معیارهای رتبه بندی گوگل – مغز رتبه بندی کننده چیست؟

گوگل از اواخر سال ۱۳۹۳ برای رتبه بندی نتایج جستجو از یه سیستم هوش مصنوعی ماشین یادگیری به اسم مغز رتبه بندی کننده داره کمک میگیره. مغز رتبه بندی کننده برای محاسبه اطلاعات مرتبط با رتبه های جستجو از هوش مصنوعی استفاده میکنه و هوش مصنوعی از ماشین یادگیری. ماشین یادگیری به فرایندی میگن که در اون یک کامپیوتر به جای اینکه آموزش ببینه، برنامه ریزی بشه یا به دست بشر کنترل بشه، خودشو آموزش میده. بنابراین تو قضیه مغز رتبه بندی کننده گوگل، هوش مصنوعی و ماشین یادگیری همه یک چیزند.
مغز رتبه بندی کننده و مرغ مگس خوار

مغز رتبه بندی کننده تنها بخشی از الگوریتم جستجوی گوگله. الگوریتم جستجو یه برنامه کامپیوتریه که از میلیاردها صفحه رو مرتب میکنه و مرتبط ترین نتایج به عبارت سرچ شده رو پیدا میکنه. اسم الگوریتم جدید مرغ مگس خواره. مرغ مگس خوار یه الگوریتم کلیه و مغز رتبه بندی کننده یکی از جدیدترین بخشهای اونه.
مرغ مگس خوار قسمتهای دیگه ای هم داره که اگه مطالب مربوط به سئو رو دنبال کرده باشید حتما باهاشون آشنا هستید؛ مثلا پاندا، پنگوئن و  Payday. گوگل اینها رو برای مبارزه با اسپم طراحی کرد. کبوتر یا Pigeon هم برای ارتقای نتایج محلی طراحی شد. در ضمن Top Heavy برای کم کردن رتبه صفحات سنگین و پر از تبلیغ، و Mobile Friendly  برای رتبه دادن به صفحات سازگار با موبایل و  Pirate یا دزد دریایی برای حفظ حق کپی رایت طراحی شدند.
اگه بخواهیم معیارهای رتبه بندی لینکها و محتوا رو اولویت بندی کنیم، مغز رتبه بندی کننده در جایگاه سوم قرار میگیره، چون گوگل مشخص نمیکنه کدوم معیارها برای رتبه بندی از بقیه مهم‌ترند.
مغز رتبه بندی کننده چه کار میکند؟

اگه نخواهیم تخصصی توضیح بدیم، محبوبترین نظریه ای که در این رابطه وجود داره اینه که مغز رتبه بندی کننده بیشتر به عنوان روشی برای تفسیر سرچ هایی استفاده میشه که مردم انجام میدن. این سرچ ها ممکنه دقیقا همون کلمه ای رو که کاربر تو ذهنش داره در خودشون نداشته باشند، مثلا اصطلاح باشند یا به زبان عامیانه باشند. وظیفه این مغز تفسیر رفتار کاربر و پی بردن به این عباراته تا به این ترتیب بتونه برای عبارات کلیدی طولانی، مرتبط ترین نتایج رو ارائه بده.
دقت داشته باشید که همه اینها به جای خود، ولی داشتن تجربه کاربری خوب و خاص و محتوای مفید هم به جای خودش نباید فراموش بشه. مغز رتبه بندی کننده فقط به گوگل کمک میکنه تا سایتهایی که این معیارها رو دارند برای جستجوها نمایش بده.