چه انتظاراتی از رویداد EA Play 2017 داریم؟
کمپانی الکترونیک آرتز تا پیش از سال ۲۰۱۶، همواره یکی از شرکت‌های حاضر در E3 بود. با این حال سال گذشته این کمپانی تصمیم گرفت تا رویدادی مختص به خودش در همان بازه زمانی نزدیک به E3 و با نام EA Play برگزار کند. از قضا این رویداد که سال گذشته با اجرای پیتر مور برگزار شد، کیفیت نسبتا خوبی هم داشت و علاوه بر آن امکان حضور طرفداران نیز فراهم شده بود. حال EA امسال هم رویداد EA Play 2017 را پیش از نمایشگاه E3 2017 و از تاریخ ۲۰ تا ۲۳ خرداد برگزار خواهد کرد.

مراسم EA Play در سالن پالادیوم هالیوود برگزار می‌شود و حضور در این مراسم برای عموم آزاد است. همچنین در این مکان الکترونیک آرتز امکان تجربه یک سری از بازی‌های جدید خودش را هم برای طرفداران فراهم کرده و حتی جوایزی نیز برای افراد در نظر گرفته است. برای مثال دو هزار نفر اولی که بازی Star Wars Battlefront 2 را تجربه کنند، یک پوستر زیبا از این بازی و ۵۰۰ نفر اولی که بازی‌های فیفا ۱۸ و Madden 18 را تجربه کنند، یک نسخه رایگان از فیفا ۱۷ و Madden 17 دریافت خواهند کرد.

اما با تمامی این توضیحات، موردی که گیمر‌ها و طرفداران الکترونیک آرتز بی‌صبرانه منتظر آن هستند، کنفرانس این شرکت و ارائه جزییاتی از بازی‌ها است. جزییاتی که می‌توانند ارائه نمایشی از بازی‌های معرفی‌شده بوده یا اینکه کلا معرفی بازی‌های جدید توسط الکترونیک آرتز باشند. به هر حال پیش‌بینی می‌کنیم که در رویداد EA Play شاهد ارائه نمایش‌هایی از بازی‌های EA و همچنین یکی دو سورپرایز باشیم. در ادامه با ما همراه باشید تا این پیش‌بینی‌ها را با شما به اشتراک بگذاریم. کنفرانس الکترونیک آرتز قرار است روز شنبه ۲۰ خرداد، سال ۲۳:۳۰ به وقت ایران برگزار شود.

FIFA 17
الکترونیک آرتز ضمن ارائه نمایشی از بازی‌های جدیدش، احتمالا محتویاتی هم برای بازی‌های عرضه شده‌اش معرفی خواهد کرد

قطعا بسیاری از ما، طرفدار بازی‌های ورزشی الکترونیک آرتز هستیم و بخش ورزشی این شرکت هر ساله با بازی‌هایی با محوریت فوتبال، فوتبال آمریکایی، هاکی روی یخ و بسکتبال مخاطبین زیادی را سرگرم می‌کند. پس طبیعی است که انتظار داشته باشیم EA بخشی از کنفرانس خود را به بازی‌های ورزشی جدید خود اختصاص بدهد. قطعا موردانتظار‌ترین بازی ورزشی EA، حداقل برای ما ایرانی‌ها، بازی فیفا ۱۸ است. الکترونیک آرتز سال گذشته سورپرایز‌های جالبی برای فیفا ۱۷ داشت. این شرکت ابتدا یک بخش داستانی با اسم Journey برای بازی معرفی کرد و پس از آن هم شاهد حضور ژوزه مورینیو در مراسم بودیم و EA اعلام کرد که چهره مربیان لیگ برتر انگلستان در بازی شبیه‌سازی شده است. حال انتظار داریم که این شرکت علاوه بر نمایش ویدیویی کامل از گیم‌پلی فیفا ۱۸، چند ویژگی جدید نیز برای آن معرفی کند. ویژگی‌هایی مانند شبیه‌سازی چهره مربیان دیگر لیگ‌ها، اضافه شدن لیگ‌های جدید یا گسترش بخش داستانی بازی.

