در این مقاله بر اساس شایعات مختلف، مروری بر مشخصات، قیمت، طراحی و زمان عرضه‌ی نسل بعدی گوشی‌های هوشمند گوگل پیکسل خواهیم داشت.

اگرچه دو گوشی‌ هوشمند گوگل پیکسل و پیکسل ایکس‌ال به‌طور محدود به بازار عرضه شده‌اند؛ اما می‌توان با اطمینان گفت که این دو محصول از جمله بهترین گوشی‌های رده‌بالای سال گذشته به شمار می‌روند. بهترین قابلیت این دو گوشی هوشمند، دوربین بسیار باکیفیت آن‌ها است. دوربین پیکسل و پیکسل ایکس‌ال از نظر کیفیت عکاسی و فیلم‌برداری از دیگر گوشی‌های پرچم‌دار بازار یک سر و گردن بالاتر است.

جای تعجب نیست که به دلیل موفقیت گوگل در تولید گوشی‌های هوشمند پیکسل و پیکسل ایکس‌ال، برای باقی ماندن در عرصه‌ی رقابت، امسال نیز نسل دوم این دو محصول را معرفی کند. در حال حاضر ما دقیقا نمی‌دانیم که امسال غول دنیای جستجوگرهای اینترنتی، ۲ محصول جدید معرفی خواهد کرد یا پای یک گوشی سوم نیز در میان خواهد بود؛ زیرا شایعات متناقضی در این مورد منتشر شده است. درهرصورت طی چند ماه آینده جزئیات بیشتری در این رابطه در دسترس قرار خواهد گرفت.
نام‌گذاری و تولیدکننده

در چند وقت اخیر خبرهایی شنیده‌ایم مبنی بر اینکه گوگل در حال ساختن چند گوشی جدید است. یکی از این محصولات والی (Walley) نامیده شده و قرار است نسل جدید گوشی هوشمند گوگل پیکسل باشد؛ علاوه بر این، مدل جدید گوشی هوشمند پیکسل ایکس‌ال با نام ماسکی (Muskie) شناخته می‌شود. افزون بر دو محصول یادشده، گوگل در سال جاری، یک گوشی هوشمند دیگر با کد نام تایمن (Taimen) معرفی خواهد کرد کهابعاد بزرگ‌تری نسبت به دو گوشی قبل دارد. اما اخیرا یک شایعه‌ی جدید مطرح شده است که بر اساس آن، گوگل در پاییز امسال فقط دو گوشی‌ هوشمند جدید معرفی خواهد کرد. این شایعه همچنین اشاره می‌کند که به دلیل جذابیت بیشتر گوشی تایمن، گوگل از ساخت گوشی ماسکی منصرف شده است و این تصمیم‌گیری به دلایلی اتخاذ شده که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت.

سال گذشته، گوشی‌های هوشمند پیکسل و پیکسل ایکس‌ال در نتیجه‌ی همکاری بین دو کمپانی گوگل و اچ‌تی‌سی تولید شدند و در واقع اچ‌تی‌سی وظیفه‌ی ساخت این دو محصول را بر عهده داشته است. در برخی از شایعات گفته می‌شود که گوگل امسال شرکت ال‌جی را برای ساخت نسل دوم گوشی‌های هوشمند پیکسل انتخاب کرده است. از آنجا که دو کمپانی گوگل و ال‌جی قبلا در ساخت برخی از مدل‌های گوشی‌های سری نکسوس با یکدیگر همکاری کرده‌اند، انتخاب این کمپانی برای ساخت مدل جدید گوشی‌های پیکسل گوگل چندان تعجب‌آور نیست.

