کاربران گرامی سلام، امروز میخوام در مورد بحث آموزش سئو وردپرس به صورت کامل با افزونه WordPress SEO

به صورت کامل صحبت کنم. امیدوارم  با مطالعه  این مقاله  قدمی موثر در جهت بهبود کسب وکارتان برداشته باشم.

آموزش سئو وردپرس به صورت کامل با افزونه WordPress SEO

سئو (Search engine optimization) یا همان بهینه سازی سایت برای موتور های جستجو به عملیاتی گفته می شود که برای بهبود نمایش صفحات یک سایت یا وبلاگ در نتایج جستجوی گوگل یا سایر موتور های جستجو انجام می دهیم. سئو می تواند به صورت رایگان کاربران هدف را به سایت شما منتقل کند و یک بازی برد – برد را برای شما و کاربران رقم بزند. از یک طرف کاربری که به دنبال یک محصول, خدمت یا محتوایی است , به هدف خود می رسد و از طرفی دیگر شمایی که سایتی جهت فروش یا ارائه یک سری خدمات به کاربران راه اندازی کردید به صورت رایگان می توانید جامعه هدف خود را پیدا کرده و محصول خود را بفروش برسانید. در اصل موتور های جستجو یک واسطه هستند که می توانند به رایگان مصرف کننده و تولید کننده گان را به هم ربط دهند.
حال که با اهمیت سئو آشنا شدید بهتر است بدون تلف کردن حتی یک دقیقه از وقت گرانبهایتان شروع به بهینه سازی سایت وردپرسی خود برای موتور های جستجویی مانند گوگل کنید تا بازدیدکنندگان هدف خود را به سایت خود وارد نمایید. در این آموزش از سری آموزش های وردپرس و بخش جدید سئو وردپرس سایت روکش می خواهیم به طور کامل فاکتور هایی که برای سئو داخلی سایت شما مهم هستند را بررسی و بهترین حالات تنظیم بخش های مختلف افزونه وردپرس سئو نسخه ۱.۵.۲ (WordPress SEO) را بیان کنیم پس تا پایان این آموزش با ما باشید.
مزایا و دلایل استفاده از افزونه wordpress seo by yoast چیست؟

آموزش سئو و بهینه سازی وردپرس به صورت کامل با افزونه WordPress SEO by Yoast

اگر از کاربران رجیران بوده باشید حتما با افزونه wordpress seo آشنا هستید. همانطور که شما هم می دانید این افزونه یکی از برترین افزونه های سئو رایگان برای وردپرس می باشد که توانسته است اکثر فاکتور های لازم و ضروری جهت بهینه سازی داخلی یک سایت را در خود جای دهد به همین دلیل ما پیشنهاد می کنیم از این افزونه جهت بهینه سازی سایت خود استفاده نمایید. برخی از ویژگی های برجسته افزونه wordpress seo را می توانید در مطالبی که قبلا در مرود این افزونه منتشر کرده بودیم مطالعه بفرمایید.
گام اول: نصب افزونه سئو وردپرس

در ابتدا باید آخرین نسخه افزونه WordPress SEO را از مخزن وردپرس به صورت خودکار (از طریق داشبورد) یا به صورت دستی نصب و فعال نمایید.
گام دوم: به بهبود WordPress SEO کمک کنید

بلافاصله پس از فعال شدن افزونه برای اولین بار یک پیغام با عنوان به بهبود WordPress SEO کمک کنید در بالای صفحه مدیریت وردپرس نمایش داده می شود. در این بخش تیم WordPress SEO از شما می خواهد تا به آنها اجازه دهید تا بتوانند یک سری آمار هایی که مربوط به کارایی افزونه هست را دنبال کنند. اگر به این افزونه و افرادی که آن را توسعه می دهند اعتماد دارید بهتر است اجازه ردگیری را بدهید تا توسعه دهندگان این افزونه بتوانند سریعتر, مشکلات موجود در افزونه و همچنین ویژگی های جدید را به آن اضافه کنند. اما اگر فکر می کنید ممکن است اطلاعات کلیدی سایت شما از طرف این افزونه ردگیری شود می تواند این اجازه را به افزونه ندهید. البته طبق گفته خود افزونه, اطلاعاتی که از تمام سایت ها جمع آوری می شود بدون نام و اطلاعات سایت می باشند پس جای نگرانی از این بابت نباید داشته باشید.
گام سوم: تنظیمات عمومی افزونه

اولین قسمت از تنظیمات چندگانه افزونه سئو وردپرس, بخش تنظیمات عمومی آن می باشد. برای ورود به این بخش کافی است تا روی آیکون سئو که در نوار کناری دیده می شود کلیک کنید. در بالای این صفحه ممکن است یک یا چند خطا مشاهده کنید. این اخطار ها در جهت بهبود سایت شما داده می شوند که بهتر است به آنها توجه کنید و سعی در رفع آنها داشته باشید.

