در صنعت بزرگ بازی‌های ویدیویی شرکت‌ها و استودیوهای بازیسازی بسیاری هستند که هر ساله بازی‌های خود را برای پلتفرم‌های مختلف به عرضه در می‌آورند تا قدرت خود را به رخ یکدیگر بکشند و سعی دارند خود را غول‌های این صنعت معرفی کنند. این روزها توسعه دهندگان تلاش می‌کنند قدرت خود را در یک سبک بخصوص بنمایش بگذارند، برای مثال استودیو بایوویر یک غول نقش آفرینی ساز مشهور است و بازی‌های بزرگی مانند Mass Effect و Dragon Age را روانه‌ی بازار کرده است. حال می‌خواهیم به سراغ شناخت شرکتی برویم که بیشتر در زمینه بازی‌های جهان‌باز فعالیت دارد و شاهکارهایی نظیر بازی Red Dead Redemption و Grand Theft Auto را ساخته است، در این قسمت قصد داریم به معرفی کمپانی پرآوازه و قدرتمند راک‌استار گیمز بپردازیم و مروری به استودیوها و توسعه‌ دهندگانی که با این شرکت همکاری می‌کنند، بازی‌های ساخته‌ استودیوهای داخلی و خارجی و موتور گرافیکی Rage داشته باشیم.
چه خوب که این دو برادر به سمت بازیسازی آمدند

راک‌استار گیمز یک شرکت بریتانیایی است که توسط دو برادر با نام های “سم هاوسر”  و “دَن هاوسر “تاسیس شده است. این دو برادر در نوجوانی عاشق موسیقی راک بودند و قصد داشتند روزی یک گروه موسیقی را در همین سبک افتتاح کنند. از بخت بد روزگار و تقدیر یا هرچیزی که شما اسمش را می‌گذارید نتوانستند به آرزوی خود برسند و پا به عرصه بازی‌سازی گذاشتند. از این‌رو طبق علاقه‌ی قلبی خود شرکت افتتاح شده را راک‌استار (به معنی ستاره‌ی راک) نام نهادند. راک‌استار گیمز در حال حاضر توسط کمپانی تعاملی تیک تو خریداری شده است. تیک تو سهم اکثر بازی‌های راک‌استار را بر عهده داشته و استودیوهای مختلفی را برای همکاری با این شرکت متحد کرده است که در ادامه به معرفی کوتاه آن‌ها می پردازیم، البته ناگفته نماند که Take-Two در این میان کمپانی‌های دیگری نظیر توکی گیمز را نیز در اختیار دارد. راک‌استار در سال ۱۹۹۸ در شهر نیویورک توسط توسعه‌دهندگان بریتانیایی خود با نام‌های سم و دن هاوسر، تری دوناوان، جیمی کینگ و گری فورمن اولین بازی رسمی خود را منتشر کرد و توانست نامی برای خود در بین سایر شرکت‌ها ثبت کند. همچنین با ساخت بازی‌های دیگری نظیر Midnight Club، Max Payne، GTA  و Red Dead Redemption که اکثرا جهان باز هستند، توانست به این شهرت امروزی برسد و خود را به عنوان خطری برای دیگر بازی‌سازان معرفی کند.

Red Dead Redemption
موتور گرافیکی راک استار گیمز

استودیو راک‌استار سن‌ دیگو در سال ۲۰۰۶ موتور گرافیکی تحت نام Rage (Rockstar Advanced Game Engine) به معنی «موتور گرافیکی پیشرفته راک‌استار»  توسعه داد تا بتواند بازی‌های این کمپانی را با گرافیکی بهتر و پیشرفته‌تر در نسل هفتم در اختیار کاربران قرار بدهد. امروزه این موتور گرافیکی با بهبودهایی که بر روی آن انجام شده است، برای پلتفرم‌های نسل هشتمی و رایانه‌های شخصی مورد استفاده قرار می‌گیرد ولی در گذشته، پلتفرم‌های نسل هفتم و نینتندو Wii هدف موتور گرافیکی Rage بوده است.

در ادامه می‌توانید نام بازی‌های ساخته شده بواسطه موتور گرافیکی Rage در نسل هفتم را مشاهده کنید

بازی Rockstar Games presents Table Tennis در سال ۲۰۰۶ برای ایکس‌باکس ۳۶۰ و نینتندو Wii
بازی GTA IV برای رایانه‌های شخصی، پلی‌استیشن ۳ و ایکس‌باکس ۳۶۰ در سال ۲۰۰۸
بازی Midnight Club: Los Angeles برای پلی‌استیشن ۳ و ایکس‌باکس ۳۶۰ در سال ۲۰۰۸
بازی Grand Theft Auto: Episodes From Liberty City برای رایانه‌های شخصی، پلی‌استیشن ۳ و ایکس‌باکس ۳۶۰ در سال ۲۰۰۹
بازی Red Dead Redemption برای پلی‌استیشن ۳ و ایکس‌باکس ۳۶۰ در سال ۲۰۱۰
بازی Max Payne 3 برای رایانه‌های شخصی، ایکس‌باکس ۳۶۰ و پلی‌استیشن ۳ در سال ۲۰۱۲
بازی Grand Theft Auto V برای پلی‌استیشن ۳، ایکس‌باکس ۳۶۰

