با سلام خدمت شما دوستان عزیز ، با اموزشی درزمینه وردپرس در خدمت شماهستیم،

wordpress site performanceورد پرس یک بسته ی نرم افزاری جهت ایجاد وبلاگ های شخصی و تجاری است که به صورت متن باز ( Open Source ) ارائه شده و می تواند به صورت کاملا انعطاف پذیر به عنوان یک سیستم مدیریت محتوا ، یک سیستم وبلاگ و یا یک وب سایت سنتی ارائه سرویس نماید. ورد پرس ایجاد ، مدیریت و نگهداری یک وب سایت را برای همگان (حتی بدون دارا بودن دانش تخصصی) آسان نموده است. ورد پرس از سال ۲۰۰۳ شروع به کار کرده و در حال حاضر بزرگترین ابزار وبلاگ نویسی خود میزبان self-hosted است چرا که خود سایت ورد پرس هاست نیز در اختیار کاربرانش قرار می دهد. این بسته نرم افزاری به حدی از استقبال عمومی مواجه شده که برای مثال نیویورک تایمز وبلاگ اصلی خود را با استفاده از ورد پرس راه اندازی کرده است که این نشان از قدرت و امنیت ورد پرس است. از آنجایی که ورد پرس متن باز است، بنابراین جامعه ی در حال رشد از توسعه دهنده گان از آن پشتیبانی نموده و به طور مستمر این نرم افزار را بهبود می بخشند. علاوه بر این ارائه پلاگین ها نیز بر قابلیتهای ورد پرس افزوده یا آنها را توسعه می دهد. لازم به ذکر است شما می توانید بصورت خودکار و در ۵ دقیقه ، وردپرس را از بخش نصب خودکار اسکریپت در هاست رایگان ابری پارس پک بر روی سایت خود نصب نمائید.

برخی از معایب وردپرس :

همیشه می بایست این نکته را مدنظر داشت که هر سیستم مدیریت محتوا همانند رقیبان و نرم افزارهای مشابه خود عاری از مشکلات جانبی نیست بدیهی است که وردپرس نیز از این قاعده مستثنی نبوده و به دلیل کاربر پسند بودن، زیر ذره بین کاربران بیشتری بررسی خواهد شد.
در این بخش به برخی از معایب و کاستی های این سیستم مدیریت محتوا می پردازیم.
– اعمال تغییر بر روی ساختار دیتابیس و جداول و یا فرم های دارای تصاویر گرافیکی کار پیچیده ای بوده و در صورت نداشتن دانش کافی در این زمینه ها، کاربر با مشکلات عدیده ای مواجه می گردد.
– از آنجایی که وردپرس در تمامی موارد از متد شی گرا (Object Oriented) استفاده می نماید، این امر موجب شده تا تعداد Queryهایی که بین وب سرویس و دیتابیس رد و بدل می شوند زیاد شده و موجب گردد سایت ایجاد شده با این نرم افزار، نیاز به منابع سروری بیشتری (RAM , CPU , MySQL) دارا باشد.
– از مهمترین دلایل اقبال عمومی و کاربر پسند بودن وردپرس، وجود انبوهی از پلاگین ها می باشد که در نگاه اول بیشتر نیازهای کاربران را تامین می نماید. در این میان ممکن است که برای یک منظور واحد، پلاگین های متعددی ارائه شوند که موجب گردد کاربران در انتخاب میان آنها دچار سردر گمی شده و برای بررسی اقدام به استفاده از یکی از آنها بصورت تصادفی نمایند. در این شرایط امکان دارد به دلیل دانش ناکافی کاربران در زمینه برنامه نویسی، امکان بررسی کدهای پلاگین مهیا نبوده که این خود آغاز گر مشکلات آتی خواهد شد که بارزترین آنها درگیر نمودن منابع سرور می باشد.

