مزایای سرور مجازی (VPS) نسبت به سرور اختصاصی:

هزینه: در واقع شما همه قابلیتهای یک سرور اختصاصی را با کسری از هزینه های آن خواهید داشت.

قابلیت اطمینان: سازوکار تهیه نسخه پشتیبان به صورت لحظه ای امنیت داده های سرور مجازی را تضمین می کند.

مدیریت پذیری: ابزارهای تعبیه شده در Xen (مجازی‌سازی مورد استفاده در ایران‌سرور) نصب برنامه ها و تغییر و به روزرسانی آنها را فورا انجام می دهند.

استفاده از ظرفیتهای خالی: هر سرور مجازی قادر است تا در صورت خالی بودن ظرفیتهای سیستم و عدم استفاده از آن بوسیله سرور مجازی دیگر در صورت نیاز، از همه آن استفاده کند.

انعطاف پذیری: ارتقاءمنابع اختصاص یافته برای یک سرورمجازی، در صورت نیاز به منابع بیشتر به راحتی و بدون نیاز به جابجای اطلاعات و اختلال بلندمدت در سرویس قابل انجام است.

ایمیل سرور کاملاً اختصاصی: شما با داشتن VPS به ایمیل سرور خود که که فقط مخصوص دامنه شما است و ایمیل‌های دامنه شما را مدیریت میکند دسترسی دارید و این به شما کنترل، کارایی و امنیت بیشتری خواهد داد.

پهنای باند بالا: در هاست‌های اشتراکی اگر قصد دارید ترافیک بیشتری برای وبسایت خود در اختیار داشته باشید باید برای آن بهای بیشتری بپردازید و مدیران سایت‌های پربازدید دائما با نگرانی تمام شدن پهنای باند و افزایش هزینه‌ها روبرو هستند. سرورهای مجازی پهنای باند بالایی را برای شما فراهم میکند و نگرانی‌های شما را برطرف می‌نمایند. اگر سایت شما در وبسایت‌های بزرگ اشتراک گذاری پر بازدید لینک شود و سایت شما بر روی یک هاست اشتراکی میزبانی می‌شود حتما با مشکل مواجه خواهید شد و پهنای باند شما به سرعت مصرف میشود و سایت ممکن است از دسترس خارج گردد. اما در میزبانی‌های سرور مجازی (VPS) با در نظر گرفته شدن حافظه  رزرو شده برای مواقع مورد نیاز و استفاده‌ غیر قابل پیش‌بینی در مواقع بحرانی مانند مواقعی که ترافیک سایت بسیار بالاست این نگرانی بر طرف خواهد شد.