در این قسمت می خواهیم  بررسی کنیم که  آیا باید ساختار آدرس های سایتمون رو برای بهبود وضعیت سئو تغییر بدهیم؟
خوب این سوال خیلی از وب مستر های ایرانی هست ،
لازمه آگاه باشید ، که هرگونه تغییری در ساختار URL های سایتتون دارای ریسک بالایی است. مخصوصا برای سایت های با ایندکس بالا ، بدین صورت که حتی اگر شما تمامی نکات رو رعایت کرده باشید (ریدایرکت ۳۰۱ آدرس های قدیمی به جدید ، به وجود نیامدن ۴۰۴ ها و..) انجام این کار برای گوگل و سایر موتور های جستجو به مقداری زمان نیاز دارد.
در این حین رنک سایت شما ممکن است بسیار کاهش پیدا کند ، ورودی های شما از گوگل کم شوند ، برخی از پیج های سایتتان ممکن است برای همیشه رنک قبلی خود را از دست بدهند و.. ، پس قبل از هر چیز بدانید که انجام این کار بسیار سخت ، دشوار و دارای ریسکی بالاست.
اما یک آدرس خوب و مناسب برای سئو چگونه است؟
۱- ادرس نباید از ۲۰۸۳ حرف بیشتر باشند.
( در صورت استفاده ، بدون شک رنک مطلب شما از سایر مطالب مشابه کمتر میشود ، هنگام کپی کردن آدرس توسط ویزیتور ها ممکن است قسمتی از آن کپی نشده و کاربرانتان به مشکل بر بخورند ، به خاطر سپردن اینگونه آدرس های طولانی و عجیب طبیعتا دشوار است ، همچنین اگر مطلبتون رو در شبکه های اجتماعی مثل فیس بوک یا توئیتر به اشتراک بگذارید ، فقط قسمتی کوتاهی از آدرس آن نشان داده میشود و بقیه آن به علت بزرگ بودن آدرس به اصطلاح بریده میشود و…)
۲- بهترین آدرس ، آدرسی است که در ان از کاراکترهای عجیب و غریب استفاده نشده باشد و اگر بنا به دلایلی مجبور به استفاده شدید باید حداکثر ۲ کاراکتر باشد.
(کاراکتر هایی مانند ؟ & ^ # * و…)
۳- ادرسی بهینه میباشد که بیان گر بخشی از سایت و موضوعات ان باشد.
۴- به هیچ وجه از آدرس های فارسی استفاده نکنید این ادرس ها هنوز توسط مرورگر ها قابل شناسایی نمیباشند و به نظر نمیرسد جزو برنامه های شرکت ها هم باشد برای ایجاد این امکان پس اگر دامنه ی فارسی دارید باید قید خیلی از بازدید کننده ها و مخصوصا سئو را بزنید.
۵-سعی کنید عنوان مطلبتون حتما در آدرس آن نیز قرار بگیرد ، به طور مثال اگر نام مقاله ی شما جدول تناوبی سئو است ، این عنوان باید در آدرس اینترنتی آن مطلب نیز قرار بگیرد ، به این صورت : regiran.com/جدول-تناوبی-سئو.html

خوب اگر هنوز هم مصمم هستید تا آدرس های سایت خود را تغییر بدید ، رعایت نکات زیر در انجام این کار کمک بزرگی به شما و سایتتون میکنه .
۱-ریدایرکت ۳۰۱ آدرس های قدیمی به آدرس های جدید
۲-آپدیت کردن آدرس های جدید ، در تمامی متن های مقاله های قدیمی موجود در سایتتان ، و حدالمقدور در سایر سایت ها.
۳-جلوگیری از ایجاد لوپ بین آدرس ها
۴-اضافه کردن آدرس های جدید به سایت مپ (ایجاد سایت مپ جدید با نامی متفاوت ، و معرفی آن به موتور های جستجو)
۵-باقی گذاشتن سایت مپ قدیمی برای مدت کوتاه بر روی سایت.