لنز جدید ۸۵ میلی‌متری کانن با دیافراگم F1.4 در راه است
هیچ برندی در دنیا، تنوع لنزهای کانن را در فاصله‌های کانونی‌ مختلف ندارد و در واقع این شرکت بیشترین تعداد محصولات را در سبد خود ارائه می‌کند. از این جهت به‌ندرت شاهد اضافه‌شدن یک لنز جدید به خط تولید کانن هستیم و معمولا لنزهای قبلی، بروزرسانی می‌شوند. حال به نظر می‌رسد رقبا، این شرکت را مجبور به ساخت لنزی جدید کرده‌اند که حقیقتا کمبود آن هواداران کانن را آزار می‌داد.

لنز کنون ۸۵ f1.2

فاصله‌ کانونی ۸۵ میلی‌متر برای عکاسان، خصوصا آن‌ها که از دوربین‌های فول فریم استفاده می‌کنند، جذابیت زیادی دارد؛ چراکه فوکال ۵۰ میلی‌متر جوابگوی پرتره‌های نزدیک نیست و فاصله کانونی ۱۰۰ میلی‌متر عکاس را مجبور به ایجاد فاصله‌ای زیاد بین خود و سوژه و مسلما داشتن یک استودیوی بزرگ می‌کند. در سال‌های اخیر، هواداران کانن که دوربین‌های فول‌فریم این برند را استفاده می‌کنند، تنها یک گزینه‌ی قابل انتخاب در فاصله کانونی ۸۵ میلی‌متر داشتند که شامل لنز سری L این شرکت با حداقل دیافراگم ۱.۲ بود. به‌جرئت می‌توان گفت این محصول در کیفیت تصویر بی‌همتا است و کمینه ‌دیافراگم ۱.۲، نشان از فناوری قدرتمند کانن دارد؛ ولی قیمت ۱۸۰۰ دلاری آن که در بازار ایران بیش از ۶ میلیون تومان است، بسیاری از عکاسان را به سمت دیگر برندهای سوق داده.
لنز سامیانگ

چند هفته پیش در زومیت به بررسی لنز سامیانگ با مشخصات مشابه پرداختیم که قیمت هزار دلاری آن جالب به نظر می‌رسید؛ اما با وجود داشتن F1.2، طبق سنت این برند یک لنز آنالوگ و فاقد فوکوس خودکار بود. دیگر گزینه‌ی جذاب بازار جهانی که اتفاقا مورد توجه نیز قرار گرفته است، لنز سیگما آرت ۸۵ میلی‌متر با کمینه دیافراگم ۱.۴ است که به قیمت ۱۲۰۰ دلار عرضه می‌شود و در سایت DxOMark امتیاز بسیار بالایی دارد. از سویی دیگر، محصولی از تامرون نیز با مشخصاتی مشابه نمونه‌ی ساخت سیگما و قیمت ۷۵۰ دلار، این‌روزها هواداران کانن و نیکون را جذب خود کرده است. با این اوصاف، حضور لنز کانن در این فاصله‌‌ی کانونی، به شرط ارائه‌ی قیمتی منطقی، معادلات بازار را مجدا به سمت این برند بازمی‌گرداند.

لنز کنون ۸۵ میلیمتر USm

اخبار رسمی شرکت کانن، حکایت از تولید قطعی لنز ۸۵ میلی‌متر سری L با F1.4 در این مجموعه می‌دهد، ضمن اینکه تولید شاهکار ۸۵ میلی‌متر با F1.2 متوقف نخواهد شد. پس می‌توان نتیجه گرفت لنز جدید در محدوده‌ی قیمت ۱۲۰۰ تا ۱۵۰۰ دلار عرضه شود. هرچند این قیمت هم برای عکاسان آماتور تا حدودی گران تمام می‎شود و آن‌ها که از دوربین‌های غیر فول‌فریم کانن استفاده می‌کنند، بهتر است به سراغ لنز USM این شرکت با عدد دیافراگم ۱.۸ بروند که ۳۵۰ دلار (حدود ۱.۳ میلیون تومان) قیمت دارد. فراموش نکنیم کاربران دوربین‌های غیر فول‌فریم، در صورت استفاده از لنزهای خوش‌قیمت ۵۰ میلی‌متر، نتیجه‌ای مشابه خروجی لنز ۸۵ میلی‌متر روی بدنه‌ی فول‌فریم را تجربه خواهند کرد.