ایجاد یک فرم وب Logon
به منظور تائید کاربران بر اساس روش Forms Authentication ، نیازمند استفاده از یک فرم وب بوده که با استفاده از آن امکان Logon کاربران ، فراهم گردد. فرم وب با استفاده از عنصر <forms> در فایل Web.Config ، مشخص شده و می تواند صرفا” شامل دو Text box و یک Button و یا شامل فیلدهای اطلاعاتی بیشتری به منظور اخذ اطلاعات کاربران باشد .

ww

ss

توضیحات

کلاس FormsAuthentication بخشی از namespace با نام System.Web.Security می باشد ، بنابراین می بایست با استفاده از Imports ( در ویژوال بیسک دات نت ) آن را به برنامه Include نمائیم ( درویژوال سی شارپ ، استفاده از Using ) .

متد Authenticate مربوط به کلاس FormsAuthentication با مراجعه به لیست کاربران تعریف شده توسط عنصر<credentials> فایل Web.Config ، بررسی لازم در خصوص نام ورمز عبور کاربر را انجام می دهد.

متد RedirectFromLoginPage مربوط به کلاس FormsAuthentication ، صفحه شروع برنامه وب را نمایش خواهد داد.

در صورتیکه نام و رمز عبور کاربر معتبر نباشد ، به کاربر دو مرتبه دیگر فرصت Logon داده خواهد شد و در صورتیکه صلاحیت کاربر تائید نگردد ، یک پیام خطاء نمایش داده می شود. صفحه گزارش خطاء از نوع HTM می باشد.( به هیچکدام از فرم های وب موجود در برنامه ، امکان دستیابی وجود نخواهد داشت ). در صورتیکه کاربر با استفاده از روش فوق به صفحه دیگر هدایت می شود ، می بایست از محل استقرار فایل فوق در محیطی خارج از حوزه برنامه مطمئن گردید .

در مثال فوق ، صفحه شروع برنامه Webform1.aspx ( در بخش دوم این مقاله ) در نظر گرفته شده است . پس از Logon موفقیت آمیز، کاربر به صفحه فوق هدایت خواهد شد . زمانیکه کاربر بر روی دکمه sign in کلیک می نماید ، تائید کاربر بر اساس نام و رمز عبور انجام و برای وی یک مجوز صادر خواهد شد. بدین ترتیب، کاربر امکان دستیابی به بخش های متفاوت برنامه را بدست می آورد .ماحصل اجرای صفحه فوق ، به صورت زیر است :

hg

از کلاس FormsAuthentication به منظور Sign out ، و یا حذف کوکی Authentication از روی ماشین کاربر استفاده می گردد.کد زیر دستیابی کاربر به برنامه را خاتمه داده و استفاده مجدد از برنامه توسط وی را ملزم به Login مجدد ، می نماید .

cc