با سلام خدمت شما دوستان گرامی امیدوارم که خوب وخوش باشیدو سلامت و با اموزشهای امروز ما همراه باشید. کامپوننت گالری تصاویر یک کامپوننت بسیار عالی برای ایجاد گالری در سایت های جوملایی است که با تمامی نسخه های جوملا سازگاری کامل دارد. نسخه ی ۱٫۰٫۱ این کامپوننت با نسخه ی ۱٫۰٫x و ۱٫۵٫x (البته با فعال سازی پلاگین وارث) جوملا فارسی قابل نصب و را ه اندازی می باشد. نسخه ای از این کامپوننت که توسط گروه نرم افزاری جوملا فارسی سازی شده است، نسخه ی پایداراین نرم افزار است که به راحتی بر روی نسخه های ۱٫۰ و ۱٫۵ جوملا نصب و راه اندازی می شود.

این کامپوننت بر طبق قوانین GNU/GPL منتشر، و به کوشش گروه نرم افزاری جوملا، توسعه یافته و بومی سازی شده و به طور رایگان در دسترس عموم قرار دارد.
نصب
پس از دانلود فایل فشرده ی کامپوننت، به بخش مدیریت سایت رفته و در آن جا از سربرگ امکانات، نصب/حذف را کلیک کنید.

در پنجره جدید با کلیک بر روی دکمه Browse فایل ذخیره شده بر روی سیستم خود را آدرس دهی نموده و گزینه open را کلیک کنید.

در صورت نصب این کامپوننت بر روی جوملا ۱٫۵، ممکن است در مرحله ی بارگذاری فایل با مشکل مواجه شوید و پیغام خطایی تحت عنوان “فعال سازی پلاگین وارث” دریافت کنید. (رجوع شود به آموزش نحوه فعال سازی پلاگین وارث legacy mode در joomla 1.5)

در این صورت از منوی امکانات، مدیریت پلاگین را انتخاب کنید و در قسمت فیلتر، عبارت “legacy” را تایپ کنید، در لیست این پلاگین نمایش داده خواهد شد با کلیک بر روی محل مشخص شده در شکل پلاگین وارث System_Legacy فعال خواهد شد.

همان طور که مشاهده می کنید با فعال شدن این پلاگین در نوار منوی جوملا عنوان “وارث۱٫۰ ” نشان دهنده ی فعال بودن پلاگین وارث می باشد. اکنون می توانید بدون هیچ مشکلی این کامپوننت را نصب کنید.

پس از انجام مراحل نصب از سربرگ کامپوننت ها گالری تصاویر را انتخاب کنید تا وارد بخش مدیریت این کامپوننت شوید.

مدیریت مجموعه ها:

قدم اول برای ایجاد یک گالری تصویری ایجاد یک مجموعه می باشد. پس از انجام این کار شما می توانید تصاویر را به راحتی در این مجموعه ها بارگذاری کنید. برای این کار از قسمت مدیریت مجموعه ها مجموعه ای جدید ایجاد کنید. برای این کار در نوار ابزار بر روی دکمه جدید کلیک کنید.

در این قسمت باید عنوان مجموعه را وارد کنید. در صورتی که بخواهید برای مجموعه های اصلی خود زیر مجموعه هایی ایجاد نمایید باید از لیست کشویی مجموعه ی والد را انتخاب کرده تا مجموعه ی جدید زیر مجموعه ای از مجموعه های قبلی شود.ضمنا شما می توانید برای هر مجموعه توضیحاتی اضافه کنید؛ از سایر گزینه ها نیز می توانید برای تعیین سطح دسترسی مجموعه ها، وضعیت انتشار مجموعه و ترتیب قرار گرفتن آن در لیست مجموعه ها استفاده کنید. به خاطر داشته باشید که تغییرات را ذخیره کنید.

مدیریت تصاویر:
از این قسمت شما می توانید تصاویر بارگذاری شده را ویرایش، حذف و یا ازمجموعه ای به مجموعه ی دیگر منتقل کنید.
توجه داشته باشید که شما از این قسمت نمی توانید تصاویر را بارگذاری کنید و در این جا فقط امکان اعمال تغییرات بر روی تصاویر بارگذاری شده را خواهید داشت. (این بخش بیشتر برای تایید و انتشار تصاویر بارگذاری شده توسط کاربران مورد استفاده قرار می گیرد.)

