هیوندای با اسکلت رباتیک خود به کمک معلولان می‌ آید

 هیوندای نامی آشنا در صنعت خودروسازی، تولید جرثقیل‌های غول‌پیکر و کشتی‌های ۱۸۵ هزار تنی با موتورهایی به ارتفاع ۱۷ متر است؛ اما بخش تحقیق و توسعه‌ی این شرکت به اهمیت فاکتور منابع انسانی پی برده است و در حال ساخت یک اسکلت رباتیک برای کمک به معلولان است. هیوندای اخیراً دو نمونه از این دستگاه را معرفی کرده است؛ مدل HRL به‌منظور افزایش قابلیت حرکتی و درنهایت افزایش کیفیت زندگی افراد مبتلا به بیماری پاراپلژی (افرادی که از کمر به پایین دارای معلولیت حرکتی هستند) طراحی‌شده است. مدل دیگر که WEX نام دارد، به‌منظور کمک به افراد برای بلندکردن اجسام سنگین ساخته شده است. هردو دستگاه با باتری‌های قابل تعویض لیتیوم-یونی کار می‌کنند و با ۴۰ دقیقه شارژ، می‌توانند تا ۴ ساعت بازدهی داشته باشند.

 

اسکلت حرکتی هیوندای

 

اسکلت رباتیک HRL برای افرادی با قد ۱۶۳ تا ۱۸۰ سانتی‌متر و وزن کمتر از ۱۱۴ کیلوگرم ساخته شده است. این اسکلت آلومینیومی قابل تنظیم است و تا ۱۰ سانتی‌متر از نظر طولی و ۵۰ سانتی‌متر از نظر عرضی بزرگ و کوچک می‌شود. به این معنی که این اسکلت حتی قابلیت استفاده در تمامی صندلی‌های هواپیماها را نیز دارد. وزن این اسکلت همراه با باتری دو کیلوگرمی آن به ۱۸ کیلوگرم می‌رسد.

 

۶ دیسک کاهشِ دنده‌ی ۱:۵۰، دو فعال‌کننده‌ی لگن با گشتاور ۳۰۰ نیوتون‌متر و قابلیت ۶۰ درجه چرخش و دو فعال‌کننده‌ی ران و زانو با حداکثر گشتاور ۱۵۱ نیوتون‌متر و ۱۸۰ درجه قابلیت چرخش به همراه دو موتور دورانی در ناحیه‌ی لگن، این اسکلت را تشکیل داده‌اند. ۲۰ حسگر، این اسکلت را با سرعت پیش‌فرض حداقل و حداکثر ۱.۵ و ۲.۵ کیلومتر بر ساعت کنترل می‌کنند. طول هر گام این اسکلت با تلفن همراه و از طریق بلوتوث قابل تنظیم است.

 

اسکلت حرکتی هیوندای

 

یکی از عصاهای همراه این اسکلت، همانند کنترلر بازی‌های ویدئویی، دارای چهار دکمه است. این عصا با قسمت پای اسکلت از طریق یک پروتکل وایرلس Zigbee در ارتباط است. باوجود این لایه‌های امنیتی، اطمینان حاصل می‌شود که دو کاربر با چنین اسکلتی هرگز به یکدیگر برخورد نمی‌کنند.

 

یک اسکلت از نوع HRL می‌تواند به فرد در نشستن، ایستادن، راه رفتن یا بالا و پایین رفتن از پله‌ها کمک کند. این اسکلت همچنین می‌تواند به خودی خود بایستد و بدین ترتیب فرایند پوشیدن را آسان کند. افرادی که این اسکلت را امتحان کرده‌اند، می‌گویند:

 

    اسکلت HRL بدن را محکم می‌گیرد و کاملاً راحت است. به‌علاوه در صاف ایستادن به ما کمک می‌کند. برای اینکه به این اسکلت عادت کنید، به اندکی زمان نیاز است. فرد در هنگام برداشتن اولین قدم احساس می‌کند در حال افتادن است؛ اما زمانی که چند قدم برمی‌دارد و سپس می‌ایستد، متوجه می‌شود که این اسکلت کاملاً راحت است.

 

قطعاً افراد پس از چند دقیقه تمرین و حرکت با سرعت پایین، هرگز زمین نخواهند خورد.

 

اسکلت رباتیک هیوندای

 

متأسفانه این اسکلت دارای فعال‌کننده‌ی حرکتی در ناحیه‌ی مچ پا نیست و فرد نمی‌تواند با آن رانندگی کند، اما شاید در آینده این قابلیت به آن افزوده شود.

 

به سراغ اسکلت بعدی برویم؛ اسکلت WEX هیوندای در برداشتن اجسام سنگین به ما کمک می‌کند. این دستگاه نیز به‌سادگی دستگاه قبلی است و برخی از اجزا و طراحی‌های اسکلت HRL را در خود دارد. اسکلت ۵ کیلوگرمی WEX برای این منظور ساخته شده است که در حین راه‌ رفتن و حرکت، دست‌وپا گیر نباشد. این اسکلت تنها زمانی که نیاز به بلند‌ کردن چیزی داشته باشید، فعال می‌شود و میزان خستگی و گرفتگی عضلات شما را به حداقل می‌رساند.

 

اسکلت رباتیک هیوندای

 

WEX از یک موتور ساده با حداکثر گشتاور ۷۵ نیوتون‌متر و سرعت چرخشی ۱۰۰ دور بر دقیقه، برای کمک به بلند کردن اجسام، بهره می‌برد. به نوع حرکت یک وزنه‌بردار برای بلندکردن وزنه فکر کنید؛ وزنه‌بردار در ابتدا روی زانوهای خود خم می‌شود، سپس میله‌ی وزنه را می‌گیرد و سریع از جای خود برمی‌خیزد. این اسکلت نیز دقیقاً چنین رفتاری دارد.

 

از این ابزار می‌توان در کارگاه‌های صنعتی برای برداشتن اجسام سنگین و یا بار زدن جعبه در کامیون‌ها استفاده کرد. افراد حاضر در خطوط تولید خودرو برای نصب سرسیلندرها و میل‌لنگ‌های سنگین نیز می‌توانند از کاربران این اسکلت باشند.

 

هیوندای پیش‌بینی می‌کند دولت‌های آمریکا و کره در سال جاری این اختراع را تأیید کنند. در صورت تأیید، برنامه‌ی هیوندای برای تولید این اسکلت در سال ۲۰۱۸ اجرایی خواهد شد.