شروع فصل جدید مبارزات نلسون ماندلا
تبعیض نژادی یکی از پدیده‌های زشتی است که بشر همواره با آن درگیر بوده و موجب از بین رفتن زندگی بسیاری از افراد شده است. بسیاری پدیده‌ی نژاد‌پرستی را طاعونی می‌دانند که در دل تمدن همراه با پیشرفت بشر، ایجاد و دامن‌گیر خود وی شده است. در کنار این پدید زشت، افراد بسیاری نیز بوده‌اند که علیه این طاعون بشری مبارزات گسترده‌ای صورت داده‌اند تا بتوانند آن را ریشه‌کن کنند.

در ۱۲ ژوئن ۱۹۶۴، حکومت آپارتاید آفریقای جنوبی در دادگاهی به قضاوت کوارتوس دو وت، نلسون ماندلا را به زندان مادام‌العمر محکوم کرد. حکومت آپارتاید از سال ۱۹۴۸ قدرت را در آفریقای جنوبی در اختیار داشت. زمانی که این رژیم، نلسون ماندلا را به زندان مادام‌العمر محکوم کرد، تصور نمی‌کرد زمانی سر تسلیم در مقابل این مبارز آزادی‌خواه فرود آورد.
مقاله‌ی مرتبط:

    ۱۷ خرداد: شروع نهضت گاندی

درحالی‌که حکومت آپارتاید تصور می‌کرد با حکم زندان مادام‌العمر نلسون ماندلا، داستان مبارزات وی پایان پذیرفته است، فصل جدیدی در مبارزات وی آغاز شد که بنیان حکومت آپارتاید را تضعیف کرد. ماندلا بارها پیشنهاد آزادی همراه با قید و شرط را رد کرد و همیشه عنوان می‌کرد، تنها مردم آزاد می‌توانند مذاکره کنند و قرارداد امضاء کنند. سرانجام با تلاش‌های کنگره ملی آفریقا و مبارزات بین‌المللی با شعار «ماندلا را آزاد کنید»، نلسون ماندلا که به نماد مبارزاتی علیه حکومت آپارتاید تبدیل شده بود به حکم رئیس‌جمهور وقت، فردریک دی کلر در تاریخ ۱۱ فوریه ۱۹۹۱ از زندان آزاد شد؛ همچنین دی کلر هم‌زمان با آزادی ماندلا، حکم پایان ممنوعیت فعالیت کنگره‌ی ملی آفریقا را صادر کرد. حدود سه سال بعد در ۲۷ آوریل ۱۹۹۴، اولین انتخابات دموکراتیک آفریقای جنوبی که در آن همه افراد اجازه شرکت داشتند، برگزار شد و کنگره ملی آفریقا اکثریت آراء را به خود اختصاص داد و ماندلا به‌عنوان رهبر کنگره‌ی ملی آفریقا، به‌عنوان نخستین رئیس‌جمهور سیاه‌پوست کشور برگزیده شد؛ ماندلا بعد از به قدرت رسیدن، دی کلر را به‌عنوان معاون رئیس‌جمهور برگزید.

نلسون ماندلا بعد از به قدرت رسیدن، همان‌طور که همیشه اشاره کرده بود حکومت آپارتاید را بخشید. یکی از به یادماندنی‌ترین جمله‌های نلسون ماندلا در این خصوص که در کاخ ریاست جمهوری بعد از پیروزی خود به زبان آورد، این است:

    ما می‌بخشیم؛ ولی فراموش نمی‌کنیم

نلسون ماندلا به مردم آفریقای جنوبی یاد داد گذشت کنند و به آینده بیندیشند تا سیاه‌پوستان و سفیدپوستان در کنار هم یک کشور جدید بسازند که در آن دیگر رنگ پوست، ملاک برتری نباشد و هر فرد به یک میزان از حقوق اجتماعی بهره‌مند باشد.
دیگر رویدادهای مهم ۲۲ خرداد (۱۲ ژوئن)

۱۸۴۹ – اختراع ماسک گاز

۱۸۹۷ – ثبت پتنت چاقوی سوئیسی

۱۹۰۶ – ثبت پتنت فیلم‌های مصوت

۱۹۱۳ – نمایش اولین کارتون انیمیشن