگر شما از آن دسته افرادی هستید که از فلش مموری زیاد استفاده میکنید باید دقت داشته باشید که اولا فلش مموری خود را به هر سیستمی وصل نکنید و یا اگر وصل کردید هنگامی که خواستید همان فلش مموری را به کامپیوتر خود وصل کنید حتما قبل از اتصال با نرم افزار امنیتی خود آن را چک کنید تا از نبود ویروس و بد افزار در فلش خود اطمینان حاصل نمایید.