مایکروسافت به پشتیبانی از ویندوز ویستا پایان داد
 پشتیبانی اصلی از ویندوز ویستا در تاریخ ۱۰ آوریل ۲۰۱۲ میلادی به پایان رسیده بود. با وجود این، پشتیبانی مدت دار در قالب ارائه بسته‌های امنیتی و خدماتی پنج سال دیگر ادامه یافت.

به این ترتیب از تاریخ ۱۱ آوریل، مایکروسافت بسته‌های امنیتی، آپدیت‌های ویژه برطرف کردن مشکلات نر‌م‌افزاری و به بیان دیگر هیچ گونه به روزرسانی را در اختیار کاربران این سیستم‌عامل در سراسر جهان قرار نخواهد داد. با این تفاسیر، کاربرانی که پس از تاریخ یادشده همچنان از این سیستم‌عامل استفاده می‌کنند ممکن است در معرض حملات نفوذگران و آلودگی به بدافزارهایی قرار بگیرند که آسیب‌های جبران ناپذیری را به همراه خواهد داشت. از طرف دیگر، اینترنت اکسپلورر ۹ به عنوان مرورگر پیش فرض ویستا هم ممکن است کاربران را در معرض تهدیدهای جدی قرار دهد. مایکروسافت از مرحله خودداری از عرضه بسته‌های به‌روزرسانی نرم‌افزاری هم فراتر رفته و اعلام کرده پشتیبانی فنی از طرف کارشناسان برای کامپیوترهای مجهز به این سیستم‌عامل نیز به پایان خط رسیده است.

بر اساس گزارش NetMarketShare، ویندوز ایکس پی به عنوان ویندوزی که پیش از ویستا به بازار عرضه شده همچنان توسط ۷.۴۴ درصد از کاربران اکوسیستم ویندوز استفاده می‌شود اما این آمار برای ویندوز ویستا چندان درخشان نیست. بر اساس جدیدترین آمار منتشر شده، تنها ۰.۷۲ درصد از کاربران اکوسیستم ویندوز، از Vista استفاده می‌کنند.

ویندوز ویستا در تاریخ ۳۰ ژانویه ۲۰۰۷ میلادی معرفی شد تا رابط کاربری گرافیکی به‌ روزرسانی شده را در کنار استایل بصری جدیدی به نام Aero پیش روی کاربران قرار دهد. مایکروسافت برای آنکه کاربران تنوع بیشتری هم در انتخاب نسخه مناسب ویندوز ویستا داشته باشند شش ویرایش متفاوت از آن را در قالب عناوین Starter، Home Basic، Home Premium، Business، Enterprise و Ultimate به بازار عرضه کرد.

اگرچه مایکروسافت در عرضه ویندوز ویستا سعی کرده بود آینده نگری ویژه‌ای داشته باشد اما این محصول با انتقادات وسیعی روبه‌رو شد. به عنوان مثال، این نسخه از سیستم عامل ویندوز به توان سخت‌افزاری و نرم‌افزاری بالایی برای اجرای روان نیاز داشت و تعداد زیادی از کامپیوترهای شخصی در آن زمان از اجرای بدون مشکل ویستا عاجز ماندند. در نهایت امر، این نیاز بالا به توان سخت‌افزاری منجر به عملکرد نه چندان مطلوب این سیستم‌عامل شد. علاوه بر این، قابلیت کنترل حساب کاربری (UAC) نیز از نظر تعداد هشدارهایی که پیش روی کاربر قرار می‌داد باعث آزردگی خاطر آن‌ها می‌شد. ویندوز ویستا کپی کردن محتویات دیجیتالی محافظت شده را نیز ممنوع کرد و در نهایت امر تمامی عوامل یادشده دست به دست هم داد تا نرخ استفاده از این سیستم‌عامل بسیار پایین باشد.

با انتشار سرویس پک ۲ برای ویندوز ویستا در سال ۲۰۰۹ میلادی سعی شد تا تغییرات مثبتی در این ترکیب نرم‌افزاری لحاظ شود. تغییراتی که در نهایت امر به عرضه ویندوز ۷ منجر شد.

با سیاست جدید مایکروسافت، پیشنهاد ما این است که نسخه‌ای قانونی از جدیدترین سیستم‌عامل این شرکت یعنی ویندوز ۱۰ را خریداری کنید. در صورتی که کامپیوتر فعلی شما با مشخصات مورد نیاز برای نصب ویندوز ۱۰ سازگاری ندارد نیز تنها راه چاره، خرید سیستم کامپیوتری جدید یا ارتقای سخت‌افزاری است.