طح دانش وب مسترهای ایرانی در حوزه بازاریابی اینترنتی بسیار بالا رفته است. بسیاری از وب سایت ها از روش های متنوع بازاریابی اینترنتی مانند بازاریابی محتوا و بازاریابی در شبکه های اجتماعی چه به صورت استخدام نیروهایی به صورت تمام وقت و چه به صورت نیمه وقت و یا برون سپاری استفاده می کنند. اما در اغلب وب سایت ها که بررسی کرده ام مشکلی دارند که مانع از موفقیت آن ها در انجام بازاریابی اینترنتی شده است. در این مطلب راه حلی در این مورد ارائه می دهم.

بیایید انجام بازاریابی اینترنتی را در فازهای مختلف بررسی کنیم.۱- ایجاد وب سایتی هماهنگ با ایده ای که تمایل داریم از آن درآمد ایجاد کنیم.

۲- افزایش ترافیک وب سایت با استفاده از روش های مختلف بازاریابی اینترنتی

۳- تبدیل بازدید کنندگان از وب سایت به مشتریان بالقوه

۴- تبدیل مشتریان بالقوه به مشتریان بالفعل

شرکت ها برای انجام بازاریابی اینترنتی در ایران ، مورد ۱ که همان ایجاد وب سایت است را اغلب دارند و می خواهند از همان وب سایت خود استفاده کنند و اغلب تمایلی به ایجاد وب سایت دیگری ندارند. بعضی از صاحبان کسب و کار که پیشرو هستند رو به استفاده از مورد ۲ هم آورده اند یعنی از روش های بازاریابی اینترنتی مانند استفاده از شبکه های اجتماعی ، بازاریابی ایمیلی و … استفاده می کنند که این بخش جای بسیار رشد بیشتری در آینده وب ایران در بازاریابی اینترنتی خواهد داشت. قبل از اینکه مورد سوم را توضیح دهم در خصوص مورد چهارم بگویم.

در خارج از کشور واحد بازاریابی مسئول تبدیل بازدید کنندگان به مشتریان بالقوه با گرفتن اطلاعاتی از آن ها است و وارد فاز فروش نمی شود. البته با واحد فروش ارتباط نزدیکی دارد اما به صورت مستقیم وارد این کار نمی شود. اما در ایران وقتی فردی به عنوان بازاریاب انتخاب می شود تمامی فرایندها را باید خود انجام دهد. از یافتن مشتری تا عقد قرارداد ، پرداخت ها و … که به نظر من کار صحیحی نیست. چون ممکن است یک بازاریاب خوب یک فروشنده خوب نباشد و بالعکس.

اما برگردیم به مورد سوم که مشکل اغلب وب سایت های ایرانی است. وب سایت ها با انجام تبلیغات به روش های مختلف و یا انجام روش های بازاریابی درون گرا ، ترافیک برای وب سایت خود ایجاد می کنند اما این اصل مهم را فراموش کرده اند که تبدیل بازدید کننده به مشتری بالقوه هم برای خود اصولی دارد. عبارتی به نام بهینه سازی نرخ تبدیل (CRO = Conversion Rate Optimization) وجود دارد که در آن سعی می شود که تا بازدید کنندگان را با تکنیک هایی به مشتریان بالقوه تبدیل کرد.

برای اینکه بتوانیم بازدید کنندگان را به مشتریان بالقوه تبدیل کنیم یعنی آن ها را متقاعد کنیم که از محصول یا خدمت ما خریداری کنند باید از ابزاری به نام Call-to-Action که به اختصار به آن CTA هم می گویند استفاده کنیم. Call-to-Action به معنی درخواست انجام فعالیت (فراخوان انجام عمل هم توسط یکی از همکاران ترجمه شده است) می باشد که عبارت است از بنر و یا لینکی که بازدید کننده را به صفحه فرودی که ما از قبل برای گرفتن اطلاعات بازدید کننده ایجاد کرده ایم راهنمایی می کند. متن لینک و یا بنری که در صفحات وب سایت قرار داده ایم با طراحی و متن صفحه فرود باید هماهنگ و مرتبط باشد تا کاربران را به پر کردن هر چه بیشتر فرم ترغیب کند.

حال هنر یک بازاریاب اینترنتی است که بهینه سازی نرخ تبدیل (CRO) را چگونه انجام دهد. المان هایی مانند نوع بنر ، اندازه بنر ، مکان قرار گیری بنر ، متن لینک یا متنی که در بنر قرار می دهد ، چیدمان صفحه فرود اعم از تعداد فیلدهای فرم ، تصاویر ، ویدئو ها و یا هر چیز دیگری بر روی بهینه سازی نرخ تبدیل تاثیر می گذارد. با یک مثال در مورد سایت پرسیما که پیشتر از آن استفاده می شد اما به علت فشار آوردن افزونه استفاده شده به سرور سایت ، فعلا از آن استفاده نمی شود توضیح می دهم.فرض کنید که در حال مطالعه مطلبی در دسته بندی بازاریابی محتوا هستید. در گوگل جستجو کرده اید و به صفحه ای در وبلاگ که این مطلب در آن قرار دارد مراجعه کرده اید. بنری در سمت راست صفحه مشاهده می کنید که بر روی آن نوشته شده است انجام پروژه بازاریابی محتوای خود را به ما بسپارید و به صفحه فرودی که فقط بر روی انجام پروژه های بازاریابی محتوا تمرکز کرده است مراجعه می کنید. مطمئن باشید که نرخ کلیک و در نهایت تبدیل بر روی بنری که مخصوص انجام بازاریابی محتوا است تا بنری که صرفا یک عبارت کلی را در خصوص انجام پروژه های بازاریابی اینترنتی بیان می کند متفاوت و به مراتب بیشتر خواهد بود.

حتی رنگ دکمه های استفاده شده در صفحه فرود هم ممکن است که بر روی نرخ تبدیل تاثیر بگذارد و روشی به نام تست A/B که پیشتر در وبلاگ در مورد آن مطلبی نوشته بودم را می توان برای اندازه گیری میزان تاثیر گذاری استفاده کرد.

امیدوارم که این مطلب توانسته باشد تا حدی مشکلات وب سایت های ایرانی در انجام بازاریابی اینترنتی را حل نماید.