برخی از پیغام های خطای افزونه سئو وردپرس

You do not have your postname in the URL of your posts and pages, it is highly recommended that you do. Consider setting your permalink structure to /%postname%/.

خطای بالا به دلیل مناسب نبودن ساختار پیوند های صفحات وردپرس می باشد. بهتر آن است که در لینک صفحات سایت خود از نام سایت استفاده کنید زیرا یکی از پارامتر هایی رتبه بندی صفحات سایت ها در نتایج جستجو نوع و ساختار پیوند یکتا یا همان لینک ها می باشد. با قرار دادن عبارت زیر در فیلد ساختار دلخواه تنظیمات پیوند یکتای وردپرس می توانید کاری کنید تا لینک مطالب سایت شما بر طبق عنوان آن صفحه ساخته شود.
۱

/%postname%/

Your theme contains a meta description, which blocks WordPress SEO from working properly, please delete the following line

این پیغام به دلیل وجود متا تگ description در قالب سایت شما بوجود می آید. برای رفع این مشکل می توانید به مطلبی که قبلا در مورد بهینه سازی قالب برای افزونه سئو منتشر کردیم مراجعه کنید یا اینکه با استفاده از دکمه ای که در همین پیغام برای شما به نمایش در می آید, این متا تگ را از قالب حذف کنید تا افزونه به درستی بتواند مدیریت توضیحات مطالب را انجام دهد.

Paging comments is enabled, this is not needed in 999 out of 1000 cases, so the suggestion is to disable it, to do that, simply uncheck the box before “Break comments into pages…”

این خطا به خاطر فعال بودن صفحه‌بندی دیدگاه‌های وردپرس ایجاد می شود. به گفته این افزونه در ۹۹۹ مورد از ۱۰۰۰ مورد لازم نیست تا دیدگاه ها صفحه بندی شوند. پس برای رفع این مشکل از طریق تنظیمات دیدگاه ها, صفحه بندی را غیر فعال کنید.

تنظیمات پیشخوان

مهمترین بخشی که در پیشخوان افزونه به چشم می خورد, ابزار های وبمستر (Webmaster Tools) می باشد. شما در این بخش می توانید کد های تاییدی که ابزار های مشهوری مثل Google Webmaster Tools یا Bing Webmaster Tools در اختیار شما قرار می دهند را وارد کنید تا دیگر لازم به آپلود فایل یا ویرایش قالب نداشته باشید.

گام چهارم: عناوین و متاها

همانطور که قبلا هم گفیتم یکی از مهمترین کار های این افزونه مدیریت و بهبود عنوان و متا دیتا های سایت شما می باشد. در بخش عناوین و متاها می توانید مدیریت کاملی بر روی تمامی عناوین و متا دیتا هایی که در سایتتان استفاده خواهد شد, داشته باشید. در ابتدا به ترتیب تمام فیلد هایی که در این بخش مشابه هم هستند را معرفی می کنیم و شما را با بهترین حالات تنظیم آنها آشنا خواهیم کرد سپس توضیحات تکمیلی در رابطه با تب های مختلف این بخش را به شما همراهان روکش ارائه می دهیم.
توضیحاتی در مورد فیلد های بخش عنوان ها و متا ها

عنوان قالب (title template)

در عنوان قالب یا همان title template که در تگ title صفحات استفاده می شود شما نمی توانید بیش از ۷۰ کاراکتر قرار دهید. اگر طول عنوان بیش از این باشد موتور های جستجو مانند گوگل کلماتی که بعد از کاراکتر ۷۰ قرار دارند را به صروت خودکار حذف می کند. سعی کنید عنوان صفحات را به شکلی وارد کنید که اولا با موضوع و محتوای آن صفحه تناسب داشته باشد ثانیا کاربران با مشاهده آن عنوان سریعتر جذب شوند و ثالثا کلماتی که در عنوان سایت می نویسید در آدرس یا همان url سایت هم وجود داشته باشد.

