پژو ۳۰۱ در برابر پژو پارس؛ چه چیزهایی تغییر کرده است؟

پژو ۳۰۱ در ایران رقبای بسیاری خواهد داشت. سرسخت ترین رقیب پژو ۳۰۱ که بعد از پراید بیشترین خریدار را در ایران دارد، پژو پارس است. هر چند با آمدن پژو ۳۰۱ تولید پژو ۴۰۵ در ایران متوقف می‌شود، اما پژو پارس در مقابل فرزند جدید خانواده خود خواهد ایستاد. همراه زومیت باشید.

 

پژو ۳۰۱ در بازار ایران رقابت سختی با پژو پارس خواهد داشت. این در حالی است که قرار است تولید پژو ۴۰۵ پس از ۲۳ سال تولید در خاک ایران متوقف شود. کنار رفتن ۴۰۵ میدان را برای رقابت سمند، پارس و پژو ۳۰۱ باز می‌کند.

 

در این میان پژو پارس LX از لحاظ فنی شباهت‌هایی با پژو ۳۰۱ نسخه ۱.۶ لیتری  با جعبه‌دنده‌ی دستی دارد و در بازار خودروهای تولید داخل باید با هم رقابت کنند. رقابتی که پستی و بلندی‌های زیادی در بر دارد و مشتریانی که می‌خواهند بین این دو خودرو یکی را انتخاب کنند تصمیم راحتی ندارند.

مقاله مرتبط

 

    تماشا کنید: پژو ۳۰۱ و توانایی‌های ایمنی در تست تصادفات

 

    پژو ۳۰۱ چه نسخه‌ هایی دارد؟

 

    قیمت پژو ۲۰۸، پژو ۳۰۱ و پژو ۲۰۰۸ اعلام شد

 

شباهت این دو خودرو از لحاظ فنی این فکر را القاء می‌کند که شاید پژو ۳۰۱ از پارس الهام گرفته و نمونه‌ی ارتقاء یافته آن است. در این مطلب دو خودروی مذکور را از لحاظ ظاهری، فنی و قیمتی با هم مقایسه می‌کنیم.

ظاهر و ابعاد

 

با نگاه اول به هر دو اتومبیل می‌توان به راحتی گفت طراحی پژو ۳۰۱ مدرن‌تر و زیبا‌تر از پژو پارس است. استفاده از انحنای معقول در کاپوت، طراحی خاص جلو پنجره، طراحی زیبای سپر جلو و چراغ‌های زیبا باعث شده نمای جلوی پژو ۳۰۱ زیبا جلوه کند و شما را با یک نگاه جذب خود کند. از آن سو نمای جلوی پژو پارس ما را به یاد طراحی‌های به کار رفته در خودروهای  دهه ۸۰ و ۹۰ شرکت پژوی فرانسه می‌اندازد. هر چند طراحی نمای جلوی پارس یادآور ۴۰۵، ۴۰۶ و حتی ۳۰۶ است، اما حقیقت این است که طراحی پژو پارس دقیقا از روی پژو ۶۰۵ برداشته شده و تفاوت آنچنانی با ۶۰۵ ندارد.

 

در نمای بغل همان خط فرورفتگی طراحی‌های پژو حفظ شده است؛ با این تفاوت که در پارس دو قسمت کنار فرورفتگی هم سطح است، ولی در پژو ۳۰۱ بخش بالایی کمی برآمدگی بیشتری دارد. از نمای بغل کاملاً مشخص است که شیب شیشه‌ی عقب در پژو ۳۰۱ بیشتر از پژو پارس است و صندوق عقب کوچکتری دارد. همچنین شیشه‌های درهای جلو و عقب پژو ۳۰۱ کوچکتر شده؛ مخصوصاً شیشه در عقب که هم کوچک شده و هم ظاهر به‌روزتری دارد. طراحی در عقب منظم‌تر و به روز‌تر شده است.

 

پژو ۳۰۱

 

تغییرات شیب سقف پژو ۳۰۱ نسبت به پژو پارس بیشتر شده است تا هماهنگی بیشتری با خطوط قوسی بدنه‌ پیدا کند.

 

نمای عقب پژو ۳۰۱ کاملا به روز شده است و ظاهری جذاب‌تر از پژو پارس دارد. اگر برآمدگی موجود در طراحی صندوق عقب پژو ۳۰۱ نبود، این خودرو را از پشت با رانا اشتباه می‌گرفتید. البته باید در نظر داشت این خودرو زودتر از رانا به بازار ارائه شده است. چراغ‌های عقب پژو ۳۰۱ از طراحی جدید پژو استفاده می‌کند که سبب زیبایی نمای عقب این خودرو شده است. سپر پژو ۳۰۱ جذابیت زیادی به نمای خودرو داده است؛ دقیقاً چیزی که پژو پارس به آن نیاز دارد.

