اگر آموزش های ما را دنبال کرده باشید تا به این جا  دربارهء پایگاه داده MySQL و SQL صحبت کردیم و آموزش داده ایم.در اینجا قصد داریم تا به شما بعد از این که در آموزش های قبلی پایگاه داده MySQL را معرفی کردیم در این قسمت به شما اجزای پایگاه را معرفی می کنیم.

می دانید که پایگاه داده برای دسته بندی و نگهداری اطلاعات به کار می رود . MySQL هم یک پایگاه داده است و همانند SQL Server از اجزای ساده ای تشکیل شده است که عبارتند از : جدول ، رکورد ، فیلد و … .

یک پایگاه داده می تواند تعداد زیادی جدول را در خود جای دهد . هر جدول برای نگهداری و دسته بندی گروهی از اطلاعات استفاده می شود .
برای مثال فرض کنید که در یک دانشگاه می خواهید نام ، نام خانوادگی ، شماره دانشجویی و رشته تحصیلی دانشجویان را ذخیره نمایید . برای این منظور باید یک جدول ( Table ) در پایگاه داده خود ( Database ) ایجاد نمایید که چهار ستون اصلی به نام فیلد ( Field ) برای نگهداری ۴ خصوصیت هر دانشجو داشته باشد . سپس اطلاعات دانشجویان را وارد نمایید . اطلاعات هر دانشجو در یک سطر مخصوص به خود به نام رکورد ( Record ) ذخیره می شوند . سپس می توانید به اطلاعات هر دانشجو دسترسی داشته باشید .
جدولی که در بالا راجع به آن صحبت کردیم ، چیزی شبیه جدول زیر می باشد . در این جدول هر ستون ( Field ) دارای یک عنوان است که همان نام فیلد است و اطلاعات هر دانشجو هم به ترتیب در یک سطر قرار گرفته است . جدول هم دارای یک نام برای خود است که به وسیله آن امکان دسترسی به جدول در سطح برنامه وجود دارد .
از این جدول در طول آموزش MySQL ، به عنوان مثال استفاده خواهیم کرد .

untitled

گفتیم که هر پایگاه داده می توانید تعداد زیادی جدول داشته باشد . اما به پایگاه داده ای که تنها یک جدول دارد ، Flat File می گویند که ساده ترین نوع پایگاه داده است و کار با آن بسیار راحت .