قالب توضیحات داده

محتوای فیلد قالب توضیحات داده یا meta description template در متا تگ description صفحات استفاده می شود. موتور های جستجو از محتوای همین متا تگ برای نمایش یک خلاصه از مطالب سایت ها استفاده می کنند. طول قالب توضیحات داده نباید بیشتر از ۱۶۰ کاراکتر باشد.

قالب کلمات کلیدی متا

همانطور که کمی قبل هم گفتم لازم نیست از متای کلملت کلیدی (meta keywords) استفاده کنید ولی اگر به هر دلیلی می خواهید از کلمات کلیدی استفاده کنید ابتدا تیک فعال سازی آن را در بخش پیشخوان بزنید, سپس کلمات کلیدی مورد نظرات را در فیلد مربوطه وارد نمایید. تعداد کلمات کلیدی هم بهتر هست ۵ تا ۶ عدد باشد و توسط کاما انگلیسی از هم جدا شوند.

روبات های متا (meta robots)

با انتخاب این گزینه (noindex, follow) صفحه مورد نظر توسط موتور های جستجو ایندکس نخواهد شد. این مورد برای صفحاتی از سایت که ایندکس شدن آنها باعث بوجود آمدن محتوای تکراری و کم ارزش شدن صفحات اصلی می شود باید فعال باشد.

نویسنده (عدم نمایش rel=”author”)

با تیک زدن این گزینه, افزونه سئو به طور خودکار آدرس گوگل پلاس نویسنده مطلب را در متا تگ author جای می دهد. در صورتی که می خواهید تصویر نویسنده مطلب در نتایج گوگل دیده شوید باید این گزینه را فعال کنید.

تاریخ در پیش نمایش ریز

با فعال بودن این گزینه می توانید تاریخ ارسال پست ها و ایجاد صفحات مختلف سایت را در نتایج جستجو نمایش دهید.

جعبه اطلاعات WordPress SEO

فعال کردن این بخش برای هر بخش از سایت, باعث می شود تا جعبه تنظیمات اختصاصی هر صفحه مخفی شود. مثلا با فعال کردن این گزینه برای بخش نوشته‌ها, جعبه تنظیمات سئو مطالب در صفحه ویرایش مطلب دیده نخواهد شد.
تنظیمات عمومی

اجبار به بازنویسی عنوان‌ها

اجبار به بازنویسی عنوان‌ها به این معنی است که افزونه سئو وردپرس به طور معمول اگر قالب شما استاندارد باشد می تواند تگ عنوان را تشخیص داده و آن را نسبت به تنظیماتی که ایجاد می کنید تغییر دهد, اما اگر مشکلی در قالب سایت شما وجود داشته باشد که در حالت عادی اجازه تغییر عنوان ها را به افزونه سئو ندهد با فعال کردن این گزینه تمامی عناوین به طور اجباری طبق تنظیمات افزونه تغییر می کنند. پس اگر قالب سایت شما برای افزونه WordPress SEO by Yoast آماده سازی شده باشد لازم به فعال کردن این گزینه نخواهید داشت در غیر اینصورت باید تیک این گزینه را بزنید.

پهنای سایت متا تنظیمات (Site Wide Meta Settings)

متاسفانه در ترجمه افزونه به فارسی, عنوان این قسمت واضح و گویا نیست. در این قسمت چند گزینه وجود دارد که تنظیمات آنها بر روی تمام صفحات سایت شما اثر می گذارد, پس با دقت این قسمت را تنظیم کنید.

با تیک زدن گزینه زیر صفحه های بایگانی فهرست راهنما نشود, از ایندکس شدن زیر صفحه های بخش های مختلف وردپرس جلوگیری می کند. پیشنهاد می کنم این گزینه را فعال کنید زیرا در صورت فعال نکردن این گزینه ممکن است گوگل محتوای تکراری در سایت شما پیدا کند و هچنین اهمیت صفحات اصلی سایت شما در موتور های جستجو کمتر شود.

