وقتی استفاده از قالب‌های وردپرس و وردپرس خصوصی‌سازی شده را شروع کنید،  ممکن است بعضی از این خصوصیات مفید برای سئو را مختل کنید. برای حفظ خصوصیات مناسب وردپرس برای عنکبوت‌ها و کرالرهای موتور جستجو، باید به نکات زیر توجه کنید:
کد خوب و تمیز

حتما از صحت کدهای سایت خود، اطمینان حاصل کنید. خطا در کدهای سایت، می‌تواند از ورود و حرکت موفق موتورهای جستجو جلوگیری کند.
محتوا اهمیت زیادی دارد

موتور جستجو نمی‌تواند سایت را ببیند، بلکه آن را می‌خواند. ظاهر زیبا، هیچ معنایی برای موتور جستجو ندارد. چیزی که با موتور جستجو “صحبت می‌کند”، کلمات، محتوا و مطالبی است که سایت شما توضیح داده، به اشتراک گذاشته، آموزش داده، آگاهی داده یا ادعا می‌کند. حتما از محتوای کتبی و با کیفیتی استفاده کنید که موتور جستجو می‌تواند آن را خوانده و بتواند بعد از مقایسه، “نمره”ای درخور ارائه کند.
با توجه به جستجو کنندگان، محتوا را بنویسید

شما، چطور اطلاعات را در اینترنت پیدا می‌کنید؟ اگر شما چیزی می‌نویسید که باید در اینترنت “پیدا” شود، به کلمات و عباراتی فکر کنید که خودتان برای پیدا کردن اطلاعات، از آنها استفاده می‌کنید. در زمان نوشتن، از این عبارات بیشتر استفاده کنید، البته زیاده‌روی نکنید. یاد بگیرید چطور موتور جستجو محتوا را اسکن، ارزیابی و دسته‌بندی می‌کند. بدین‌ترتیب شما می‌تواند خود را در موقعیت مناسب از جهت موتور جستجو قرار دهید.
محتوا اولین اولویت است

اکثر اوقات، موتور جستجو وارد سایت شده، محتوا و CSS را نادیده می‌گیرد. موتور تنها محتوا و اطلاعات سایت را جمع‌آوری می‌کند. اکثر قالب‌های وردپرس طوری طراحی شده‌اند که محتوا بسیار نزدیک به بخش بدون استایل بالای صفحه است. این بدین‌معناست که سایدبارها و فوترها در بخش پایین قرار می‌گیرند.  تعداد کمی از موتورهای جستجو، بیش از یک سوم صفحه را اسکن کرده و به صفحه بعد می‌روند. مطمئن شوید که قالب شما، محتوا را در بالای صفحه قرار می‌دهد.
کلمات کلیدی، لینک‌ها، و عنوان‌ها به اندازه محتوا اهمیت دارند

موتورهای جستجو، میزان زیبایی سایت شما را ارزیابی نمی‌کنند، بلکه آنها کلمات را ارزیابی کرده و آنها را از یک فیلتر عبور می‌دهند. بدین‌ترتیب، اعتبار و ارزش کلمات خاص یا مجموعه‌ای از کلمات محتوا مشخص می‌شود. کلماتی که در داکیومنت شما پیدا می‌شوند، با کلمات پیدا شده در لینک‌ها و عناوین، مقایسه می‌شوند. هر چه این دو بیشتر تطابق داشته باشند، نمره شما بالاتر می‌رود.
محتوای موجود در لینک‌ها و عکس‌ها

ممکن است سایت شما، متن زیادی نداشته باشد و بیشتر از عکس و لینک استفاده شده باشد، اما شما هنوز فضا برای قرار دادن محتوای متنی دارید. موتورهای جستجو، به دنبال عنوان و آلت (Alt و title) در لینک و تگ‌های عکس می‌گردد. با اینکه، استفاده کمتر از متن، با هدف در دسترس قرار دادن بیشتر سایت است، داشتن توضیح و کلمات خوب در این بخش‌ها، به ارائه محتوای قابل هضم‌تر برای موتورهای جستجو، کمک خواهد کرد.
محبوبیت لینک

