همانند بسیاری از اختراعات که الهام گرفته از طبیعت میباشد، برای شبیه سازی سیستم مزبور نیز، ساختار مغز مورد تحلیل واقع شد. در سال ۱۹۱۱ Segal نرون را کشف نمود و بر اساس در دهه ۴۰ میلادی یعنی حدود ۶۵ سال قبل اولین شبکه عصبی توسط Culloch و Pitts طراحی شد. شبکه مزبور قادر به محاسبه توابع منطقی بود. امروزه حداقل بیش از ۵۰ نوع شبکه عصبی طراحی گردیده است که در علوم مختلف از جمله مهندسی صنایع کاربرد بسیاری دارند که در قسمت ششم به آن پرداخته خواهد شد.

نرون کوچکترین واحد مستقل پردازش اطلاعات است که متشکل از دندریت، اکسون است که با فاصله های کوچک موسوم به سیناپس از یکدیگر جدا میشوند.

دندریتها که بصورت درخت گونه پخش هستند اطلاعات دریافتی بشکل سیگنال را دریافت نموده و و آن را به هسته سلول هدایت میکنند، یک عمل جمع ساده از کل سیگنالها بسته به وزن و شدت هریک در هسته انجام میگردد و نتیجه توسط اکسون هدایت میشود و بسته به شدت آن ممکن است پالس الکتریکی را از سیناپس با شدت بیشتر یا با شدت کمتر عبور دهند و یا ممکن است با دلیل ضعیف بودن بار الکتریکی آن را عبور ندهند.

با این دید اجمالی از نحوه عملکرد نرون، باید سیستمی طراحی گردد که حاوی تعدادی ورودی بوده که بسته به اهمیت هریک آنها را با یکدیگر جمع ساده جبری نماید و توسط یک تابع موسوم به تابع تبدیل انان را به نرون های دیگر ارسال نماید.