مسنجر فیسبوک به دستیار صوتی هوشمند این کمپانی با نام M مجهز شد
دستیار صوتی هوشمند فیسبوک که با نام M شناخته می‌شود، با اپلیکیشن مسنجر بزرگ‌ترین شبکه‌ی اجتماعی جهان همراه شده است تا کاربران را در پاسخ‌گویی به پیام‌ها از طریق ارائه‌ی پیشنهادات یاری کند. فیسبوک اعلام کرده است که کاربران می‌توانند از وجود دستیار صوتی هوشمند M در اپلیکیشن اندروید و iOS مسنجر فیسبوک استفاده کنند. البته این قابلیت فعلا برای کاربران آمریکایی در دسترس است؛ اما فیسبوک در نظر دارد در ماه‌های آینده، قابلیت مورد نظر را برای تمام کاربران جهان فراهم کند. فیسبوک کار آزمایش این ویژگی را از دسامبر آغاز کرد و به نظر می‌رسد این ویژگی اخیرا برای عرضه به عموم آماده شده است.

دستیار مبتنی بر هوش مصنوعی فیسبوک به این طریق کار می‌کند که ابتدا مکالمه‌ی در جریان را آنالیز و سپس با مشخص کردن لغات کلیدی در مکالمه، پاسخ‌های پیشنهادی خود را ارائه می‌کند. از جمله‌ی پاسخ‌های دستیار صوتی هوشمند فیسبوک باید به ارسال استیکر، درخواست‌ تراکنش، درخواست تاکسی با اویر و لیفت و آغاز کردن یک گروه رأی‌گیری اشاره کرد. این دستیار صوتی می‌تواند مکان کاربر را نیز با دوستانش به اشتراک بگذارد. M همچنین به جستجوی لغات کلیدی می‌پردازد که احتمالا شما با دوستان خود به‌منظور برنامه‌ریزی برای یک فعالیت گروهی، درباره آن‌ها صحبت کرده‌اید و پس از یافتن موارد مورد نیاز، اقدام به دخالت در برنامه‌ریزی و ارائه پیشنهادات لازم می‌کند.

دستیار صوتی هوشمند M فیسبوک برای اولین بار در تابستان سال ۲۰۱۵ رونمایی شد و در آن زمان کاربران می‌توانستند به‌صورت مستقل با آن وارد گفتگو شوند. مکالمات کاربران با M توسط تیمی از متخصصان مورد نظارت قرار می‌گرفت تا از این طریق کارشناسان از طریق فناوری‌های مرتبط با یادگیری ماشین این سیستم را بیش از پیش تقویت کنند. ضمنا کارشناسان در موارد ضروری وارد عمل شده و این سیستم را به‌صورت مستقیم هدایت می‌کردند. با توجه به اینکه M نیاز به منابع سخت‌افزاری زیادی دارد، از این‌رو فیسبوک هنوز فاصله‌ی زیادی با عرضه‌ی این سرویس به‌صورت عمومی دارد.

بر اساس اطلاعات ارائه‌شده کاربران می‌توانند در صورت تمایل این ویژگی را از بخش تنظیمات برای گفتگوهای محرمانه‌ی خود غیرفعال کنند تا دیگر دستیار M فیسبوک در مسنجر فعال نباشد. همچنین می‌توان در گفتگوهای معمولی مسنجر نیز در مواردی نظیر ارائه‌ی پاسخ‌ها غیرفعال کرده و آن‌ها را فقط برای پیشنهاد استیکر یا رزرو تاکسی از اوبر مورد استفاده قرار داد.