دانشمندان موفق به معکوس‌ کردن علائم پیری در موش‌های آزمایشگاهی شده‌اند. محققان با افزایش ۳۰ درصدی عمر این موش‌ها، معتقدند یک روز می‌توان عمر انسان‌ها را نیز بیشتر کرد.

موسسه مطالعات بیولوژیک سالک (Salk) در کالیفرنیا، اعلام کرده است که دانشمندان در حال معکوس‌ کردن زمان از طریق فرآیندی موسوم به «برنامه‌ریزی مجدد سلولی» هستند. آن‌ها با این روش توانسته‌اند طول عمر حیوانات را از ۱۸ هفته به ۲۴ هفته، بدون بروز علائم و نشانه‌های پیری، افزایش دهند.

پروفسور خوان کارلوس ایزپیزوا بِلمونت از آزمایشگاه تشریح ژنی موسسه‌ی سالک و نویسنده‌ی ارشد این مقاله می‌گوید:

مطالعه‌ی ما نشان می‌دهد که پیری ممکن است تنها در یک جهت ادامه نداشته باشد. این پدیده شکل‌پذیر است و با یک نوسان دقیق، قابلیت معکوس شدن دارد.

محققان می‌گویند این اولین باری است که برنامه‌ریزی مجدد سلولی باعث افزایش طول عمر یک موجود زنده شده است. برنامه‌ریزی مجدد سلولی به دانشمندان اجازه می‌دهد هر سلول را به سلول‌های بنیادی پرتوان تبدیل کنند.

آلخاندرو اوکامپو، دانشیار پژوهشی در این تحقیق، می‌گوید:

آنچه ما کشف کرده‌ایم این است که می‌توانیم برنامه‌ی یک سلول در یک حیوان را تغییر دهیم و یک برنامه‌ی قدیمی را به برنامه‌‌ای جدید تبدیل کنیم. ما در این مطالعه توانستیم روند پیری سلول را با استفاده از برنامه‌ریزی مجدد سلولی، هم در بدن و هم در غذا، کُند کنیم.

محققان می‌گویند حیواناتی که تحت این فرآیند قرار گرفتند، در مقایسه با سایر حیوانات، جوان‌تر به نظر می‌رسند. سیستم قلبی عروقی همراه با عملکرد اندامی بهتر و همچنین مشاهده نشدن علائم سرطان در این حیوانات، یکی از نشانه‌های مؤثر بودن این روش است. آن‌ها همچنین بافت‌های سالم‌تری نسبت به موش‌های دیگر  داشته و درمجموع علائمی از پیری را در خود بروز نداده‌اند.

دانشمندان باور دارند این تکنیک جدید که باعث جوان‌سازی اندام‌های موش‌ها و افزایش عمر آن‌ها شده است، بهترین روش برای بازگرداندن جوانی به انسان‌ها باشد. بااین‌حال، به دلیل پیچیدگی‌های پدیده‌ی پیری، هرگونه آزمایش بالینی نیازمند حداقل ۱۰ سال زمان برای بررسی است.

بلمونت در پایان می‌گوید:

مشخصاً، موش‌ها مانند انسان نیستند و ما می‌دانیم که روند جوان‌سازی در انسان‌ها به‌مراتب پیچیده‌تر است؛ اما این مطالعه نشان می‌دهد که پیری یک فرآیند کاملاً پویا و قابل‌تغییر است. از این‌رو، امکان مهار کردن آن با روش‌های درمانی، در مقایسه با چیزی که در گذشته فکر می‌کردیم، افزایش یافته است.