لازم به ذکر است که طراحی گوشی‌های سری پیکسل به‌طور کامل توسط شرکت گوگل انجام می‌شود. دو گوشی‌ هوشمند پیکسل و پیکسل ایکس‌ال بر پایه‌ی یک طرح از پیش آماده تولید نشده‌اند، بنابراین انتظار نمی‌رود مدل جدید این گوشی‌ها بر پایه‌ی طراحی گوشی ال‌جی جی ۶ ساخته شود.
طراحی

google pixel 2 design

در حال حاضر جزئیات زیادی از شکل و ظاهر گوشی‌های پیکسل ۲ و تایمن در دسترس نیست. البته چند تصویر رندر بر اساس شایعات در مورد این دو دستگاه منتشر شده است که با توجه به آن‌ها، شاید گوگل امسال از نمایشگرهایی با حاشیه‌ی بسیار کم در این دو محصول استفاده کند؛ اما واقعیت این است که هیچ‌کس دقیقا نمی‌داند طراحی نسل جدید گوشی‌های پیکسل گوگل دقیقا چگونه خواهد بود. در هر صورت اگر مدل جدید گوشی‌های سری پیکسل از نمایشگر کم حاشیه بهره ببرند، مسلما ظاهر این دو دستگاه به‌خصوص در مقایسه با مدل‌های فعلی، بسیار زیبا خواهد شد.

pixel 2

پیکسل ۲

بر طبق شایعات اخیر، احتمالا فقط گوشی تایمن به صفحه‌‌نمایش بدون حاشیه مجهز خواهد شد و این در حالی است که پیکسل ۲ همچنان از طراحی شبیه به مدل کنونی گوشی هوشمند پیکسل بهره خواهد گرفت. درحالی‌که هیچ جزئیات دقیقی در مورد طراحی گوشی والی در دست نیست؛ اما در گزارش‌ها و شایعات مختلف گفته می‌شود گوشی تایمن همانند روندی که برخی از پرچم‌داران کنونی بازار در پیش گرفته‌اند، به یک نمایشگر تقریبا بدون حاشیه مجهز خواهد شد. مسلما اینکه گوگل بخواهد چنین تغییر بزرگی را فقط در یکی از مدل‌های گوشی‌های جدید خود اعمال کند، کمی عجیب به نظر می‌رسد؛ اما با این وجود باز هم نمی‌توان این احتمال را به‌طور کامل رد کرد.
صفحه‌ نمایش

انتظار می‌رود مدل کوچک‌تر نسل جدید گوشی‌های هوشمند گوگل به یک نمایشگر ۵ اینچی مجهز شود. همچنین بر طبق گزارشات منتشرشده، مدل بزرگ‌تر نسل جدید گوشی‌های پیکسل از نمایشگری ۶ اینچی بهره خواهد برد. افزون بر این، صفحه‌نمایش مدل جدید گوشی‌های پیکسل گوگل همانند مدل فعلی گوشی‌های پیکسل از نوع امولد خواهد بود. به نظر می‌رسد جمله‌ی معروف «اگر از امولد استفاده کنید هیچ‌گاه به عقب برنمی‌گردید» واقعیت دارد. درهرحال شاید گوگل از چند تأمین‌کننده‌ی مختلف برای تولید پنل‌های امولد مورد نیاز خود بهره ببرد. این کمپانی سال گذشته با شرکت سامسونگ دیسپلی همکاری کرد؛ اما احتمالا امسال شرکت ال‌جی وظیفه‌ی ساخت این پنل‌ها را بر عهده خواهد داشت.

    پیکسل ۲

گوگل مبلغ ۸۸۰ میلیون دلار برای سرمایه‌گذاری در ال‌جی دیسپلی آماده کرده است تا بدین ترتیب اطمینان حاصل کند پنل‌ اولد مورد نیاز این کمپانی به تعداد کافی تولید شود. اگر کمپانی ال‌جی این پیشنهاد را بپذیرد، شاید گوگل با توجه به جزئیات قرارداد و شرایط ال‌جی، میزان سرمایه‌گذاری خود را افزایش دهد.

