تغییر گرایشات در طراحی وب

با مشاهده سایتهایی که ۱۰-۱۵ سال پیش ساخته شده‌اند، میتونیم متوجه تغییرات زیادی در نحوه ارائه سایت‌ها بشیم. این تغییرات در نتیجه برداشته شدن موانع فنی به وقوع پیوستند، مثل افزایش سرعت اینترنت و آشنایی بیشتر مردم با استفاده از اینترنت.
دو تا سایت محبوب از دهه ۷۰ تا اوایل دهه ۸۰ انتخاب و تفاوتهاشون بررسی شدند که البته در یک چشم بهم زدن میشد تفاوتهای قابل توجهی رو بینشون مشاهده کرد. سایتهای قدیمی به اندازه سایتهای جدید عکس و رسانه های دیگه ندارند که این هم بخاطر پایین بودن سرعت اینترنت در اون زمانهاست، اما با افزایش سریع سرعت اینترنت، توسعه دهنده ها هم با خیال راحتتری تونستند روی سایتها از تصاویر و فیلمها استفاده کنند.
علاوه بر این سایتهای قدیمی برای راهنمایی کاربر در سایت مجبور بودند کلی متن بنویسند و در نتیجه متن های طولانی بوجود میومد. چون کاربر در اون زمان برای مسیریابی سایت نیاز به راهنمایی داشت، اما دیگه کاربرهای دهه ۸۰ خودشون بدون دستورالعمل میتونستن سایت رو مسیریابی کنند.
سایتهای کنونی به جای نوشتن متن برای راهنمایی کاربرها، بیشتر از آیکون استفاده میکنند تا طراحیشون مینیمالیستی باشه. یکی از مزایای این روش اینه که سایت دیگه شلوغ دیده نمیشه و کاربر مجبور نیست چند صفحه رو اسکرول کنه. از اونجایی که میانگین توجه کاربرها فقط ۳-۵ ثانیه است، داشتن یه طراحی قابل درک از ضروریاته.
قبلا سایتها میتونستند با نوشتن متنهای طولانی هم کارشونو پیش ببرن، چون اون دوره توجه کاربرها طولانی‌تر بود. اما اگه الآن یه سایتی بخواد از این روش استفاده کنه، اکثر کاربرها ظرف چند ثانیه سایت رو ترک میکنند. طراح های زیرک سعی میکنند تو همون چند ثانیه اول که سایت بارگذاری میشه، اطلاعات مرتبط رو بهش ارائه بدن.