این روزها نظرات متفاوتی مبنی بر تاثیر و یا عدم تاثیر کلمات کلیدی متا بر سئو سایت میشنویم. فرض کنید که شما صاحب یک سایت خدمات مجالس هستید و یکی از رقیبان شما کلمات کلیدی شما را در سایت خود قرار میدهد، حتی نام شرکت شما نیز در بین آنها دیده میشود، آیا باید به این امر اهمیتی بدهید؟ خیر، حداقل از نظر موتور جستجوی گوگل از سپتامبر ۲۰۰۹ تگ کلمات کلیدی هیچ کاربرد و تاثیری در سئو سایت ندارد.

در سپتامبر ۲۰۰۹ یکی از مدیران گوگل در بلاگ وبمستر این شرکت مطلبی را درباره کلمات کلیدی منتشر کرد و به چهار سوال اصلی در این مورد به وضوح پاسخ داد که در ادامه آنها را برای شما بازگو میکنیم.

۱- آیا گوگل تگ کلمات کلیدی را در نتایج جستجو تاثیر میدهد؟

در یک کلمه، خیر. موتور اصلی جستجوی گوگل که به آدرس google.com شناخته میشود و روزانه میلیون ها نفر از امکانات آن بهره میبرند تگ کلمات کلیدی را کاملا نادیده میگیرد و به بیان ساده تر تگ کلمات کلیدی هیچ تاثیری بر سئو سایت شما نخواهد داشت.

۲- چرا گوگل تگ کلمات کلیدی را نادیده میگیرد؟

نزدیک به یک دهه پیش گوگل صفحات را تنها براساس محتوای آنها رتبه بندی میکرد و عواملی مانند لینک ورودی که امروزه به نام سئو خارجی سایت میشناسیم بی تاثیر بودند. در آن زمان تگ کلمات کلیدی به مکانی برای درج کلمات غیرمرتبط بامحتوای سایت تبدیل شد، به همین دلیل به مرور زمان گوگل تصمیم به نادیده گرفتن تگ کلمات کلیدی گرفت.

۳- آیا گوگل بقیه تگ های متا را مانند تگ کلمات کلیدی نادیده میگیرد؟

خیر، گوگل تعداد زیادی از تگ های متا را میشناسد، بعنوان مثال تگ توضیحات متا بعنوان محتوایی که در نتایج گوگل نشان داده میشود استفاده میشود. تصویر زیر نمایی از این مثال را نشان میدهد:

با اینکه این تگ در نتایج گوگل نمایش داده میشود ولی در رتبه بندی سایتها برای نتایج بی تاثیر است.

۴- آیا گوگل برای همیشه تگ کلمات کلیدی را نادیده گرفته؟

این امکان وجود دارد که گوگل در آینده از تگ کلمات کلیدی استفاده کند ولی احتمال آن بسیار کم است، سالهاست که گوگل تگ کلمات کلیدی را نادیده گرفته و نیازی به تغییر سیاست خود احساس نمیکند.

با این وجود بسیاری از وبمستران و صاحبان سایت هنوز تگ کلمات کلیدی را در سایت خود استفاده میکنند تا در صورتیکه گوگل دوباره روی خوشی به آن نشان داد از مزایای آن بهره مند شوند، عده ای نیز مشخص کردن کلمات کلیدی را راهی برای تمرکز بهتر بر موضوع مورد بررسی خود و نحوه ویرایش آن میدانند.

تمام اینها بدان معنی نیست که شما بطور کامل استفاده از کلمات کلیدی مناسب را نادیده بگیرید، برای هر مطلبی که در بلاگ یا سایت خود مینویسید کلمه کلیدی محوری انتخاب کنید و آن را تاحد امکان و نه بیش از اندازه در محتوا بکار ببرید، جمله بندی خود را طوری تنظیم کنید که کلمات کلیدی مورد نظرتان را شامل شود و این کلمات را در توضیحات، عنوان و آدرس دهی صفحه بکار ببرید.