در گذشته یکی از معیار های رتبه بندی صفحات سایت ها در نتایج جستجو متای کلمات کلیدی یا همان keywords meta tag بودند, اما تقریبا از سال ۲۰۰۹ به بعد گوگل تصمیم گرفت تا دیگر از keywords meta tag در رتبه بندی سایت ها استفاده نکند. پس دیگر لازم نیست تا از متای کلمات کلیدی برای سایت خود استفاده کنید. با برداشتن تیک گزینه استفاده از متا کلمات کلیدی متا؟, می توانید متای کلمات کلیدی را غیر فعال کنید.

اگر سایت شما در دایرکتوری یاهو و یا DMOZ ثبت شده باشد ممکن است گوگل توضیحات سایت شما را از این دایرکتوری ها بگیرد, با فعال کردن گزینه های Add noodp meta robots tag sitewide و Add noydir meta robots tag sitewide به گوگل می گویید که از description موجود در این دایرکتوری ها استفاده نکند.

پاک سازی تگ head

وردپرس به صورت خودکار یک سری متا تگ را در تگ head سایت شما قرار می دهد که ضرورتی در استفاده از آنها نیست. بسیاری از متخصصان سئو پیشنهاد می دهند تا تگ head را پاک سازی کنید زیرا ادعا می شود که گوگل یک سایت با تگ head پاک سازی شده را بیشتر می پسندد. پس بهتر است با ستفاده از این گزینه ها head سایت خود را پاک سازی نمایید.

اگر شما از Windows Live Writer یا سایر ابزار های همراه مانند تبلت یا موبایل برای انتشار مطالب سایت خود استفاده نمی کنید بهتر است تیک گزینه های Hide WLW Manifest Links و مخفی کردن لینک های RSD را بزنید.
به نظر من تیک گزینه مخفی کردن لینک کوتاه برای مطالب را نیز بزنید زیرا ضرورتی ندارد تا لینک کوتاه مطالب در تگ head وجود داشته باشد.
اما بهتر است تیک گزینه مخفی کردن پیوندهای RSS را نزنید زیرا بسیاری از پلاگین ها با استفاده از این متا تگ می توانند نحوه دنبال کردن سایت شما را به کاربرانشان نشان دهند و برای سایت شما دنبال کننده گان بیشتری را جذب کنند.

تنظیمات سئو صفحه ی خانه

خوب حالا روی تب خانه در بخش عنوان ها و متا ها کلیک کنید. در این بخش دو یا سه فیلد وجود دارد. فیلد اول مربوط به عنوان صفحه اصلی سایت شما می باشد. در این فیلد با توجه به موضوع سایت خود یک عنوان مناسب قرار دهید. مثلا اگر موضوع سایت شما در مورد بازی می باشد می توانید برای عنوان صفحه اصلی از عبارت دانلود بازی جدید و رایگان استفاده کنید.
فیلد دوم مربوط به متای توضیحات صفحه اصلی می باشد. در این بخش باید توضیحاتی مختصر (حداکثر ۱۶۰ کاراکتر) را وارد کنید. سعی کنید حتما از کلمات کلیدی مرتبط با موضوع سایت خود در این متن استفاده نمایید.
در صورتی که بخواهید از متای کلمات کلیدی استفاده کنید فیلد سوم نیز در این بخش برای شما نمایش داده می شود. تعداد کلماتی که در این بخش وارد می کنید بهتر است بیش از ۶ عدد نشود.

پس از پر کردن تمام فیلد های این بخش روی دکمه ذخیره‌ی تغییرات کلیک کنید تا تمام تغیرانی که انجام داده اید ذخیره شوند.
تنظیمات سئو انواع پست ها (Post Types)

روی تب سوم که در فارسی سازی به اشتباه گونه های فرسته ترجمه شده است کلیک کنید. در این تب شما می توانید عنوان, توضیحات و تنظیمات دیگر انواع نوشته هایی که در سایت خود منتشر می کنید (نوشته‌ها, برگه ها, ) را مدیریت بفرمایید.

سئو پست ها

طی مدتی که با وردپرس کار کردم و کمی هم سئو را دنبال می کنم به نظرم تنظیمات زیر برای پست ها مناسب می باشد. با استفاده از این تنظیمات و البته نوشتن مقالات سئو شده هم برای موتور های جستجو و هم برای کاربران می تواند پست های سایت خود را به راحتی جزء نتایج اول گوگل کنید.

