موارد مورد نیاز

ما به یک بسته جوملا نیاز داریم که باید به وسیله آن یک سایت جوملایی بسازیم و برای آن قالبی طراحی کنیم.

به یک ابزار برای ویرایش متن مانند : notepad , notepad++ , DreamWeaver نیاز دارید که می‌توانید از آدرس http://notepad-plus-plus.org/download/v5.9.8.html دریافت کنید.

فرض بر این است که شما با HTML ، CSS آشنایی دارید.

ساختار فایل‌ها و directoryهای یک قالب جوملا

برای ساختن یک قالب جوملا به یک پوشه (directory) در پوشه templates ریشه جوملا نیاز داریم. پس ابتدا باید یک پوشه با نام (mynewtemplate) در داخل پوشه templates جوملا ایجاد کنیم.

  • JoomlaRoot\templates\mynewtemplate

هر قالب جوملا در داخل پوشه مربوط به خودش باید حداقل ۲ فایل به نام‌های index.php و templateDetails.xml را دارا باشد.

مابراحتی می‌توانیم این ۲ فایل با این اسامی و پسوندها را در notepad++ ایجاد کنیم و آنها را در پوشه mynewtemplate ذخیره کنیم.

همچنین برای سازماندهی به عکس‌ها و استایل‌های قالب باید ۲ پوشه دیگر در داخل mynewtemplate به نام‌های css و images ایجاد کنیم .

در داخل فولدر CSS باید یک فایل به نام template.css ایجاد کنیم.

نکته: اگر سایت دارای ۲ زبان فارسی و انگلیسی است باید یک فایل دیگر به نام template_rtl.css ایجاد کنیم.

این امکان وجود دارد که شما استایل‌های مورد نظر خود را در داخل فایل index.php مستقیما وارد کنید ولی اکثر توسعه دهندگان ترجیح می‌دهند که به صورت اصولی (همین روشی که دراین مقاله مورد استفاده قرار می‌گیرد.) استایل‌های مورد نظر را در یک یا چند فایل css جداگانه (template.css یا template_rtl.css) بنویسند و با استفاده از تگ link آن فایل‌ها را در index.php (صفجه اصلی قالب‌های جوملا) فراخوانی کنند.

این کار مزایای زیادی مانند: سازماندهی استایل‌ها و دیباگ آسانتر به علت متمرکز بودن و کاهش زمان بارگذاری صفحه(فایل‌های مجزا می‌توانند cache شوند) دارد.

در کل ساختار قالب شما تاکنون باید به این صورت شده باشد.

  • mynewtemplate/ css/ template.css images/ index.php templateDetails.xml