اینترفیس موازی
برای انتقال بیت­ها به صورت موازی از این اینترفیس استفاده می­شود. پورت های چاپگر معمولا از این روش برای برای تبادل اطلاعات استفاده می­کنند. البته در چاپگرهای جدید از پورت USB که سرعت بیشتری دارد استفاده می­شود. این پورت به تدریج جای خود را به پورت های پرسرعتی مانند USB و USB2.0 یا Firewire داده است.

یک رایانه می­تواند دارای سه پورت چاپگرباشد که به ترتیب LPT1 / LPT2 / LPT3 نام گذاری می­شوند. برای اتصال یک پورت موازی بین چاپگر و رایانه باید از یک پورت ۲۵ پایه به ۳۶ پاینه که از استاندارد IEEE پیروی می­کند استفاده نمود  نام دیگر پورت فوق IEEE1284  است.

در اینجا به معرفی ضمنی دو پورت موازی به نام­های EPP  و ECP که از سرعت بیشتری نسبت به پورت چاپگر برخوردار  بوده و کاربردهای متعددی در انواع حافظه­ها /  هادردیسک­ها  / درایوهای فشرده / سی دی درایوها و …. دارند می­پردازیم

سرعت پورت EPP در حدود ۲ مگابایت بر ثانیه است که تقریبا ۱۰ برابر سرعت یک پورت موازی استاندارد است طراحی مناسب این پورت سبب کمترین تاخیر زمانی در مبادله اطلاعات میان رایانه و دستگاه جانبی می­گردد. سرعت پورت ECP حتی از پورت EPP  نیز بیشتر است زیرا تبادل داده­ها در صراحی ECP با استفاده از پروتوکل RLE که یکی از موثرترین شیوه­ها در فشرده­سازی سکانس­های طولانی و اعداد تکراری است انجام می­پذیرد از آنجایی که در اینترفیس ECP به چندین مرحله زمانی برای انجام عملیات مختلف فشرده سازی و … نیازمندیم بهتر است تا برای تبادل داده­ها میان رایانه و حافظه­های خارجی که نیاز به چندین عمل ترکیبی خواندن و نوشتن دارند . از این اینترفیس استفاده نکنیم.