%%sitename%% : نام سایت شما را فراخوانی می کند
%%title%% : عنوان پست را بر می گرداند
%%focuskw%% : کلید واژه کانونی پست را می آورد
%%tag%% : برچسب های نوشته را می گیرد
%%category%% : دسته بندی نوشته را فراخوانی میکند
%%excerpt%% : خلاصه ای از مطلب که در صورت وارد نکردن به صورت خودکار توسط افزونه تولید می شود را می آورد.

سئو برگه ها

برای برگه ها من ترجیح می دهم تا rel=”author” نمایش داده نشود زیرا اقلب برگه ها عمومی هستند و لازم نیست آواتار نویسنده برگه در گوگل به نمایش در آید. پس برای برگه ها نیز می توانید از تنظیمات زیر استفاده کنید.

سئو رسانه ها

وردپرس برای هر فایلی که در بخش رسانه ها آپلود می کنید یک صفحه مجزا مانند پست ها ایجاد می کند. محتوای این صفحات تنها فایلی است که شما آپلود کرده اید به همین دلیل ارزش خاصی از لحاظ موتور های جستجوگر ندارند و بهتر است از ایندکس شدن آنها جلوگیری کنید. اما اگر دوست داشتید به صورت جداگانه صفحات رسانه ها را نیز ایدکس کنید می توانید تیک گزینه روبات های متا را بردارید.

سئو پست های سفارشی

افزونه هایی مثل ووکامروس برای ایجاد بخش هایی مجزا از نوشته های عادی وردپرس یک سری پست سفارشی ایجاد می کنند. اگر از چنین افزونه هایی استفاده می کنید یا اینکه خودتان یک پست سفارشی ایجاد کرده اید در اینجا می توانید تنظیمات سئو مربوط به آنها را نیز تغییر دهید. برای پست های سفارشی هم دقیقا می توانید از تنظیماتی که برای سئو نوشته ها ایجاد کردیم استفاده کنید.
تنظیمات سئو طبقه بندی ها (Taxonomies)

در این تب افزونه سئو وردپرس به شما این امکان را می دهد تا به راحتی پارامتر های سئو داخلی را برای انوع طبقه بندی های وردپرس (دسته‌ها, برچسب ها, ساختار) تنظیم کنید.

دسته بند ها یا برچسب ها

در اصل هدف از ایجاد دسته بندی ها و برچسب ها, برای طبقه بندی و مرتب سازی پست ها بوده است. اگر شما می خواهید موتور های جستجو بیشترین اهمیت را به مطالبی که منتشر می کنید بدهند بهتر است تا از ایندکس شدن دسته بندی ها و برچسب ها جلوگیری کنید.

ما ساختار ها را نیز noindex کرده ایم. پیشنهاد ما هم همین است تا از ایندکس شدن ساختار های وردپرس در گوگل جلوگیری کنید.
تب دیگر افزونه سئو وردپرس

در این تب می توانید تنظیمات سئو مربوط به صفحاتی مثل بایگانی نویسنده, تاریخ و صفحات جستجو و صفحه ۴۰۴ را تغییر دهید.

بایگانی نویسنده

اگر سایت شما دارای بیش از چند نویسنده می باشد و می خواهید تا با جستجوی نام نویسنده مورد نظر در گوگل توسط کاربران به سایت شما هدایت شوند بهتر است اجازه دهید تا صفحات نویسنده ایندکس شوند. اما من ترجیح می دهم هر گز صفحات بایگانی نوشته های نویسنده ها ایندکس نشود زیرا ممکن است گوگل آنها را به عنوان محتوای تکراری شناسایی کند.

اما مورد دوم که غیر فعال کردن بایگانی های نویسنده می باشد به شما این امکان را می دهد تا کلا آرشیو نویسنده ها را غیر فعال کنید و با رفتن به آدرس نوسنده ها به صفحه اصلی منتقل شوید.

