گلکسی نوت ۹ با تراشه اکسینوس ۷ نانومتری عرضه می‌شود
گزارش جدیدی منتشر شده است که اطلاعاتی در رابطه با نسل بعدی گوشی پرچم‌دار سامسونگ، گلکسی اس ۹ و گلکسی نوت ۹ ارائه می‌دهد. بر اساس اطلاعات ارائه‌شده که برگرفته از شبکه‌ی اجتماعی ویبوی چین است، گلکسی اس ۹ و گلکسی نوت ۹ با تراشه‌های متفاوتی راهی بازار خواهند شد که البته پیش از این چندان متداول نبوده است.

بر اساس اطلاعاتی که ریشه در پیام داخلی سامسونگ دارند، گلکسی اس ۹ از وجود تراشه‌ی اکسینوس ۹۸۱۰ بهره خواهد برد که مبتنی بر لیتوگرافی ۱۰ نانومتری توسعه یافته است. گلکسی نوت ۹ نیز از اکسینوس ۹۸۱۰ پشتیبانی خواهد کرد که البته شاید با تغییر نام همراه شود؛ چراکه این تراشه مبتنی بر لیتوگرافی ۸ یا ۷ نانومتری توسعه خواهد یافت.

تغییرات ایجادشده در تراشه‌ی اکسینوس ۹۸۱۰ احتمالا موجب عملکرد بسیار بهتر این تراشه در مقایسه با گلکسی اس ۹ خواهند شد؛ چراکه تغییر لیتوگرافی به‌طور حتم منجر به بهبود مصرف انرژی و تولید گرما می‌شود که در مجموع نتیجه‌ای جز بهبود قدرت پردازشی برای گوشی سامسونگ به ارمغان نخواهد آورد.

با توجه به پیش‌بینی‌های سامسونگ مبنی بر اینکه تراشه‌های ۱۰ نانومتری عمر بیشتری خواهند داشت، چندان بیراه نیست که سامسونگ در گلکسی اس ۹ نیز از تراشه‌ای مبتنی بر همین لیتوگرافی استفاده کند؛ چراکه سامسونگ سرمایه‌گذاری گسترده‌ای برای توسعه‌ی تراشه‌های ۱۰ نانومتری انجام داده است.

در مقابل، TSMC تایوان قرار دارد که سرمایه‌گذاری بیشتری روی تراشه‌های ۷ نانومتری به انجام رسانده است و از همین رو کوالکام نیز برای تولید نسل بعدی تراشه‌های خود به سراغ این کمپانی تایوانی رفته و سامسونگ دیگر وظیفه‌ی تولید تراشه‌های کوالکام را بر عهده نخواهد داشت.

به نظر می‌رسد سامسونگ در نظر دارد تولید هم‌زمان تراشه‌های ۱۰ و ۷ نانومتری را ادامه دهد و از این تراشه‌ها در پرچم‌داران و انواع گوشی‌های هوشمند خود استفاده کند.