پیش‌بینی می‌شود پیکسل‌های بعدی گوگل به نمایشگرهایی با رزولوشن کیو اچ‌دی مجهز شوند. البته با توجه به اسکرین‌شات فاش شده از بانک اطلاعاتی بنچمارک جی‌اف‌ایکس بنچ، شاید رزولوشن نسل جدید گوشی‌های پیکسل کاملا متفاوت باشد؛ با توجه به اسکرین‌شات یادشده، احتمال دارد گوشی تایمن به یک نمایشگر ۵.۶ اینچی با رزولوشن ۱۳۱۲ در ۲۵۶۰ پیکسل و نسبت تصویر ۱۷:۵ به ۹ مجهز شود و این بدین معنا است که این دستگاه از گوشی‌هایی با نسبت تصویر ۱۶ به ۹ بلندتر خواهد بود. البته اگر این خبر واقعیت داشته باشد، بلندی این گوشی از ال‌جی جی ۶، گلکسی اس ۸ و گلگسی اس ۸ پلاس کمتر خواهد بود. حال باید دید آیا مدل کوچک‌تر نسل جدید پیکسل نیز از همین نسبت تصویر بهره خواهد گرفت یا خیر.
سخت‌افزار

در اسکرین‌شات فاش شده توسط جی‌اف‌ایکس بنچ، علاوه بر نمایشگر نسل جدید گوشی‌های گوگل پیکسل، جزئیاتی در مورد مشخصات فنی این محصولات نیز ارائه شده است.

به نظر می‌رسد تایمن ۵.۶ اینچی به یک پردازنده‌ی اسنپدراگون ۸۳۵ مجهز خواهد شد. بر طبق اسکرین‌شات مورد بحث، فرکانس کاری هسته‌های این چیپ‌ست روی ۲.۴ گیگاهرتز تنظیم شده و حافظه‌ی رم این محصول نیز ۴ گیگابایت در نظر گرفته شده که برای چندوظیفگی عالی است. پردازنده‌ی گرافیکی این محصول نیز آدرینو ۵۴۰ خواهد بود و این یعنی می‌توان تمامی بازی‌های اندروید را بدون هیچ مشکلی روی گوشی یادشده اجرا کرد. به نظر می‌رسد حافظه‌ی داخلی مدل پایه‌ی پیکسل ایکس‌ال ۲، ۱۲۸ گیگابایت و حافظه‌ی داخلی مدل کوچک‌تر نسل بعدی پیکسل، ۶۴ گیگابایت باشد.

gfx bench pixel 2

اگرچه شایعات مطرح‌شده در مورد مشخصات فنی نسل بعدی گوشی‌های هوشمند گوگل پیکسل منطقی به نظر می‌رسند؛ اما همیشه این احتمال وجود دارد که آنچه انتظار داریم دقیقا رخ ندهد. با توجه به این موضوع که گوگل، پیکسل‌های جدید خود را تا پاییز معرفی نخواهد کرد، احتمال دارد این کمپانی از پردازنده‌ای سریع‌تر در گوشی‌های مورد بحث بهره ببرد.

همچنین باید اشاره کنیم در برخی از گزارش‌ها گفته می‌شود که فقط مدل بزرگ‌تر نسل بعدی گوشی‌های گوگل، یعنی پیکسل ایکس‌ال ۲ به جک ۳.۵ میلی‌متری هدفون مجهز خواهد بود؛ اما این پورت بسیار پرکاربرد از گوشی پیکسل ۲ حذف خواهد شد.
دوربین

بر اساس اسکرین‌شات فاش شده توسط جی‌اف‌ایکس بنچ، انتظار داریم گوشی‌ هوشمند تایمن به یک دوربین پشتی ۱۲ مگاپیکسلی مجهز شود و دوربین سلفی این محصول، ۷ مگاپیکسلی باشد. شاید رزولوشن دوربین جلویی این دستگاه روی کاغذ چندان زیاد به نظر نرسد؛ اما مسلما برای ثبت سلفی‌های معمولی و شبکه‌های اجتماعی، کیفیتی بیش از حد نیاز ارائه خواهد داد.

