با مرور سال ۲۰۱۴ می بینیم که در این سال چه روندهای جذابی برای طراحی سایت بوجود آمده بود. طراحی آزاد کدهای سیستم عامل های مختلف، افکت پارالاکس، وب سایت های تک صفحه ای و … با توجه به این که بسیاری از روند های طراحی زود فراموش می شوند، فقط تعداد محدودی از آن ها هستند که در این صنعت تحولاتی ایجاد کرده اند. همان طور که طیف دستگاه هایی که با استفاده از آن به وب گردی می پردازیم در حال افزایش است، طراحان نیز همیشه باید طراحی های وب سایت خود را به صورت مداوم و پویا با تغییرات که در دنیای وب اتفاق می افتد همراه کنند. در ادامه با سکان آکادمی همراه باشید تا با ۷ روند طراحی ای که در سال ۲۰۱۵ شکوفا خواهند شد آشنا خواهیم شویم.

۱- تایپوگرافی انعطاف پذیر خواهد شد

بخشی از تمرکز محتوا به تلاش قوی تر برای ارائه کلمه نوشته شده با توجه به اصول در حال ظهور تایپو گرافی است. واقعیت این است که تایپ در صفحات وب با صفحات چاپی بسیار متفاوت است و در سال ۲۰۱۵ این تفکر قدیمی که متون را بسیار کوچک و کنار هم در وب سایت قرار می دادند از بین خواهد رفت. این چیز جدیدی نیست و تا سال ۲۰۱۶ به عنوان یک مفهوم در دنیای اینترنت مورد بحث قرار خواهد گرفت و از آنجایی که طراحان وب بسیار کند عمل می کنند و خیلی سریع یک مفهوم را در طراحی نمی پذیرند، این اصل خیلی سخت در بین طراحان جای خواهد گرفت. سه جنبه اصلی وجود دارد که قابلیت خوانده شدن را در دنیای وب تحت تاثیر قرار داده است:

  1. ❉ سایز فونت
  2. ❉ عرض ستون ها
  3. ❉ ارتفاع خطوط

تحقیقات بارها و بارها نشان داده است که افزایش سایز متون با قابلیت خوانده شدن آن ها رابطه مستقیم دارد. طراحان در حال حاضر شروع به پیاده کردن طرح تایپوگرافی واکنش گرا در کنار ساختار و تصاویر واکنش گرا کرده اند. این خیلی مهم است که متون هم بدون در نظر رفتن پلتفرم در بهترین حالت ممکن نمایش داده شوند.

۲- از بین رفتن کدنویسی وب

تقسیم کار در توسعه وب همیشه وجود داشته است: طراحان مسئولیت Look and Feel یا همان ظاهر سایت را بر عهده داشته اند و کدنویسان مسئولیت پیاده سازی آن طراحی را. این فرآیند در حال تغییر بوده و همواره ابزارها برای طراحی وب هوشمندتر، تواناتر و جاه طلبانه تر می شوند.

امروزه طراحان وب می توانند بدون نوشتن حتی یک خط کد وب سایت هایی مطابق با قوانین W3C و دارای کدهای تمیز ایجاد کنند. این نشانه یک تغییر بزرگ است و تنها دلیلی که طراحان به سمت این طور ابزارها نمی روند فقط برای ایجاد سایت های حرفه ای برای کاربران خود است. در حال حاضر که طراحان تمرکز خود را روی کیفیت طراحی گذاشته اند، این الگوریتم های وب در حال تکامل اند و خیلی سریع جای برنامه نویسان را پر می کنند. البته همیشه جایی برای کدنویسان وب باقی خواهد ماند اما نه در بخش طراحی های سمت کاربر.

۳- انقلاب طراحی های واکنش گرا

در سال های اخیر طراحی واکنش گرا فقط مربوط به تلفن های همراه، تبلت ها و کامپیوتر ها بوده است اما با آمدن ساعت های هوشمند، تلویزیون های هوشمند و لوازم خانگی های جدید، هر روز مفهوم طراحی های واکنش گرا در حال گسترش است.

در حالی که هر پلتفرم دارای چالش های خودش است، تبلت ها و گوشی های همراه دارای سیستم های تعاملی متفاوتی هستند و مشکل اصلی این است که محتوا تمام سایز ها و اندازه های صفحات را پشتیبانی کند. اما به عنوان مثال در ساعت های هوشمند امکان استفاده از منوهای ناوبری وجود ندارد. قطعا ساعت نمی تواند از طراحی موبایل ها استفاده کند و یا تلویزیون ها نمی توانند از طراحی های کامپیوتر ها استفاده کنند. کمی طول می کشد تا راه حل هایی برای حل این مشکلات پدیدار شوند اما در پایان سال ۲۰۱۵ با توجه به رشد وسایل هوشمند، طراحان مجبور به انطباق تکنیک های خود می شوند.

۴- طراحی تخت همه پیکسل ها را تسخیر خواهد کرد

پس از ظهور در تمامی بخش های صنعت، طراحی تخت به اوج شکوفایی خودش رسیده است. برخی بر این باورند که در طراحی تخت مشکلاتی در رابط کاربری وجود دارد در حالی که خیلی ها هم بر این نظر استوار هستند که طراحی Flat روش مناسبی برای طراحی وب سایت است.

