سلا م به شما دوستان خوب و خلاق ، امیدوارم که شاد باشید. با اموزشی در زمینه java درخدمت شما هستم . امیدوارم که براتون مناسب باشه و مفید. وقتی که در NetBeans یک پروژه ی جدید ایجاد می کنید، متوجه خواهید شد که برخی قسمت های متن خاکستری هستند با تعداد زیادی اسلش و ستاره.
آموزش جاوا

بخش های خاکستری شده کامنت ها هستند. وقتی که برنامه اجرا می شود، کامنت ها نادیده گرفته می شوند. بنابراین شما می توانید هرچه تمایل دارید در داخل کامنت عای خود تایپ کنید. اما معمولا به این شکل است که کامنت هایی را ارائه می دهید که سعی دارد آنچه می خواهید انجام دهید را توضیح دهد. می توانید با تایپ کردن دو اسلش که با کامنت شما دنبال می شود، یک خط کامنت مجزا داشته باشید.

‎//This is a single line comment

اگر می خواهید بیشتر از یک خط داشته باشید نیز می توانید این کار را انجام دهید.

‎//This is a comment spreading

‎//over two lines or more

یا این کار را انجام دهید.

‎/* This is a comment spreading over two lines or more ‎*/‎‏ ‏

در کامنت بالا دقت داشته باشید که چگونه با /* شروع می شود. در عوض برای پایان کامنت نیز */ را داریم.

چیزی به نام کامنت Javadoc وجود دارد. می توانید دو نمونه از آن را در تصویر برنامه نویسی در صفحه ی قبل مشاهده کنید. یک کامنت Javadoc با یک اسلش دو به به جلو و دو ستاره (/**) شروع می شود و با یک ستاره و یک اسلش ( */ ) نیز به پایان می رسد. هر خط از کامنت با یک ستاره شروع می شود.

‎/** ‎*This is a Javadoc comment ‎*/‎‏ ‏

کامنت های Javadoc برای کد داکیومنت (document code) استفاده می شوند. بنابراین کد داکیومنت شده می تواند به یک صفحه ی HTML تبدیل شود که برای دیگران مفید خواهد بود. با کلیک کردن بر روی Run از منو در بالای NetBeans، مشاهده می کنید که چگونه به نظر می رسند. از منوی Run عبارت Generate Javadoc را انتخاب کنید. به هرحال از آنجایی که هنوز کدی ننوشته اید، مورد زیادی برای مشاهده وجود ندارد.

در این مرحله از کار برنامه نویسی خود می توانید کامنت هایی را که NetBeans برای شما تولید می کند، حذف کنید. در اینجا دوباره برنامه ی ما را با کامنت های حذف شده مشاهده می کنید