بایگانی تاریخ

آرشیو زمانی یا همان بایگان تاریخی مطالب یک وب سایت هم می تواند کمک زیادی در جهت پیدا کردن مطالب به کاربران کند. اما با وجود مفید بودن این وِیژگی برای کاربران, موتور های جستجو علاقه زیادی به این گونه صفحات ندارند زیرا محتویات این صفحات را با محتویات صفحات دیگر موجود در سایت یکی می دانند و باعث جریمه سایت شما خواهند شد. پس بهتر است از ایندکس شدن آنها جلوگیری نمایید.

صفحات ویژه

در این افزونه صفحات جستجو و ۴۰۴, صفحات ویژه نامیده شده اند. این صفحات به طور پیشفرض noindex هستند و فقط شما می توانید عنوان آنها را تغییر دهید.

خوب بخش اصلی و مهم تنظیم افزونه WordPress SEO تکمیل شد. اما هنوز کار تمام نشده است و ما می خواهیم در گام های بعدی بخش های دیگر این افزونه را نیز معرفی و نحوه پیکربندی آنها را به شما بگوییم.
گام پنجم: تنظیمات اجتماعی افزونه

با رفتن به مسیر سئو >> اجتماعی می توانید سایت خود را برای اجتماعی تر شدن آماده کنید. در اصل این قسمت به این دلیل ایجاد شده است تا با اعمال تغییرات و افزودن متا تگ هایی خاص به تگ head, باعث شود تا پست ها و محتوای صفحات مختلف سایت شما بهتر در شبکه های اجتماعی به اشتراک گذاشته شود.

تنظیمات اجتماعی Facebook

اولین گزینه در این بخش Add Open Graph meta data می باشد که با فعال کردن آن اجازه می دهید تا Open Graph meta data ایجاد شود و به تگ head اضافه گردد. Open Graph meta data ها یک سری متا تگ هایی هستند که بیشتر توسط فیسبوک مورد استفاده قرار می گیرند. این متا دیتا ها باعث می شوند تا در زمان اشتراک گذاری مطالب سایت شما در شبکه اجتماعی فیسبوک توسط خود شما یا کاربران دیگر, ظاهر محتوای اشتراک گذاری شده از سایت شما با محتوا های دیگر کمی تفاوت داشته باشد. در ضمن این متا دیتا ها به گوگل نیز کمک می کنند تا فعالیت سایت شما در فیسبوک را شناسایی کند.

این بخش از افزونه که بینش و مدیران فیسبوک ترجمه شده است به شما اجازه می دهد تا به Facebook Insights سایت خود دسترسی داشته باشید. اگر اپلیکیشن فیسبوک اختصاصی دارید می توانید از گزینه دوم (استفاده از برنامه فیس بوک به عنوان مدیر) ساتفاده کنید. اما اگر اپلیکیشنی ندارید می توانید از گزینه اول (اضافه کردن مدیر فیسبوک) استفاده کنید.
Facebook Page URL : در اینجا آدرس پیج فیسبوک سایت خود را وارد کنید

در بخش تنظیمات صفحه اصلی چند فیلد را مشاهده می کنید که نحوه اشتراک گذاری صفحه اصلی سایت شما در فیسبوک را مشخص می کند. تصویری که می خواهید در کنار عنوان صفحه اصلی سایت شما به اشتراک گذاشته شود را در فیلد آدرس تصویر وارد کنید و در فیلد توضیحات می توانید یک متن را به صورت اختصاصی برای اشتراک گذاری صفحه اصلی سایت خود به فیسبوک معرفی کنید.
در صورتی که برخی از مطلب سایت شما هیج تصویری نداشت, از تصویری که در این فیلد تنظیمات پیشفرض وارد می کنید استفاده می شود.

تنظیمات اجتماعی توییتر

در این تب می توانید Twitter card meta data که چیزی شبیه به Open Graph meta data اما برای توییتر است را فعال کنید. برای فعال کردن این بخش ابتدا تیک گزینه اول را بزنید سپس در فیلد اول نام اکانت توییتر مربوط به سایت خود را وارد کنید و در فیلد دوم می توانی انتخاب کنید که آیا می خواهید در کنار توییت شما تصویری از نوشته مورد نظر هم توییت شود (Summary with large image) یا اینکه فقط خلاصه نوشته توییت شود (Summary).