بارگذاری تصاویر:

در این قسمت امکان بارگذاری ده تصویر وجود دارد. (البته می توانید از قسمت پیکربندی کلی این فیلد ها را افزایش دهید.) پس از انتخاب تصاویر از مسیر مورد نظر، نوبت به انتخاب مجموعه می رسد. شما در این جا مشخص می کنید که تصاویر به کدام مجموعه اختصاص یابند. تصاویر می بایست حتما دارای عنوان کلی باشند. از این عنوان برای نمایش نام گالری در بخش کاربری استفاده می شود. نوشتن توضیحات کلی و نام فرستنده الزامی نیست. در صورتی که می خواهید فایل های تصاویر فرانما و متحرک با پسوندهای .png یا .gif بارگذاری کنید، چک باکس روبروی “فایل های تصویر فرانما و متحرک” را علامت بزنید. پس از انتخاب بر روی گزینه ی بارگذاری کلیک کنید و اندکی منتظر بمانید تا تصاویر بارگذاری شوند.

بارگذاری تصاویر:

در این قسمت شما می توانید فایل فشرده ی تصاویر را بارگذاری کنید. پس از انتخاب مسیر بسته ی فشرده ی تصاویر از لیست کشویی مجموعه ای که می خواهید تصاویر در آن به نمایش در آیند را انتخاب کرده و سپس عنوان کلی را وارد کنید. در قسمت آغاز شماره گذاری در صورت تمایل می توانید مشخص کنید که شماره گذاری تصاویر از چه عددی آغاز شود. در پایان با فشردن دکمه ی “آغاز بارگذاری” تصاویر بارگذاری خواهند شد.

مدیریت نظرات:

در قسمت مدیریت نظرات، نظرات کاربران به تصاویر گالری به نمایش در خواهد آمد. مدیر سایت می تواند از این قسمت نظرات را مشاهده، آن ها را برای نمایش در سایت تایید کرده و یا در صورت تمایل حذف کند.

مدیریت آرا:

در بخش مدیریت آرا دو گزینه برای پاک کردن آراء تصاویر وجود دارد:
همگام سازی آرا: شما با استفاده از این گزینه می توانید آراء کاربرانی را که کاربران آن ها اخیرا وارد سایت نشده اند را حذف نمایید. با کلیک بر روی این گزینه پیغامی به شما نمایش داده می شود و یک بار دیگر از شما می پرسد که آیا مایل به حذف این آرا هستید یا خیر.
صفر کردن آرا: باانتخاب این گزینه تمامی آراء تصاویر حذف خواهند شد.

پیکربندی کلی:

از این قسمت می توانید تمامی تنظیمات مربوط به بخش کاربری و مدیریت گالری تصاویر را انجام دهید. توضیحات کامل در روبروی هر گزینه در بخش مدیریت موجود می باشد.

سفارشی کردن CSS:

در این قسمت شما می توانید CSS فعلی را جهت طراحی قالب جدید گالری ویرایش یا حذف کنید.

مدیریت انتقال نسخه:
با استفاده از این امکان شما می توانید بررسی کنید که آیا قابلیت انتقال نسخه (مهاجرت از نسخه قدیمی به نسخه جدید) از کامپوننت گالری پونی (Pony Gallery) به کامپوننت جوملا گالری (JoomGallery) وجود دارد یا خیر. برای این کار روی دکمه ی “Check” کلیک نمایید.

در این صورت نتایج قابلیت انتقال نسخه را با شرح کامل جزئیات مشاهده خواهید نمود.

لینک دادن به منو:

برای آن که کاربران بتوانند گالری را در بخش کاربری مشاهده کنند، شما می بایست این کامپوننت را به منو لینک دهید. برای اینکار در بخش مدیریت در سربرگ منوها منوی اصلی را برگزیده و در ان جا بر روی گزینه جدید کلیک نمایید.

از این قسمت “گالری تصاویر” را برای لینک دادن به منو انتخاب کنید.

بخش کاربری:

در بخش کاربری در صورتی که شما قبلا گالری تصاویر را به منو لینک داده باشید، نمای کلی گالری قابل مشاهده است.

همان طور که در تصویر زیر مشاهده می کنید کاربران با کلیک روی لینک این گالری به نمای کلی گالری ارجاع داده می شوند و در این جا می توانند کلیه مجموعه های تصاویر را مشاهده نمایند.

البته کاربران با سطح دسترسی بالاتر (کاربران ثبت شده) قادر به مدیریت تصاویر، بارگذاری و دریافت تصاویر نیز می باشند. کاربران عضو به “پنل کاربری” و “تصاویر مورد علاقه من” نیز دسترسی دارند.

در قسمت “تصاویر مورد علاقه من” کاربر می تواند چند تصاویر را به لیست علاقه مندی های خود افزوده و بسته فشرده آن ها را دریافت کند. و در پنل کاربری نیز قادر به مشاهده، ویرایش و یا حذف این تصاویر از لیست علاقه مندی های خود خواهد بود.