یکی از مشکلاتی که مدیران شبکه بسیار با آن درگیر هستند این است که چگونه میتوانند دسترسی های غیر مجاز به شبکه را کنترل کنند ، در واقع مشکل اصلی اینجاست که نمیدانیم چگونه میتوان برای تجهیزات شبکه تعریف کرد که چه کسی بتواند به آنها متصل شود و چه کسی نتواند متصل شود . برای مثال شما نمی خواهید که هر کسی که وارد سازمان شما شد براحتی با استفاده از لپ تاپ خود و متصل کردن آن به یکی از پورت های سویچ شبکه به شبکه شما متصل شده و به منابع شبکه شما دسترسی پیدا کند . شاید با خود بگویید که تمامی پورت های شبکه ما که بر روی دیوار قرار گرفته اند و کامپیوتری به آنها متصل نیست بصورت فیزیکی به سویچ و شبکه متصل نیستند و دیگر جای نگرانی در این خصوص وجود ندارد ، اما اگر شخص کابل کامپیوتر فعالی که مشغول سرویس دهی در شبکه است را از جای خود در آورده و از آن برای اتصال به سویچ و شبکه استفاده کند چطور ؟

ممکن است با خود بگویید که اینکار عملی نیست ، اما در محیط واقعی حتما به اینگونه موارد برخورد خواهید کرد . در یکی از سازمان هایی که کار میکردم یک فروشنده بود که هر روز برای معرفی محصولات و فروش آنها به سازمان مراجعه میکرد ، این شخص براحتی کابل شبکه یکی از همکاران ما را از جای خود در آورده و به لپ تاپ همراه خود متصل کرده و به اینترنت و شبکه داخلی ما متصل میشد و همینطور در شبکه مشغول گشت و گذار میشد .

تصور اینکه کسی بیاید و به این سادگی وارد شبکه شما شده و به آن دسترسی پیدا کند برای من خیلی سخت و همچنین ترسناک بود ، البته برای شما هم باید همینطور باشد . چیزی که از آن میترسیدم این بود که این کامپیوتر در ساده ترین حالت ممکن میتواند ویروس ها و کرم های خطرناکی را وارد شبکه ما کند . همیشه به خاطر داشته باشید که همه در شبکه شما به دنبال رسیدن به امنیت نیستند و شما هم نمیتوانید امنیت شبه خود را به امید اینگونه افراد بسپارید .خوب برای حل ایم موضوع به سراغ پیاده سازی قابلیت Port Security رفتم و از این راهکار استفاده کردم . بیاید با هم ببینیم که چگونه یک سویچ سیسکو میتواند ما را با استفاده از قابلیت Port Security از بروز مشکلات امنیتی محافظت کند