یکی از مهمترین کاربردهای شی navigator در جاوا اسکریپت ، تشخیص نوع مرورگر مورد استفاده کاربر در هنگام مشاهده صفحه و نسخه ( ورژن ) آن است . این مسئله در چند مورد کاربرد دارد ، که به یکی از آنها اشاره می کنم .
مرورگر های وب و همچنین زبان های برنامه نویسی وب از جمله زبان اسکریپتی Java Script در طول زمان تغییرات زیادی داشته اند و ممکن است برخی از مرورگرها و یا یک ورژن خاص آنها از برخی از دستورات Java Script به درستی پشتیبانی نکنند . بنابراین یک طراح وب حرفه ای باید این مسئله را مد نظر داشته و برای آن تدابیر لازم را اتخاد کند . برای مثال ممکن است یک اسکریپت در مرورگر ۶ IE به صورت صحیح اجرا شود ، ولی در مرورگر ۵ IE به صورت صحیح اجرا نشود و یا مثلا مرورگر FireFox از یکسری دستورات خاص پشتیبانی نکند ، در حالی که همان کد در IE به صورت صحیح اجرا شود . موارد اختلاف کارایی زیادی بین مرورگرها وجود دارد و باید همواره این نکته را به خاطر داشته باشید .
در این صورت باید طراح در زمان نوشتن اسکریپت هایی که امکان بروز خطا ، عدم پشتیبانی و یا پشتیبانی نادرست در آنها وجود دارد ، دستورات متناسب با هر نوع مرورگر خاص را در اسکریپت تعیین کرده و با استفاده از دستورات شرطی و یا دستور Switch ، پس از تشخیص نوع مرورگر و ورژن آن ، دستورات مرتبط با آن نوع مرورگر خاص اجرا شود . در این حالت ، سازگاری برنامه با انواع دستورات اسکریپتی تضمین می شود .
خاصیت appName و appVersion شی Navigator ، به ترتیب نام و ورژن مرورگر مورد استفاده را مشخص می کنند . در بخش زیر خواص مهم شی Navigator را نشان داده ایم .