مهم میزان خوب بودن سایت شما نیست، مهم میزان خوب بودن سایت‌هایی است که با آنها لینک هستید. این مسئله هنوز نیز در موتورهای جستجو، حائز اهمیت است. مسئله کسانی هستند که به شما لینک داده‌اند. بلاگ رول‌ها، پینگ بک‌ها، و ترک بک‌ها، نیز تمامی در وردپرس تعبیه شده‌اند. این مسایل به شما کمک می‌کند تا به افراد دیگر لینک داده و در واقع به آنها عبارت دهید، البته این کار به شما نیز کمک می‌کند تا از دیگران لینک بگیرید. تعداد لینک‌های ورودی به سایت شما، در گوگل دسته بندی شده و توسط تایپ کردن لینک link:www.yoursite.com  در گوگل (سایر موتورهای جستجو نیز عملکرد مشابه دارند)، قابل مشاهده خواهد بود. سایر روش‌های ایجاد لینک درونی به سایت، شامل موارد زیر می‌شود:

URL سایت خود را در امضای، پست‌های فروم‌های سایت‌های دیگر قرار دهید.
سایت خود را در فهرست‌ها ثبت نام کنید
نکته: کامنت گذاشتن در بلاگ‌ها، به این مسئله کمک نمی‌کند، زیرا تمامی ابزارهای بلاگ‌نویسی مدرن از خصوصیات rel=nofollow” استفاده می‌کنند. به یک اسپمر کامنت تبدیل نشوید.

لینک‌های گشت‌زنی خوب

یک موتور جستجو، در سایت کراول کرده و از صفحه‌ای به صفحه دیگر می‌رود. لینک‌های گشت‌زنی خوب، به دسته‌بندی‌ها، آرشیو‌ها و صفحات متفاوت سایت، موتور جستجو را دعوت می‌کند تا از تمامی صفحات دیده کرده و سایت شما را کامل کراول کند.
ثبت نام سایت در موتور جستجو

منابع زیادی وجود دارند که به شما در ثبت نام سایت در موتورهای جستجو کمک می‌کنند.  بعضی از آنها مجانی بوده و بعضی به هزینه نیاز دارند. البته شما می‌توانید به طور دستی نیز سایت خود را در موتور جستجو ثبت نام کنید. از هر روشی که استفاده می‌کنید، وقتی سایت “از نظر خطاها بررسی می‌شود” و آماده شروع کار است، موتور جستجو، به سایت وردپرس شما خوش‌آمد می‌گوید.

نکات زیر را برای ثبت نام موفق اجرا کنید:

مطمئن شوید که محتوای شما قابل اسکن شدن توسط موتور جستجو است. در کل، بیش از ۱۰ پست در سایت داشته باشید، تا موتور جستجو بتواند سایت را بررسی و ارزیابی کند.
سایت خود را بیش از یک بار، در موتورهای جستجو ثبت نام کنید. اگر چنین کاری می‌کنید، نباید به خاطر عجله برای قرار گرفتن در لیست‌ها باشد، بلکه باید دلیل دیگری (مثل اصلاح خطاها) وجود داشته باشد.
آماده تایپ کردن، کپی و پیست کردن، عنوان سایت و دسته‌بندی در فهرست‌های موتور جستجو باشید.
لیستی از “آدرس‌ها/URL” متفاوت وب سایت، آماده کنید. شما می‌توانید فهرست ریشه را همراه با دسته‌بندی‌ها و فیدها در موتور جستجو ثبت نام کرده و پوشش خود را افزایش دهید.
لیستی از چندین موتور جستجو و فهرست که در آنها ثبت نام کرده‌اید، مهیا کنید تا به طوری تصادفی، دوباره ثبت نام نکرده و نتایج فعالیت‌های خود را مشخص کنید.