در کل این سبک طراحی به خوبی محتوا را به کاربر نشان می دهد. طراحی تخت به اصول مینیمالیستی وابسته است که نتیجه اش ایجاد وبسایت هایی با حجم پایین تر، بدون درهم ریختگی و سردرگمی برای کاربر، سریع و متمرکز روی محتوا است. کاربرد این طراحی فقط در به وجود آوردن زیبایی نیست، بلکه این طراحی نتایج کاربردی نیز دارد که برای مخاطبان سایت، ایجاد ارتباط با محتوا را ساده تر می کند.

۵- بزرگ بودن مساوی است با بهتر بودن برای تصاویر

این فقط متون نیستند که بزرگتر می شوند بلکه تصاویر نیز در طراحی های آینده بزرگتر می شوند. البته باید به این نکته توجه داشته باشید که استفاده از تصاویر محدودیت های خودش را دارد. از جمله این محدودیت ها می توان به ‍‍پهنای باند اشاره کرد که البته با گذشت زمان این محدودیت ها از بین می روند (البته نه در کشور ایران!). در سال ۲۰۱۵ راه های جدیدتر و جذابتری برای استفاده از تصاویر در سایت ها ارائه می شود. تکنیک های فوق العاده ای برای تغییر اندازه بصورت واکنش گرا ارائه می شود، رنگ ها از پس زمینه ها حذف شده و تصاویر برای حداقل فشار روی سرور بهینه سازی می شوند.

علاوه بر‌ آن در سال جدید از تصاویر برای پس زمینه استفاده می شود. روی تصاویر افکت های مختلفی مانند ‌‌Blur اعمال می شود تا متون روی تصویر پس زمینه شناور به نظر برسد در حالی که قابلیت استفاده از آن از بین نرود. با فراهم شدن این توانایی برای طراحان که بتوانند از تصاویر بزرگتر در طراح های خود استفاده کنند، شما می توانید انتظار داشته باشید که طراحی های قوی تری در سال های آینده مشاهده کنید.

۶- بازنگری در اسکرول انیمیشن ها، پارالاکس و تعامل های جزئی

احتمالا چشمگیرترین روند در بین همه، انیمیشن اسکرول پارالاکس باشد. امروز در همه جا با آن رو به رو می شوید. حتی به تازگی در سایت بزرگی مانند گوگل و اپل نیز از این انیمیشن استفاده شده است. نتایج به دست آمده نشان می دهد که در پارالاکس تعامل کاربر با سایت ۷۰ درصد بهبود می یابد .

استفاده از اسکرول به جای کلیک به عنوان یک تکنیک ناوبری در چندین جا عملکرد بهتری دارد. این کار روش بارگذاری صفحه را کمتر می کند و مهم تر از آن جا به جا شدن از صفحه ای به صفحه دیگر را بدون هیچ رفرش آزار دهنده صفحه ممکن می سازد و اطلاعات صفحه همیشه روان هستند. در سال ۲۰۱۵ می توانیم انتظار داشته باشیم که طراحان بیشتری به استفاده از این روش در طراحی های خود روی بیاورند.

۷- طلوع وب گرافیک

به صورت غریزی هنگامی که اطلاعاتی را به صورت تصویر می بینیم، جزییات آن را بهتر به خاطر می سپاریم که نتیجه اش، پیدایش اینفوگرافیک ها بود. اینفوگرافیک ها راهی آسان برای انتقال مقادیر زیادی از اطلاعات با سطح بالایی از ماندگاری در ذهن کاربران هستند.

روش جدیدتری نیز به نام وب گرافیک به وجود آمده که بسیار شبیه به اینفوگرافیک است. وب گرافیک نیز مانند اینفوگرافیک مقدار زیادی از اطلاعات را به کاربر انتقال می دهند. با این تفاوت که اجازه می دهند کاربر به صورت فیزیکی با اطلاعات تعامل پیدا کند. Webgraphic ها از لحاظ دیداری جذاب تر از اینفوگرافیک هستند و به صورت قابل توجهی اطلاعات را در ذهن کاربر ماندگار می کنند. در سال ۲۰۱۵ طراحان بیشتری به این موضوع می رسند که مشتریان بیشتری خواستار استفاده از وب گرافیک تعاملی در طراحی ها هستند. می توانید در سال جدید این انتظار را داشته باشید که محبوبیت وب گرافیک بیشتر شده و یکی از اجزای مهم طراحی مدرن وب شود.

نگاه به آینده

روند طراحی وب همیشه در حال تغییر است و این خلاقیت طراحان است که در استانداردهای وب تغییر ایجاد می کند. این طراحان اند که مسئول تبدیل ایده به روند و روند به استانداردهای طراحی هستند. روندهایی که در این مقاله به آن ها اشاره کردیم، به سرعت در حال تبدیل شدن به استانداردهای طراحی وب هستند و حتی می توان گفت که خیلی زود در هر سایت بزرگی آن ها را می توان مشاهده کرد و می توان گفت که وب سایت هایی که از این عناصر در طراحی های خود در سال ۲۰۱۵ استفاده نکنند شاید کاربران خود را از دست بدهند.