سیاست‌های جدید مایکروسافت در قبال آفیس
در سال ۲۰۱۰، زمانی که مایکروسافت سرویس آفیس ۳۶۵ را  عرضه کرد، مقامات رسمی این شرکت اعلام کردند که از کاربران درخواست شده است تا به سمت فضای ابری روی بیاورند. بدین منظور، به‌تدریج و با شروع سال ۲۰۲۰، برخی کاربران آفیس مجبور به خریداری آفیس ۳۶۵ خواهند بود.

در به‌روزرسانی اخیر که روز پنجشنبه برای آفیس ۳۶۵ منتشر شد و مشخصات سیستم مورد نیاز برای دریافت این نرم‌افزار را تغییر داد، مایکروسافت اعلام کرد دسترسی کاربرانی که قبلا مجموعه‌ی آفیس را به‌صورت مجزا و مادام‌العمر خریداری کرده‌اند، نظیر آفیس ۲۰۱۰، آفیس ۲۰۱۳ و آفیس ۲۰۱۶، به اپلیکیشن‌های نسخه‌ی تجاری وان‌درایو و اسکایپ، پس از پایان تاریخ انقضای پشتیبانی رسمی، قطع خواهد شد. آن دسته از کاربرانی که بسته‌های آفیس ذکرشده را خریداری کرده باشند، اجازه خواهند داشت تا تاریخ ۱۳ اکتبر ۲۰۲۰ یعنی آخرین روز پشتیبانی رسمی از آفیس ۲۰۱۶، به اپلیکیشن‌های فوق دسترسی داشته باشند و پس از آن سیاست جدید پشتیبانی اعمال خواهد شد.
چه چیزی را از دست خواهیم داد؟

خوشبختانه این سیاست جدید در مورد تمام سرویس‌های کاربردی آفیس اعمال نخواهد شد. اپلیکیشن‌های آفیس ۳۶۵ شامل بسته‌هایی مانند وُرد، پاورپوینت و اکسل؛ و سرویس‌های آفیس ۳۶۵ شامل تیمز، شیرپوینت، وان‌درایو و اسکایپ هستند. از میان این سرویس‌ها تنها وان‌درایو و اسکایپ، در حال حاضر در محصولات مادام‌العمر آفیس قرار دارند و مشمول این سیاست جدید مایکروسافت خواهند بود.

این سیاست جدید تا حدودی گیج‌کننده است؛ چرا که اسکایپ و وان‌درایو هر دو به‌صورت پیش‌فرض در سیستم عامل ویندوز ۱۰ قرار داده شده‌اند. تحت این سیاست جدید، کاربران قادر خواهند بود تنها به نسخه‌های مصرف‌کننده‌ی اسکایپ و وان‌درایو دسترسی داشته باشند؛ نسخه‌هایی که به ویندوز ۱۰ متصل هستند و مایکروسافت دسترسی کاربران به نسخه‌های تجاری این سرویس‌ها، یعنی وان‌درایو برای کسب‌وکار (OneDrive for Business) و اسکایپ برای کسب‌وکار (Skype for Business) را قطع خواهد کرد.

یک مقام مسئول مایکروسافت این مسئله را از طریق ایمیل برای وب‌سایت PCWorld تأیید کرده است:

    این به‌روزرسانی، سیستم مورد نیاز، نسخه‌ی مصرف‌کننده‌ی سرویس‌ها و برنامه‌های آفیس ۳۶۵ نظیر اوت‌لوک، اسکایپ و وان‌درایو را تحت تأثیر قرار نخواهد داد. علاوه بر این، اتصالات نسخه‌های مادام‌العمر آفیس به سرورهای چندکاربره نظیر Exchange via Outlook را نیز تغییر نخواهد داد.

مایکروسافت شرح داد که سیاست جدیدش در قبال مجموعه‌های مادام‌العمر آفیس دنباله‌ی همان سیاست‌های پیشینش در مورد پایان عمر اینترنت اکسپلورر و ممنوعیت اجرای ویندوز ۷ روی پردازنده‌های نسل جدید است؛ سیاستی که نام آن را «امنیت و سازگاری با قابلیت‌های آینده» گذاشته‌اند. آن‌ها افزودند زمانی که کاربران به‌وسیله‌ی یک نسخه‌ی قانونی از آفیس به آفیس ۳۶۵ متصل می‌شوند، از تمام سرویس‌های موجود بهره‌مند نخواهند شد. سود حاصل از فناوری اطلاعات، به‌خصوص در مبحث امنیت کاهش یافته است و تجربه‌ی کاربری در اپلیکیشن‌ها به امکاناتی که در یک نقطه از زمان عرضه می‌شود، محدود است.

علاوه بر این، مایکروسافت این تغییرات جدید را در راستای فرآیند استانداردسازی برنامه‌ی انتشار ویندوز و آفیس ۳۶۵ پرو پلاس (بسته‌ی آفیس پایه مخصوص کسب‌وکار)  اعمال کرده است. مایکروسافت اعلام کرده است که از این به بعد به‌روزرسانی‌های آتی‌ خود را هم برای ویندوز و هم آفیس ۳۶۵ پرو پلاس، سالیانه دو بار، در ماه‌های مارس و سپتامبر منتشر خواهد کرد.