– بسیاری از پلاگین ها و افزونه هایی که در وردپرس استفاده می شوند دارای پشتیبانی نیستند و پس از مدت کوتاهی دیگر توسط سازنده بروزرسانی نمی شود.
بررسی اشکالات و علل کندی و آغاز بهینه سازی

در این بخش راهکارهایی جهت شناسایی و مرتفع نمودن اشکالات و کندی از جمله شناسایی پلاگین و یا افزونه ای که موجب بروز مشکل می شود ارائه می گردد.
مهم ترین منبع سروری که ممکن است در لود یک سایت درگیر شود CPU است. پلاگین هایی که از نظر برنامه نویسی بهینه نباشند، می توانند Load بالایی را به CPU متحمل کنند. جهت بررسی این موضوع می توان از پلاگین های پروفایلر استفاده نمود. یکی از معروفترین پلاگین های ارائه شده در این زمینه، P3 Profiler plugin می باشد. این پلاگین پس از بررسی اعلام می کند که در اجرای هر یک از پلاگین های نصب شده، چه میزان از منابع سرور درگیر می شوند. آدرس رسمی نصب این پلاگین به شرح زیر می باشد.

p3

نصب پلاگین :

https://wordpress.org/plugins/p3-profiler/
پس از نصب این پلاگین می بایست سایت به وسیله آن اسکن گردد و گزارش ارائه شده در انتهای اسکن مورد بررسی قرار گیرد. لازم بذکر است که نتایج اعلام شده کاملا دقیق و قابل استناد می باشند.
پس از تکمیل اسکن، اطلاعات جمع آوری شده در برگه های متعددی در دسترس می باشند. در برگه مربوط به Detailed Timeline ، به ورت نمودار خطی، پروسه لود سایت به نمایش درآمده و نشان می دهد که هر پلاگین یا بخش سایت در چه زمانی بعد از درخواست Load صفحه بارگذاری می گردد. که شما می توانید مشاهده نمایید که چه پلاگینی و در چه زمانی موجب ایجاد کندی یا اختلال شده است و آنرا غیر فعال نمایید.

نکاتی کلیدی در بهینه سازی سایت های وردپرسی

۱٫ تم هایی (Theme) که از کدنویسی بر پایه Ajax استفاده می نمایند، میزان بالایی از منابع سرور را درگیر میکنند.
۲٫ استفاده از widget های متعدد در صفحات، موجب می گردد تا مصرف CPU سایت شما بالا رود پس پیشنهاد می گردد که حداقل این موارد در صفحات فعال گردد.
۳٫ یکی از مهمترین مواردی که مورد نیاز هر مدیر سایت است، اطلاعات آماری و بازدیدکنندگان سایت می باشد. از اینرو به سراغ استفاده از پلاگین هایی مانند JetPack ، kStats Reloaded ، Blog Stats رفته که این خود باعث ایجاد لود بالاتر در هر بازدید می گردد. جهت رفع این مشکل پیشنهاد می گردد که بجای فعالسازی این دسته از پلاگین ها از کد Google Analytics در سایت استفاده شود.
۴٫ استفاده مستمر از پلاگین P3 Profiler plugin جهت بررسی لاگهای استفاده از منابع و مقایسه دوره ای این گزارشات جهت جلوگیری از ایجاد اختلالات آتی
۵٫ یکی از عمده مشکلات مدیران سایتهای وردپرسی، کندی اتصال به دیتابیس است که مهمترین علت آن افزایش حجم بالای دیتابیس به مرور زمان می باشد. جهت رفع این مورد و بهینه نمودن دیتابیس می توانید از پلاگین WP DB Booster که از آدرس زیر قابل نصب است استفاده نمائید.

https://wordpress.org/plugins/wp-db-booster/
۶٫ استفاده از پلاگین Lazy Load Plugin می تواند کمک شایانی در کاهش استفاده از پهنای باند و مصرف CPU داشته باشد چرا که به کمک این پلاگین تصاویر در صورت وجود در صفحه قابل مشاهده لود می گردند. لینک استفاده از این پلاگین به شرح زیر است.

https://wordpress.org/plugins/lazy-load/
https://wordpress.org/plugins/lazy-load-for-videos/
۷٫ استفاده از پلاگین های Cache عمدتا تاثیر چشمگیری بر روی لود سایت نگذاشته و با اضافه نمودن کدهای Rewrite به .htaccess گاها باعث بالا رفتن لود CPU و RAM می گردند. از اینرو پیشنهاد می گردد که بجای استفاده از این پلاگین ها از تکنولوزی CDN استفاده نمائید. جهت اطلاعات بیشتر می توانید پس از ورود به ناحیه کاربری پارس پک، بخش CDN را بررسی فرمائید.
۸٫ بعضی از پلاگین ها جهت انجام عملیات مورد نیاز خود در زمانی خاص از Cronjob استفاده می کنند که این مورد، علاوه بر تحت الشعاع قرار دادن عملکرد سایت، موجب می گردد بسته به عملکرد پلاگین، میزان درگیری CPU با افزایش چشمگیری مواجه گردد.