تنظیمات اجتماعی گوگل+

در تب آخر از بخش اجتماعی وردپرس با انتخاب گزینه Add Google+ specific post meta data و وارد کردن آدرس صفحه گوگل پلاس سایت خود در فیلد صفحه‌ی انتشار در گوگل می توانید متا دیتا های مخصوص گوگل پلاس برای اشتراک گذاری مطالب در این شبکه اجتماعی را به سایت اضاف کنید.
گام ششم: نقشه سایت XML

داشتن یک نقشه از صفحات درونی سایت آن هم با فرمت XML یکی از ضروریات و مولفه های مهم در بهینه سازی سایت برای موتور های جستجو به حساب می آید. افزونه سئو وردپرس هم به دلیل اهمیت بالای این قضیه امکان ایجاد خوکار نقشه سایت را در خود گنجانده است. برای فعال کردن نقشه xml سایت به مسیر سئو >> نقشه های XML سایت بروید.

اولین قدم برای فعال سازی نقشه سایت زدن تیک گزینه اول می باشد. با زدن تیک این گزینه یک سری تنظیمات در زیر آن ظاهر می شود که به صورت مختصر در مورد هر یک توضیحاتی را می دهیم.

سایت مپ کاربر : با غیر فعال کردن سایت مپ نویسنده یا کاربر, دیگر صفحه ارشیو نویسنده که مثلا آدرسی مانند rokesh.ir/author/saeed دارد در نقشه سایت قرار نمی گیرد. فعال کردن این گزینه به نظر من زمانی مفید می باشد که نخواهید کاربران سایت شما یا اینکه موتور های جستجو از کسانی که در سایت شما عضو هستند و مطلب منتشر می کنند مطلع شوند.

تنظیمات عمومی

پینگ کردن یکی از ابزار های اطلاع دادن به موتور های جستجو پس از بروزرسانی یا ارسال مطلب جدید در سایت می باشد. افزونه سئو به طور خودکار به گوگل و بینگ, پینگ می فرستد اما اختیار فرستاند پینگ به موتور های جستجوی یاهو و ask را به خودتان واگذار کرده است.

محروم کردن انواع مطالب و مانع شدن از طبقه بندی ها

با انتخاب هر یک از انواع مطالب یا طبقه بندی های موجود در این دو بخش, می توانید از قرار گرفتن آنها در نقشه سایت جلوگیری کنید.

در آخر هم می توانید تعداد لینک هایی که در هر صفحه از نقشه سایت قرار می گیرد را مشخص کنید. در حالت پیشفرض این مقدار ۱۰۰۰ می باشد که به گفته خود افزونه اگر با مشکلات حافظه روبرو هستید می توانید این مقدار را کمتر نیز کنید.
گام هفتم: پیوند های یکتا

در این بخش می توانید مدیریت مناسبی روی المان هایی که به نحوی بر سئو داخلی لینک های سایت شما اثر می گذارند داشته باشید. دو گزینه اول را بهتر است تیک بزنید زیرا فعال بودن این تنظیمات باعث بهبود لینک های سایت شما می شود. اگر می خواهید کاربران به صفحات فایل های پیوست مثل تصاویر دسترسی نداشته باشند و به محض وارد شدن به این صفحات به آدرس پستی که از این پیوست ها در آن ساتفاده شده است منتقل شوند این گزینه را نیز فعال کنید در غیر اینصورت تیک آن را بردارید.
گزینه سوم که حذف متغیرهای ?replytocom می باشد را هم حتما فعال کنید تا گوگل صفحات سایت شما به خوبی ایندکس کند و خطای صفحاات تکراری از سایت شما نگیرد.همانطور که در توضیحات گزینه آخر Redirect ugly URL’s to clean permalinks هم ذکر شده است بهتر است این گزینه را فعال نکنید. اگر این گزینه را فعال کنید در صورت اینکه کاربرانم آدرس صفحات شما را اشتباه وارد کنند یا در اخر آدرس ها کدها یا کلامات اضافی باشد, افزونه به طور خودکار نزدیک ترین صفحه به آن لینک را پیدا می کند و کاربر را به آن صفحه منتقل خواهد کرد. گزینه های بعدی هم بدون تغییر بگذارید.

