چگونه با عصبانیت و نارضایتی کارمندان مقابله کنیم؟
نتایج یک تحقیق بین‌المللی با عنوان Always On, Never Done نشان می‌دهد که میانگین ساعات کاری در بین افراد شاغل، به ۷۲ ساعت در هفته می‌رسد. این تحقیق با مشارکت کارمندان و مدیرانی از ۳۶ کشور مختلف از جمله ایالات متحده‌ی آمریکا صورت گرفته است. این آمار نشان می‌دهد که کارمندان روزانه به صورت میانگین، ۱۳.۵ ساعت کار می‌کنند. قطعا این افراد به خاطر استرس وارد شده از این حجم کاری و نامناسب بودن شرایط، مدیران خود را سرزنش کرده و از دست آنها عصبانی هستند.

در نگاه اول این نکته برداشت می‌شود که فناوری و امکانات آن که افراد را همیشه در دسترس قرار می‌دهند، مقصر این قضیه هستند؛ اما با بررسی دقیق‌تر متوجه می‌شویم که کارمندان در نگاه اول، شرکت را به خاطر تلف کردن وقتشان مقصر می‌دانند.
دلایل عصبانیت کارمندان

دلایل عصبانیت، ناراحتی و شکایت کارمندان شرکت کننده در این مطالعه، به سه دسته‌ی اصلی تقسیم می‌شود:
۱- هماهنگ نبودن اهداف شرکت با کارکنان

این دلیل یکی از مهم‌ترین دلایل نارضایتی و عصبانی شدن کارمندان است. به بیان دیگر در این شرایط، شرکت نتوانسته همه‌ی افراد را با اهداف خود هماهنگ و همسو کند. آمارهای مطالعه نشان می‌دهد که ۹۰ درصد کارمندان از این که افراد زیادی در جایگاه‌های تصمیم‌گیری شرکت باشند عصبانی می‌شوند. ۷۴ درصد از آنها از این که مدیران اهداف شرکت را مرتب تغییر می‌دهند ناراحت می‌شوند و ۶۳ درصد هم از مشخص نبودن اولویت‌ها در انجام وظایف گله دارند.

افزایش مهارت خلاقیت در کسب و کار
۲- فرآیندهای ضعیف

۹۶ درصد شرکت کنندگان در این تحقیقات عنوان کرده‌اند که از ایمیل‌های کاری بیهوده عصبانی می‌شوند. خود مدیران نیز به طور قطع از چنین فرآیندی ناراضی هستند. ۸۷ درصد کارمندان از جلسات کاری بدون نتیجه گله کرده‌اند و ۹۰ درصد از شرکت‌کنندگان، جلسات مهمی که به طور ضعیف اداره و اجرا شده‌اند را به عنوان دلایل عصبانیت خود از محیط کاری عنوان کرده‌اند.
۳- زیرساخت نامناسب

تجهیزات و سخت‌افزارهای ضعیفی که برای انجام کارها در اختیار کارمندان قرار می‌دهید، آنها را عصبانی می‌کند. ۸۴ درصد از شرکت‌کنندگان در تحقیق فوق، این دلیل را عامل عصبانیت و نارضایتی از کار خود عنوان کرده‌اند.

team
راه حل مناسب برای شرکت شما

برای برطرف کردن دلایل فوق که جزء مهم‌ترین دلایل نارضایتی و حتی استعفای کارمندان هستند، هر مدیر باید مطابق با کسب و کار خود تصمیماتی را بگیرد. اما روش‌هایی عمومی نیز وجود دارند که برای اغلب کسب و کارها مفید واقع می‌شوند. مراحلی که در ادامه می‌خوانید می‌توانند به سرعت بخش زیادی از عصبانیت و نارضایتی کارمندان را برطرف کنند.

۱- هر سه ماه یک بار، سندی مختصر و مفید برای توضیح اهداف شرکت تهیه کنید. در این سند، سه حوزه‌ی اصلی که باید در هر فصل روی آنها تمرکز شود را مشخص کنید و از تیم خود بخواهید در مدت مشخص، به این اهدف وفادار بوده و تنها روی آنها تمرکز کنند.

۲- روش‌های مرتب کردن صندوق ورودی ایمیل را به کار گیرید و آنها را به کارمندان خود نیز بیاموزید. با این کار اگرچه از حجم ایمیل‌های دریافتی به سرعت کاسته نمی‌شود، اما زمان اختصاص داده شده برای مرتب کردن آنها بسیار کاهش پیدا خواهد کرد.

۳- در مورد جلسات کاری بازنگری کنید. مروری بر جلساتی که اخیرا با کارمندان داشته‌اید انجام دهید. سعی کنید زمان، دوره‌ی تناوب و اشخاص شرکت‌کننده در جلسات را کاهش دهید. به عنوان مثال نیازی نیست که تمامی کارمندان شما در همه‌ی جلسات حضور داشته باشند بلکه می‌توانید خلاصه‌ای از نتایج جلسات کاری را با آنها به اشتراک بگدارید.

جلسه کاری

۴- اهداف جلسات کاری را به روشنی مشخص کنید و از برپایی جلسات بیهوده خودداری کنید. روش‌های متعددی برای مشخص کردن اهداف جلسات وجود دارد که باید بسته به ساختار و فرهنگ شرکت، از آنها استفاده کنید.

۵- سعی کنید تجهیزات مناسب و کافی را برای کارمندان فراهم کنید. سیستم‌های کامپیوتری را ارتقا بدهید، اینترنت شرکت را بهبود ببخشید و حتی برای بهبود میز و صندلی کارمندان نیز برنامه‌ای تدارک ببینید. اگر بتوانید با بهبود زیرساخت‌ها ۱۰ دقیقه در وقت هر کارمند صرفه‌جویی کنید، در پایان ۶ ماه تمام هزینه‌های زیرساخت‌ها به شرکت بازگردانده خواهند شد.

۶- صحبت‌های جدی با کارمندان را فراموش نکنید. از آنها بخواهید که در تصمیم‌گیری‌ها نطر بدهند. نگرانی‌های خود از کار افراد تیم را نیز به روشنی بیان کنید تا آنها نیز اهمیت ارزیابی شدن را درک کنند.