اما فیفا ۱۸ تنها بازی ورزشی الکترونیک آرتز در EA Play 2017 نخواهد بود؛ یکی دیگر از این بازی‌ها، Madden 18 است. در روز‌های اخیر شایعه‌هایی منتشر شده که احتمالا EA قصد دارد مانند فیفا، برای این سری نیز یک بخش داستانی در نظر بگیرد. هنوز جزییاتی از این بخش یا حتی واقعی‌بودن آن منتشر نشده، اما احتمالا تحقق این امر وجود دارد. EA چند سالی است که حسابی در زمینه شبیه‌ساز بسکتبال، در برابر کمپانی توکی گیمز شکست خورده است. با این حال به نظر می‌رسد که این شرکت قصد دارد دوباره با NBA Live 18 خودش را نشان داده و ثابت کند که هنوز هم می‌تواند رقیبی جدی برای سری NBA 2K رو کند. حضور این بازی هم در EA Play 2017 تایید شده و باید انتظار انتشار اطلاعاتی از آن را داشته باشیم. در نهایت آخرین بازی ورزشی EA، جدیدترین نسخه از سری شبیه‌ساز هاکی روی یخ این شرکت یعنی NHL 18 است که احتمالا مانند سال گذشته، تریلری از آن پخش خواهد شد.

بتلفیلد ۱

برنامه‌های EA در رویداد EA Play فقط محدود به بازی‌های ورزشی نخواهد بود. اما پیش از آنکه سراغ بازی‌های جدید یا سورپرایز‌های احتمالی این شرکت برویم، بد نیست اشاره‌ای به برنامه‌های EA پیرامون بازی‌های عرضه شده‌اش داشته باشیم. یکی از موفق‌ترین بازی‌های این شرکت در چند وقت اخیر که توسط استودیو دایس ساخته شده بود، بازی Battlefield 1 است. برای این بازی شوتر اول‌شخص تا به امروز یک سری محتویات رایگان و یک بسته الحاقی پولی با اسم They Shall Not Pass منتشر شده است. اما دومین بسته این بازی، In The Name of The Tsar نام خواهد داشت و قرار است ارتش روسیه و نبرد در سرزمین‌های برفی این کشور را به بازی اضافه کند. EA تا به امروز به انتشار اطلاعاتی جزئی از این بسته بسنده و همه چیز را به رویداد EA Play موکول کرده است. پس قطعا شاهد ارائه اطلاعاتی از این بسته الحاقی و رونمایی کامل از محتویات آن خواهیم بود.

دیگر بازی‌ای که احتمالا اطلاعاتی از DLC‌های آن ارائه می‌شود، بازی Mass Effect: Andromeda ساخته استودیو بایوور است. این بازی در زمان انتشار به دلیل داشتن مشکلاتی نتوانست آنطور که باید و شاید طرفداران قدیمی سری را راضی کند. با این حال سازندگان وعده انتشار محتویات بیش‌تر برای بازی را داده‌اند و کجا بهتر از EA Play 2017 برای رونمایی از این محتویات؟ یک DLC داستانی یا رونمایی از محتویات بیش‌تر برای بخش چندنفره بازی می‌توانند از جمله مواردی باشند که شاید بایوور از آن‌ها در این رویداد رونمایی کند. همچنین بازی The Sims 4 هم از جمله بازی‌هایی است که در این رویداد حضور خواهد داشت و احتمالا شاهد معرفی جدیدترین بسته الحاقی این بازی خواهیم بود. آخرین بازی فعلی EA که ممکن است محتویات جدیدی برای آن معرفی شود، تایتان‌فال ۲ ساخته استودیو ریسپاون است. این بازی با وجود کیفیت عالی‌ای که داشت به دلیل انتشار در زمانی نامناسب از حیث فروش عملکرد خوبی را تجربه نکرد ولی پشتیبانی سازندگان می‌تواند باعث شود که افراد بیش‌تری جذب این بازی شوند. ممکن است ریسپاون در EA Play 2017 از برنامه‌های خود برای آینده این بازی رونمایی کند.

