هوش مصنوعی نقاشی را به عکس و تابستان را به زمستان تبدیل می‌کند
گروهی از محققان دانشگاه برکلی به نوعی به تکنیکِ تبدیل عناصر نامتجانس تصویر دست پیدا کرده‌اند که توانایی جذابی دارد. این تکنیک می‌تواند به‌عنوان مثال، اثری از کلود مونه را به عکس؛ یا در یک تصویر، اسب را به گوراسب و تابستان را به زمستان تبدیل کند.

این هوش مصنوعی یا به تعبیر دیگر، الگوریتم پردازش تصویر، رقبای بسیاری با توانایی‌های گوناگون دارد که از آن جمله می‌توان به تکنیک‌های ابتدایی استفاده‌شده در پریسما یا الگوریتم‌های پیشرفته و قدرتمند حاصل همکاری شرکت ادوبی و دانشگاه کرنل اشاره کرد.

در دستاورد محققان برکلی می‌توان ردپایی از هر دو مورد فوق دید؛ ولی هوش مصنوعی آن‌ها به‌واقع جنبه‌های خاص و متفاوتی هم برای عرضه دارد. نخست این که می‌تواند بر خلاف پریسما، نقاشی‌ را به عکس تبدیل کند؛ از جمله تبدیل آثار امپرسیونیست مونه به تصاویری از دنیای واقعی.

هوش مصنوعی برکلی ۱

هوش مصنوعی برکلی ۲

البته کارایی این هوش مصنوعی فراتر از این است و می‌توان با آن ماهیت عناصر موجود در تصاویر واقعی را تغییر داد. به‌عنوان مثال می‌تواند گوراسب را به اسب و تابستان را به زمستان تبدیل کندکه این قابلیت مشابه توانایی الگوریتم ادوبی است.

هوش مصنوعی برکلی ۳

با این الگوریتم حتی می‌توان افکت‌های کاربردی مثل عمق میدان به عناصر تصویر افزود.

هوش مصنوعی برکلی ۴

جنبه نوآورانه این هوش مصنوعی، نبود نیاز به استفاده از عناصر متجانس در آن است. به گفته محققان برکلی؛ آن‌ها برای تغییر نقاشی مونه، به تصویری واقعی با چیدمان عناصر و فضای کاملا مشابه نقاشی یا به عبارت بهتر، همان منظره‌ای که نقاش از آن برای خلق اثرش استفاده کرده است، به‌عنوان زیرساخت نیاز ندارند.

در مستندات این نوآوری این‌چنین آورده شده است:

    ما بدون این که هیچ‌وقت تصویری واقعی از سوژه نقاشی مونه با چیدمانی دقیقا مشابه اثر او دیده باشیم، می‌توانیم این منظره‌ را به تصویر بکشیم؛ روش کار این‌گونه است که ما به دانش کلی در مورد همه نقاشی‌ها و سبک کاری مونه و همین‌طور مجموعه‌ای از عکس‌های واقعی از مناظر طبیعت دسترسی داریم. با تجزیه و تحلیل این داده‌ها، می‌توانیم به تفاوت‌های سبک خاص مونه در نقاشی با یک منظره واقعی پی ببریم و دریابیم که سوژه نقاشی او در دنیای واقعی چه نمایی دارد. به این ترتیب قادر خواهیم بود هر کدام را به دیگری تبدیل کنیم.

حال باید دید این تکنیک چه تأثیری در آینده هنر عکاسی دارد. ابتدایی‌ترین کاربرد این دستاورد، درک سبک غریزی و دیدگاه هر فرد در ویرایش تصویر و اعمال هوشمندانه آن بر تمام کارهای هنری او است. گذشته از این، به کمک تکنیکی با توانایی‌های ذکرشده،  حداقل در قاب تصویر می‌توانید تابستان را به زمستان، آسمان ابری غم‌انگیز را به غروب زیبا و در مواقع خاص و اسب را به گوراسب تبدیل کنید.