صفحه نـتایج گوگل و نحوه ایندکس شدن سایت

ایندکس چیست؟ بررسی صفحات توسط ربات خزنده و ذخیره اطلاعات اصلی آن در دیتابیس اصلی گوگل جهت ارائه به کاربران زمان جستجوی کلمات مرتبط با آن صفحه را ایندکس می نامند.

موتور جستجوی گوگل صفحاتی را به کاربران خود پیشنهاد میدهد که قبلا توسط رباتهای خود آنها را بررسی و ایندکس کرده باشد، در نتیجه برای حضور در نتایج گوگل باید در ابتدا از ایندکس صفحات سایت خود توسط گوگل اطمینان حاصل کنیم، پس از آن با رعایت نکات سئو میتوانیم رتبه خود را در نتایج جستجوی گوگل ارتقا دهیم.

چرا سایت من در نتایج جستجوی گوگل نمایش داده نمیشود؟

این یکی از رایجترین سوالات برای مشتریان یا وبمستران است. عوامل گوناگونی میتوانند مانع ایندکس صفحات شما در گوگل و حضور در نتایج جستجو شوند.

برای شروع بهتر است که با استفاده از عملگر :site وضعیت ایندکس سایت خود را بررسی کنید. اگر با استفاده از این دستور لیستی از نتایج را مشاهده کردید یعنی سایت شما توسط گوگل ایندکس شده و مشکلی ندارد ولی در صورت مشاهده صفحه ای مانند تصویر زیر سایت شما یا ایندکس نشده یا به هر دلیلی برخلاف قوانین گوگل بوده و از نتایج آن حذف شده است.

چگونه میتوان یک صفحه ایندکس شده را از نتایج حذف کرد؟

شما میتوانید با استفاده از متا تگ یا فایل robots.txt از ایندکس شدن صفحات توسط گوگل جلوگیری کنید. اگر صفحه ای قبلا توسط گوگل ایندکس شده باشد و شما تمایل به حذف آن دارید باید از گوگل وبمستر و مسیر زیر اقدام کنید:

Webmaster Tools > Optimization > Remove URLs

آیا صفحاتی که پسورد دارند ایندکس میشوند؟

خیر، موتورهای جستجو به محتویات صفحاتی که رمزگذاری شده اند دسترسی ندارند و در نتیجه این صفحات را ایندکس نمیکنند.

آیا میزان بازدید سایت بر رتبه گوگل تاثیرگذار است؟

در یک کلمه، خیر!

چرا نه؟ زیرا میزان بازدید از یک صفحه معیاری برای رتبه بندی نتایج گووگل نیست. با این حال اکثر صفحاتی که در گوگل ایندکس شده اند و بعنوان نتایج صفحه اول نمایش داده میشوند بازدید بالایی دارند ولی این دلیلی برای حضور در صفحه اول گوگل نیست زیرا موتورهای جستجو اطلاعاتی از میزان بازدید صفحات ایندکس شده ندارند و تنها آمار بازدیدکننده هایی که خود برای شما میفرستند را دارند. حتی اگر شما از گوگل آنالیتیکز در سایت خود استفاده میکنید گوگل اجازه استفاده از اطلاعات آن را ندارد.

بنابراین بازدید صفحات ایندکس شده تاثیری بر رتبه آنها در نتایج گوگل ندارد بلکه اعتبار صفحه، پیج رنک گوگل و محتوای شما بر این رتبه تاثیرگذار خواهد بود.

چرا نتایج جستجو برای من با دیگران متفاوت است؟

گاهی اوقات متوجه میشوید که آنچه گوگل به شما نشان میدهد با آنچه دیگران از نتایج جستجو و صفحات ایندکس شده مشاهده میکنند متفاوت است. این امر به دلیل شخصی سازی گوگل براساس اطلاعاتی است که از شما توسط گوگل پلاس و جستجوهای قبلی شما کسب کرده است و سعی میکند که آنچه به خواست شما نزدیک است را از میان صفحات ایندکس شده معرفی کند.

نگران نباشید، شما میتوانید به راحتی شخصی سازی نتایج را غیرفعال کنید.

چگونه سایت جدید من میتواند توسط گوگل ایندکس شود؟

در صورتیکه گوگل را از وجود سایت خود مطلع نکنید و صفحات شما ایندکس نشوند هرگز به نتایج جستجوی گوگل راه پیدا نخواهید کرد. مهمترین سوال این است که چه کاری انجام دهیم تا گوگل صفحات سایت را ایندکس کند:

۱- سایت خود را در گوگل وبمستر ثبت کنید و با قرار دادن کد آن در سایت هویت خود را بعنوان صاحب سایت تایید کنید، با استفاده از مسیر زیر لینک صفحات خود را به گوگل معرفی کرده و احتمال ایندکس آنها را افزایش دهید. همچنین شما میتوانید از تعداد صفحات ایندکس شده توسط گوگل مطلع شوید.

Health>Fetch as Google

۲- نقشه سایت خود را بسازید و آنرا در وبمستر گوگل و بینگ معرفی کنید. اینکار بهترین روش برای معرفی سایت خود به گوگل و افزایش سرعت ایندکس شدن صفحات شماست.

۳- برای صفحه اصلی و صفحات داخلی سایت بک لینک مناسب بدست آورید. موتورهای جستجو از طریق این لینکها به صفحات شما وارد میشوند و اینکار موجب افزایش سرعت ایندکس شدن صفحات شما خواهد شد.

چه زمانی پیشرفت رتبه خود را در نتایج گوگل میبینیم؟

این سوال پاسخ مشخصی ندارد، پیشرفت خود را ممکن است در بعد از چند روز، هفته و یا ماه مشاهده کنید. عوامل زیادی بر سرعت ایندکس سایت و بهبود رتبه شما در گوگل تاثیرگذارند که باید در نظر داشته باشید. بطور کلی سئو امری زمانبر یوده و نیازمند صبر و حوصله است. استفاده از ابزارهای رایگان بررسی سئو سایت مانند سئوسیما میتواند شما را در این امر یاری کند.

آیا ۱+ گوگل بر رتبه در نتایج گوگل تاثیرگذار است؟

بله، ولی میزان تاثیر آن در حال حاضر بصورت قطعی مشخص نیست زیرا خود گوگل نیز هنوز به جمع بندی نهایی نرسیده است.