بازی Star Wars Battlefront 2
یکی از مواردی که حس خوبی نسبت به آن ندارم، این است که به نظر می‌رسد الکترونیک آرتز پیش از آغاز EA Play 2017 تمامی برنامه‌هایش برای آن را اعلام کرده است

حالا که در مورد بازی‌های ورزشی و بسته‌های الحاقی که احتمالا معرفی خواهند شد توضیح دادیم، زمان آن رسیده که به سراغ بازی‌های جدید الکترونیک آرتز برویم. این کمپانی مدتی است که حق ساخت بازی بر اساس سری بسیار محبوب جنگ ستارگان را به دست آورده و پیش‌تر هم بازی Star Wars Battlefront را روانه بازار کرده است. نسخه دوم این بازی چندی پیش معرفی شد و EA تایید کرده که یک نمایش ویژه از گیم‌پلی این بازی در رویدادش خواهد داشت. Star Wars Battlefront 2 برخلاف نسخه قبلی، دارای بخش داستانی است و شاید در EA Play 2017 شاهد انتشار تریلری با محوریت بخش داستانی این بازی نیز باشیم. تریلری که می‌تواند ما را بیش‌تر با وقایع این بازی و شخصیت‌های آن آشنا کند تا بدین ترتیب، علاوه بر گیم‌پلی بازی، از جزییات داستان آن هم آگاه شویم.

اما یکی از سورپرایز‌های EA در EA Play 2017، می‌تواند رونمایی از یک بازی استار وارز جدید باشد. پیش از این اعلام شده که استودیوهایی چون ویسرال گیمز و ریسپاون در حال ساخت بازی‌هایی با محوریت سری جنگ ستارگان هستند. با این حال تا به امروز اطلاعات چندانی از این بازی‌ها ارائه نشده است. حال اگر EA تصمیم بگیرد که برای مثال از بازی جنگ ستارگان ویسرال گیمز در رویداد خود رونمایی کند، قطعا یک برگ برنده رو کرده است و می‌تواند جذابیت کنفرانسش را به مراتب بیش‌تر کند. در ساخت این بازی امی هنینگ، عضو سابق استودیو ناتی‌داگ، نقش دارد و وی پیش از این اعلام کرده بود که برای بازی Star Wars ویسرال گیمز داستانی جدید برای سری جنگ ستارگان خلق شده است. همچنین وی گفته که این بازی از برخی جهات شباهت‌هایی با آنچارتد نیز خواهد داشت. باید منتظر ماند و دید که آیا EA برنامه‌ای برای رونمایی از این بازی در EA Play 2017 دارد یا خیر.

need for speed payback

الکترونیک آرتز همین چند روز پیش از بازی Need for Speed Payback به عنوان نسخه جدید نید فور اسپید رونمایی کرد. با اینکه برخی طرفداران اعتقاد داشتند که بهتر بود این شرکت رونمایی از بازی را به EA Play موکول می‌کرد، اما الکترونیک آرتز وعده داده که این بازی کماکان در این رویداد نقش مهمی ایفا خواهد کرد و نمایش آن قرار نیست بدون هیجان باشد. EA مدت‌ها است که سعی می‌کند با نسخه‌های مختلف نید فور اسپید یاد و خاطره نسخه‌های درخشان این سری و مخصوصا Most Wanted 2005 را زنده کند. با اینکه برخی نسخه‌های اخیر مجموعه در حد نسبتا خوبی ظاهر شده‌اند، اما آخرین بازی سری که در سال ۲۰۱۵ و توسط استودیو گوست گیمز ساخته شد، کیفیت خیلی خوبی نداشت و نیاز به اتصال دائم اینترنت هم مزید بر علت شد تا استقبال کمی از این بازی شود. حال در نسخه جدید سازندگان دوباره سراغ روایت داستانی با محوریت انتقام رفته‌اند و نیاز به اتصال اینترنت را نیز از بخش تک‌نفره حذف کرده‌اند. احتمالا در EA Play 2017 شاهد انتشار اولین تریلر از گیم‌پلی بازی و همچنین توضیحات سازندگان پیرامون ویژگی‌های این اثر خواهیم بود. به هر حال هرچه که باشد، امیدواریم نمایش این بازی آنقدر جذاب باشد که نگوییم ای‌کاش EA رونمایی از بازی را به EA Play موکول کرده بود.