سایت فهرست

ثبت نام کردن در فهرست‌ها، در ایجاد ترافیک و سئو مفید خواهد بود. هم سایت‌های فهرست درکی و هم موضوی یا منطقه‌ای را می‌توانید بدین منظور بکار ببرید.

DMOZ.org مهم‌ترین فهرست محسوب می‌شود. محتوای آن به صورت آزاد، مورد تأیید قرار گرفته و در تمام وب قابل استفاده است. محتوای آن به طور مستقیما یا توسط موتورهای جستجو، مورد استفاده قرار می‌گیرد.
منابع بهینه‌سازی موتورهای جستجو

با اینکه وردپرس با توجه به سئو ساخته شده است، موارد زیر، منابع و اطلاعات بیشتری هستند که برای آماده‌سازی و حفظ سایت، در زمان ورود روبوت‌ها و کراولرهای موتور‌های جستجو، باید از آنها آگاهی داشته باشید.
تگ‌های متا یا متاتگ

متاتگ‌ها حاوی محتوایی می‌شوند که هدف، توضیح، و کلمات کلیدی سایت شما را توضیح می‌دهد. متاتگ‌ها در هد فایل header.php تمپلت ذخیره می‌شوند. در حالت پایه، آنها در وردپرس قرار ندارند، اما شما می‌توانید به طور دستی، آنها را وارد کنید. مقاله Meta Tags in WordPress این فرآیند را به شما نشان می‌دهد.

گزینه Custom Fields (بخش‌های سفارشی) نیز می‌توان برای قرار دادن کلمات کلیدی و توضیح پست‌ها و صفحات استفاده کرد. همین‌طور، چندین پلاگین وردپرس وجود دارند که می‌توانند به شما در اضافه کردن تگ‌های متا و توضیح کلمات کلیدی به سایت کمک کنند. این پلاگین‌ها در فهرست پلاگین سایت رسمی وردپرس پیدا می‌شوند.
بهینه سازی robots.txt

موتورهای جستجو، فایل Yourserver.com/robots.txt را خوانده و اطلاعات مربوط به چیزهایی که باید به دنبال آن بگردد، را پیدا می‌کند.

مشخص کردن اینکه موتور جستجو، باید کجا را بررسی کرده تا محتوای با کیفیت یا فایل‌ها را پیدا کند، می‌تواند رتبه شما را افزایش دهد. این فرآیند، توسط گوگل و تمام موتورهای جستجوی دیگر نیز پیشنهاد می‌شود.

یک مثال از فایل WordPress Robots.txt:

Sitemap: http://www.example.com/sitemap.xml

# Google Image

User-agent: Googlebot-Image

Disallow:

Allow: /*

# Google AdSense

User-agent: Mediapartners-Google

Disallow:

# digg mirror

User-agent: duggmirror

Disallow: /

# global

User-agent: *

Disallow: /cgi-bin/

Disallow: /wp-admin/

Disallow: /wp-includes/

Disallow: /wp-content/plugins/

Disallow: /wp-content/cache/

Disallow: /wp-content/themes/

Disallow: /trackback/

Disallow: /feed/

Disallow: /comments/

Disallow: /category/*/*

Disallow: */trackback/

Disallow: */feed/

Disallow: */comments/

Disallow: /*?

Allow: /wp-content/uploads/

همین طور می‌توانید به لینک‌های زیر نیز مراجعه کنید:

How Google Crawls My Site

How do I use a robots.txt file to control access to my site?

WordPress Robots.txt example and explanation from Yoast

Using robots.txt for SEO

Removing duplicate search engine content using robots.txt

The Web Robots Pages

wikipedia – Robots.txt

KB Robots.txt plugin for WordPress (Last updated 2007-8-14, WordPress 2.5 or below)