 

تایرها در پژو ۳۰۱ یک اینچ بزرگتر از تایرهای ۱۴ اینچی پژو پارس هستند. پژو ۳۰۱ عرض بیشتری نسبت به پژو پارس دارد؛ در حالی که طول و ارتفاعش کم شده است. پژو ۳۰۱ ابعادی برابر با ۴۴۴۲، ۱۹۵۳ و ۱۴۰۷ میلی‌متر را در طول، عرض و ارتفاع دارد. در نقطه‌ی مقابل طول پژو پارس ۴۴۹۸، عرض آن ۱۷۰۴ و ارتفاعش ۱۴۱۰ میلی‌متر است. فضای موجود برای سرنشینان نیز تغییر محسوسی نکرده است.

 

پژو ۳۰۱ حدود ۹۵ کیلوگرم سبک‌تر از پژو پارس است. وزن بدون سرنشین پژو پارس ۱۱۸۵ کیلوگرم است و این مقدار برای پژو ۳۰۱ به ۱۰۹۰ کیلوگرم می‌رسد.

                پژو ۳۰۱ پژو پارس

طول (میلی‌متر)       ۴۴۴۲     ۴۴۹۸

عرض (میلی‌متر)    ۱۹۵۳     ۱۷۰۴

ارتفاع (میلی‌متر)     ۱۴۰۷     ۱۴۱۰

وزن (کیلوگرم)        ۱۰۹۰     ۱۱۸۵

 

مشخصات فنی

 

نسخه‌ی ۱.۶ لیتری و دستی پژو ۳۰۱ و پژو پارس LX از لحاظ فنی، شباهت‌هایی به یکدیگر دارند دارند. در ادامه به بررسی نقاط اشتراک و تفاوت این دو خودرو در بحث فنی آن‌ها خواهیم پرداخت.

 

پژو پارس

مشخصات فنی مشترک

 

 هر دو خودرو از پیشرانه ۱.۶ لیتری با ظرفیت دقیق ۱۵۸۷ سی‌سی برخوردار هستند. این دو خودرو از ۴ سیلندر به همراه ۱۶ سوپاپ بهره می‌برند. جعبه‌دنده‌ی پژو ۳۰۱ و پژو پارس از نوع دستی ۵ سرعته است. سوخت‌رسانی در هر دو خودرو با استفاده از سیستم انژکتوری پاشش نقطه‌ای صورت می‌گیرد.

 

 

 

پژو ۳۰۱

 

 

مشخصات فنی متفاوت

 

حداکثر توان خروجی پژو ۳۰۱ در دور موتور ۶۰۵۰ دور در دقیقه برابر با ۱۱۵ اسب بخار است؛ در حالی که حداکثر توان خروجی پژو پارس ۱۰۸ اسب و در دور موتور ۵۶۰۰ دور در دقیقه است. حداکثر گشتاور پژو ۳۰۱ برابر با ۱۵۰ نیوتن متر در ۴۰۰۰ دور در دقیقه و حداکثر گشتاور پژو پارس ۱۴۲ نیوتن متر در ۴۰۰۰ دور در دقیقه است.

 

پژو ۳۰۱ حدکثر سرعت ۱۸۸ کیلومتر بر ساعت را می‌پیماید؛ در حالی که نهایت سرعت پژو پارس ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت است. با این حال شتاب پژو ۳۰۱ بسیار بهتر از پژو پارس شده. پژو پارس شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت را در عرض ۱۳.۲ ثانیه طی می‌کند، در حالی که پژو ۳۰۱ این زمان را ۳.۸ ثانیه زودتر و در مدت زمان ۹.۴ ثانیه می‌پیماید.

 

مصرف سوخت پژو ۳۰۱ نسبت به پژو پارس بهبود یافته و کمتر شده است. مصرف سوخت پژو پارس در شهر ۱۰.۱، در اتوبان یا جاده ۶ و در سیکل ترکیبی ۷.۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است؛ در حالی که مصرف سوخت پژو ۳۰۱ در شهر ۸.۷، در اتوبان یا جاده ۵.۳ و در سیکل‌ترکیبی ۶.۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است.

قیمت

 

 قیمت کارخانه‌ای پژو پارس LX برابر با ۳۷ میلیون و ۳۱۲ هزار تومان است. اما قیمت پژو ۳۰۱ با این مشخصات در امارات حدود ۴۵ هزار درهم برابر با ۴۲ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان است. اما بر اساس اعلام مدیرعامل ایران خودرو، پژو ۳۰۱ در ایران با قیمت حدودی ۵۸ میلیون تومان به فروش خواهد رسید.