پیکسل ۲

تا به این لحظه هیچ مدرک معتبری مبنی بر اینکه نسل بعدی گوشی‌های پیکسل از دوربین دوگانه بهره خواهد برد، در دسترس نیست. البته همیشه این احتمال وجود دارد که گوگل تصمیم بگیرد در مدل جدید گوشی‌های هوشمند خود از دوربین دوگانه استفاده کند؛ ولی این مورد تا زمانی که دو گوشی یادشده به‌طور رسمی معرفی نشوند، مشخص نخواهد شد.
نرم‌افزار

با توجه به اینکه گوشی‌های پیکسل را گوگل تولید می‌‌کند، جای تعجب نیست که این محصولات نمونه‌هایی برای نمایش نسخه‌ی جدید سیستم‌عامل موبایل این شرکت یعنی اندروید باشند. در لحظه‌ی نوشته شدن این مطلب، جدیدترین نسخه‌ی اندروید را فقط با حرف O می‌شناسیم. همانند سال قبل، به‌احتمال زیاد پیکسل‌های امسال گوگل نیز به یک سری ویژگی اختصاصی نرم‌افزاری مجهز خواهند شد که باعث می‌شود از این بابت با دیگر دستگاه‌هایی که اندروید خالص را اجرا می‌کنند، متفاوت باشند. به‌عنوان مثال، گوگل اسیستنت در ابتدا به‌طور انحصاری فقط روی گوشی‌های هوشمند پیکسل و پیکسل ایکس‌ال ارائه شد و بعد از مدتی در سایر گوشی‌های هوشمند اندروید نیز در دسترس کاربران قرار گرفت.

پیکسل ۲

با توجه به گزارش‌های اخیر، شاید پیکسل‌های بعدی گوگل از قابلیت صفحه‌ی همیشه روشن (Always On Display) نیز بهره ببرند. برخی توسعه‌دهندگان در هنگام بررسی کدهای سومین نسخه‌ی پیش‌نمایش توسعه‌دهندگان اندروید O یک رشته‌ی متنی یافته‌اند که نشان می‌دهد نسل بعدی گوشی‌های هوشمند گوگل پیکسل، به قابلیت صفحه‌ی همیشه روشن مجهز خواهند شد.
قیمت و زمان عرضه

با توجه به سابقه‌ی گوگل، می‌توان انتظار داشت که مدل جدید گوشی‌های هوشمند این کمپانی یعنی پیکسل ۲ و تایمن در اوایل پاییز رسما معرفی شوند. گوگل همیشه سخت‌افزار جدید خود را در فاصله‌ی بین ماه‌های اکتبر تا نوامبر معرفی می‌‌کند.

تا به این لحظه اطلاعات زیادی در مورد قیمت نسل بعدی گوشی‌های پیکسل گوگل در دسترس قرار ندارد؛ اما به‌احتمال زیاد قیمت این محصولات در حد قیمت نسل کنونی خواهد بود. برای یادآوری اشاره می‌کنیم که مدل ۳۲ گیگابایتی گوشی‌ هوشمند گوگل پیکسل، ۶۴۹ دلار قیمت دارد و مدل ۳۲ گیگابایتی پیکسل ایکس‌ال، با قیمت ۷۶۹ دلار به فروش می‌رسد.

البته بنا به اعلام وب‌سایت ۹to5Goole، احتمال دارد قیمت پیکسل ۲ و تایمن نسبت به نسل کنونی گوشی‌های هوشمند پیکسل حدود ۵۰ دلار بیشتر باشد. این یعنی قیمت مدل پایه‌ی پیکسل ۲، احتمالا ۷۰۰ دلار تعیین خواهد شد.

البته در یک سری شایعات دیگر گفته شده که گوگل در حال کار روی مدل ارزان‌قیمت‌تر گوشی‌ پیکسل است. بر اساس این شایعات، مدل ارزان‌تر گوشی‌ پیکسل به سخت‌افزار ضعیف‌تری مجهز خواهد شد. اگر این خبر واقعیت داشته باشد، شاید این مدل ارزان‌قیمت در آمریکا عرضه نشود.