یکی از انتقاد‌هایی که به الکترونیک آرتز دارم و البته امیدوارم پس از کنفرانس از زدن این حرف پشیمان شوم، این است که این شرکت جایی برای سورپرایز در کنفرانسش در نظر نگرفته است. البته باز هم تاکید می‌کنم که امیدوارم آنقدر شاهد موارد جدیدی در طول نمایش باشیم که پس از کنفرانس و در تحلیل آن بگویم که اشتباه کردم! اما به هر حال حداقل در شرایط فعلی این حس به‌مان منتقل می‌شود که انگار همه چیز‌هایی را که قرار است در EA Play 2017 ببینیم، از قبل می‌دانیم. با این حال بیایید حداقل امیدوار باشیم که یک سری سورپرایز‌ها را شاهد باشیم و حتی در مورد آن‌ها پیش‌بینی هم کنیم. یکی از بازی‌هایی که قطعا حضور آن در این رویداد می‌تواند مثل یک بمب صدا کند، نسخه جدید Dragon Age است. چندی پیش یکی از نویسندگان نسخه جدید این بازی رسما تایید کرد که در حال نگارش داستان آن است و بدین ترتیب نسخه جدید این بازی تایید شد. اما اینکه بازی در شرایطی باشد که بتوان از آن در EA Play 2017 رونمایی کرد، سوالی است که برای دانستن جواب آن باید تا تاریخ ۲۰ خرداد منتظر بمانیم.

بازی مدال افتخار

همچنین می‌توان یک سری امید و آرزوی کمی تخیلی نیز برای معرفی بازی‌های جدید در EA Play 2017 داشت؛ برای مثال یکی از مجموعه‌هایی که مدت‌ها است دیگر خبری از آن نیست، سری Medal of Honor است که زمانی جزو بهترین بازی‌های شوتر اول‌شخص بود. حال اگر EA نسخه جدیدی از این بازی را معرفی کند، می‌تواند موجب خوشحالی گیمر‌های زیادی شود. یا یکی دیگر از IP‌های محبوب این شرکت، سری Dead Space است که احتمال معرفی نسخه جدید آن هم بسیار پایین به نظر می‌رسد ولی خب به هر حال می‌توان امیدوار بود! بازی دیگری که به شخصه دوست دارم EA از آن به صورت کامل رونمایی کند، Unravel 2 است. نسخه اول این بازی با ایده خاص خود توانست به اثری محبوب تبدیل شود و حال زمان مناسبی است که سازندگان بازی رسما از نسخه دوم آن رونمایی کنند.

با رشد روزافزون بازی‌های موبایل، شرکت‌های بزرگ هم سراغ این بازی‌ها رفته‌اند تا سهمی در سود کلان آن داشته باشند. الکترونیک آرتز از مدت‌ها پیش به این صنعت ابراز علاقه کرده و اخیرا هم یک نسخه از سری The Sims را برای اندروید و آیفون معرفی کرده است. شاید EA بخشی، هرچند کوتاه، از کنفرانسش را به بازی‌های موبایل اختصاص دهد و اطلاعاتی از برنامه‌هایش در این زمینه ارائه کند. همچنین این شرکت چند سالی است که به بازی‌های مستقل و حمایت از سازندگان آن‌ها علاقه نشان می‌دهد و بازی موفق Unravel هم در نتیجه یکی از همین همکاری‌ها ساخته شده بود. الکترونیک آرتز در EA Play 2016 از برنامه‌ای با نام EA Originals با هدف حمایت از بازیسازان مستقل رونمایی کرد که البته پس از کنفرانس دیگر خیلی اخباری پیرامون آن منتشر نشد. حال شاید در رویداد امسال، شاهد ارائه اطلاعات بیش‌تری در این زمینه باشیم.