چرا ویستا بهترین سیستم عامل است؟ رابط کاربری ویستا نقطه خوبی برای شروع بحث است. ویستا پنجره‌های زیبایی دارد که از خاصیت شفافیت بهره می‌برد و هنگامی که پنجره‌ها را به حالت مینیمایز یا ماکسیمایز در‌می‌آورید صدای جذابی دارند.

از ظاهر و یا کار ویستا خوشتان نمی‌آید؟ مشکلی نیست، آن را تغییر دهید. از شفافیت پنجره‌ها گرفته تا جزئی‌ترین قسمت‌های ویستا را می‌توان دستکاری نمود و آن را مطابق میل خود تغییر داد. نرم‌افزارهای آزاد و رایگان زیادی برای ویستا موجود می‌باشد.

رابط کاربری ویستا چیزی فراتر ز یک ظاهر زیباست. قابلیت Flip 3D این امکان را برایتان فراهم می‌کند که نمایی سه بعدی و بسیار زیبا از پنجره برنامه‌های باز شده داشته باشید، که به طور استثنائی قابل استفاده است بدین معنی که به راحتی بین آنها جستجو کرده و پنجره مورد نظر خود را انتخاب کنید.تصویر کوچکی از محتویات پنجره‌های مینیمایز شده در نوار وظیفه را با نگه داشتن ماوس روی آنها می‌توان مشاهده کرد.

در ویستا به هر سو  که بنگرید یک کادر جستجوی یکپارچه خواهید دید، در منوی شروع و جستجوگر ویندوز، جستجو کنید و هر گونه اطلاعاتی را به آسانی و با سرعت زیاد پیدا کنید. همه اسناد، فایل‌ها و ارتباطات فورا نشانه گذاری می‌شوند که سبب جستجوی سریع می‌شود. همچنین نرم‌فزارهای خانواده Microsoft Office هم از این خاصیت ویستا استفاده می‌کنند.برای مثال هنگامی که در Outlook به دنبال ایمیل خاصی می‌گردید در حقیقت در حال استفاده از ابزار جستجوی ویستا هستید و  نتایج مورد نظر را سریع به دست می‌آورید.