گام هشتم: پیوندهای داخلی (breadcrumb)

در این بخش می توانید قابلیت بسیار مفید Bread Crumb را به قالب سایت خود اضاف کنید. این قابلیت باعث بهبود سئو سایت شما می شود و همچنین به کاربران برای دسترسی سریعتر به صفحات دیگر سایت کمک می کند. breadcrumb در اصل مسیر صفحه فعلی را به کاربر و موتور جستجو نشان می دهد. تمامی لینک های موجود در breadcrumb در نتایج جستجوی گوگل نشان داده می شود که باعث می شود تا افرادی که نتایج سایت شما را در گوگل می بینند از خود گوگل لتوانند به صفحات دیگر سایت شما نیز دسترسی داشته باشند.

با توجه به توضیحاتی که دادیم اگر تصمیم گرفتید از Bread Crumb استفاده کنید باید تیک گزینه فعال کردن نان‌ریزه‌ها را بزنید. سپس مطابق با میل خود فیلد های مربوطه را پر کنید البته لازم نیست همه فیلد ها پر شوند. در فیلد اول می توانید یک المان یا شکل مشخص را برای قرار گرفتن بین لینک ها قرار دهید. مثلا ما در سایت روکش از علامت » استفاده کرده ایم.
پس از پر کردن فیلد ها باید کدی که در آخر همین صفحه قرار دارد را در قالب سایت خود بگذارید تا breadcrumb ها در سایت شما دیده شوند.
۱

<?php
if
( function_exists(
‘yoast_breadcrumb’
) ) {
۲

yoast_breadcrumb(
‘<p id=”breadcrumbs”>’
,
‘</p>’
);
۳

} ?>
بخش های جدید Bulk Title Editor و Bulk Description Editor

در این دو بخش جدید که از نسخه ۳.۵ به بعد به افزونه WordPress SEO اضافه شده است شما می توانید بدون مراجعه به صفحه ویرایش هر پست از عنوان سئو و تضویحات مطالب را در یکجا تغییر دهید. به نظر من استفاده از این بخش برای زمان هایی که می خواهید یک سری تغییرات را روی چندین نوشته اعمال کنید مناسب می باشد. در بخش Bulk Title Editor می توانید عنوان ها را تغییر دهید و در بخش Bulk Description Editor توضیحات متای صفحات را.

ویرایش فایل ها

در بخش ویرایش فایل ها شما می توانید محتویات فایل robot.txt و htaccess را ویرایش کنید. فایل robot.txt برای موتور های جستجو ایحاد می شود و درون این فایل می توانید با نوشتن دستوراتی از ایندکس شدن برخی صفحات جلوگیری کنید, نقشه سایت را به موتور جستجو معرفی کنید و خیلی کار های دیگر که همگی مربوط به روبات ها می شوند. فایل htaccess هم ارتباط مستقیمی در سئو سایت ندارد اما با قرار دادن برخی کد ها در این فایل می توانید سرعت بارگزاری صفحات را افزایش دهید یا کار های دیگری انجام دهید که به طور غیر مستقیم بر سئوی سایت شما تاثیر بگذارد.
تنظیمات RSS

در این بخش می توانید طبق تابع های موجود یا با ستافده از کد های ساده HTML برای مطالبی که در خوراک سایت شما منتشر می شوند متن کپی رایت قرار دهید. این بخش می تواند در زمانی که روبات های خبری زیادی مطالب سایت شما را بدون ذکر منبع کپی می کنند مفید باشد.
درون‌ریزی و برون‌بری

آخرین بخشی که در تنظیمات این افزونه می خواهیم به شما معرفی کنیم, بخش درون‌ریزی و برون‌بری می باشد. در اینجا شما می توانید از تنظیماتی که تا به حال ایجاد کردید یک نسخه پشتیبان تهییه نماید تا در مواقعی که به این اطلاعات نیاز داشتید آن ها را بازگردانی نمایید.

ما سعی کردیم در این آموزش شما را با تمام تنظیمات افزونه WordPress SEO by Yoast آشنا کنیم و همچنین نکاتی کلیدی در مورد افزایش سئو یک وبسایت بیان نماییم. امیدوارم این آموزش نسبتا طولانی بتواند برای بهینه سازی سایت شما مفید واقع شود. در صورتی که مشکلی در بخش هایی از این آموزش می بینید به ما اطلاع دهید تا آن قسمت را بازبینی کنیم. راستی ما منتظر سوالات و دیدگاه های مفید شما هستیم.

با ارزوی بهترینهابرای شما کاربران عزیز…