سرویس های استریم برای اولین بار در سال ۲۰۱۶ بیشترین درآمدزایی را برای صنعت موسیقی داشته اند
صنعت موسیقی از دیرباز تا کنون روابط نزدیکی با شرکت‌های بزرگ فناوری که برای حق امتیاز آثار موسیقی حاضر به پرداخت مبالغ قابل توجهی هستند، داشته است. استودیوهای ضبط موسیقی و هنرمندان مختلف قبلا در مورد عدم پرداخت مبلغ کافی نارضایتی‌هایی داشته‌اند و در بعضی موارد این نارضایتی منجر به خارج کردن کامل آثار ار برخی سرویس‌ها شده است. اما گزارش جدیدی که از جانب انجمن صنعت ضبط موسیقی آمریکا منتشر شده، ارائه‌ی خدمات سرویس‌های استریم محتوا همچنان در حال گسترش است. برای اولین‌بار در طول تاریخ، سرویس‌های استریم موسیقی بیشترین بخش از کل درآمد صنعت موسیقی را به خود اختصاص داده‌اند و در واقع ۵۱ درصد از کل درآمد به‌دست آمده از بازار موزیک توسط این نوع سرویس‌ها به‌دست آمده است. رشد استریم موسیقی باعث شده تا درآمد صنعت موسیقی در سال ۲۰۱۶ نسبت به سال ۲۰۱۵ معادل ۱۱ درصد افزایش یابد. بد نیست اشاره کنیم که این نرخ رشد از سال ۱۹۹۸ تا کنون بی‌سابقه بوده است.

اگرچه گزارش مورد بحث یک خبر مثبت محسوب می‌شود؛ اما کل درآمد صنعت موسیقی در سال ۲۰۱۶ نسبت به درآمد کلی این بازار در سال ۱۹۹۹ که فروش فیزیکی آثار موسیقی در دوران اوج خود به سر می‌برد نصف شده است. همچنان که زمان به جلو پیش می‌رود بحث مالکیت آثار موسیقی نیز کم‌رنگ‌تر شده است. درآمد به‌دست آمده از دانلود دیجیتالی آلبوم‌ها و ترک‌های تکی موسیقی نسبت به سال ۲۰۱۵ معادل ۲۲ درصد کاهش یافته و در عین حال فروش فیزیکی آلبوم‌ها نیز افتی ۱۶ درصدی به خود دیده است. RIAA مدیرعامل و رئیس Cary Sherman در یک پست ویلاگی اینگونه نوشته: «یک سال رشد در بازار موسیقی آمریکا خبر خوبی است. این دستاورد حاصل سال‌ها صبر و پرورش بازار استریم موسیقی است که حالا شروع به درآمدزایی قابل‌توجهی کرده است. اما وضعیت کنونی باعث پاک شدن ۱۵ سال کاهش فروش در این صنعت نمی‌شود و علاوه بر این مشخص نیست که در آینده نیز همین روند رو به‌رشد ادامه یابد».

اگرچه سطح درآمد‌زایی بازار موسیقی از اواخر دهه ۹۰ تا کنون به اندازه‌ی سال ۲۰۱۶ رشد نداشته و عمده‌ی درآمد کمپانی‌هایی چون شرکت Cary Sherman از سرویس‌های استریم موسیقی بوده؛ اما با این وجود آقای RIAA همچنان به پلفترم‌های کمپانی‌های فناوری انتقادهایی دارد. Sherman در این رابطه گفته: «متاسفانه واقعیت این است که دستیابی به موفقیت کنونی به دلیل حق امتیازها و قوانین کپی‌رایتی است که ما برای موسیقی‌ها ایجاد کرده‌ایم و نه به خاطر وجود پلتفرم‌های استریم موسیقی و شرایط نباید با این روش پیش برود.»