کمپانی راک استار گیمز تا قبل از عرضه این موتور از موتور گرافیکی استودیو کرایتریون گیمز که RenderWare نام داشت استفاده می‌کرد که نسخه‌های اولیه بازی Grand Theft Auto (تا قبل از GTA IV) را می‌توان برای نمونه نام برد که از این موتور گرافیکی استفاده می‌کردند.
استودیوهای داخلی راک استار گیمز

راک استار نورث: بدون شک و تردید راک استار نورث یکی از مهم‌ترین استودیوهای کمپانی راک‌استار گیمز است که در سال ۱۹۹۹ توسط این کمپانی خریداری شد و از DMA Design به نام کنونی آن  تغییر یافت. این استودیو شهرت خود را مدیون بازی‌هایی همچون Grand Theft Auto و Manhunt است.

راک استار تورنتو: دیگر استودیویی است که در سال ۱۹۹۹ از راک استار کانادا به این اسم تغییر نام داد و توسط تیم توسعه دهنده Take-Two اداره می‌شود و ساخت بازی‌هایی همچون The Warriors را که بر گرفته از یک فیلم کلاسیک است، بر عهده داشته است.

بازی‌هایی که این استودیو در ساخت آن‌ها دخالت داشته به شرح زیر است:

بازی GTA: London 1969 با همکاری DMA Design و Tranatula Studios در سال ۱۹۹۹ بر روی رایانه‌های شخصی
بازی Oni در سال ۲۰۰۱ با همکاری بانجی بر روی پلی‌استیشن ۲
بازی Max Payne 2 در سال ۲۰۰۳ با همکاری استودیو سرگرمی رمدی و راک استار وینا بر روی نینتندو Wii
بازی The Warriors در سال ۲۰۰۵ با همکاری راک استار لیدز بر روی پلی‌استیشن ۲، ایکس‌باکس و پلی‌استیشن پورتابل
بازی Manhunt در سال ۲۰۰۷ با همکاری راک استار وینا بر روی نینتندو Wii
بازی GTA IV در سال ۲۰۰۸ با همکاری راک استار نورث بر روی رایانه‌های شخصی
بازی Grand Theft Auto: Episodes from Liberty City در سال ۲۰۱۰ با همکاری راک استار نورث برای رایانه‌های شخصی
بازی Max Payne 3 در سال ۲۰۱۲ با همکاری راک استار ونکوور برای رایانه‌های شخصی، پلی‌استیشن ۳ و ایکس‌باکس ۳۶۰
بازی Grand Theft Auto V در سال ۲۰۱۳ برای پلی‌استیشن ۳، ایکس‌باکس ۳۶۰ (همچنین نسخه کنسول‌های نسل هشتم در سال ۲۰۱۴ و رایانه‌های شخصی در سال ۲۰۱۵

راک استار لینکولن: در سال ۱۹۹۹ آن‌ها استودیو ترانتولا را خریداری کردند و آن را راک‌استار لینکولن نامیدند. دلیل انتخاب این نام این است که این استودیو واقع در شهر لینکولن انگلستان است. از کارهای استودیو راک‌استار لینکولن می‌توان به نسخه Game Boy Color بازی GTA اشاره کرد.

راک استار ونکوور: یکی دیگر از استودیو‌های سرشناس راک‌استارگیمز که در سال ۲۰۰۲ در اختیار این کمپانی قرار گرفت و از استودیو Bar King Dog به این نام تغییر پیدا کرد. با این کار تعداد زیادی از کارکنان BKD از این استودیو جدا شدند و استودیوهای شخصی خود را ایجاد کردند که عبارتند از Slant Six Games، Hellbent Games،  Kerberos Productions و Ironclad Games. استودیو راک‌استار ونکوور ساخت نسخه پلی‌استیشن ۲  بازی Bully را در کارنامه خود دارد و نسخه سوم بازی مکس پین نیز از دیگر کارهای این استودیو است. البته در حال حاضر این استودیو دیگر فعالیت نمی‌کند.

بازی‌های ساخته شده این استودیو با نام BKD عبارتند از:

بازی Homeworld: Cataclysm در سال ۲۰۰۰ برای رایانه‌های شخصی
بازی Counter-Strike در سال ۲۰۰۰ با همکاری استودیو ولو بر روی رایانه‌های شخصی
بازی Global Operation در سال ۲۰۰۲ بر روی رایانه‌های شخصی
بازی Tresure Planet: Battle at Procyon در سال ۲۰۰۲ بر روی رایانه‌های شخصی

Rockstar San Diego

راک استار سن دیگو: یکی دیگر از استودیوهای مهم و پر طرفدار این کمپانی، راک‌استار سن ‌دیگو است که با ساخت بازی Read Dead Redemption اعتبار و محبوبیت‌اش را دو چندان کرد. این استودیو در سال ۲۰۰۳ در اختیار راک‌استار گیمز قرار گرفت و از استودیو Angel به استودیو راک‌استار سن دیگو تغییر نام داد. راک‌استار سن دیگو ساخت موتور گرافیکی Rage، بازی‌هایی همچون Read Dead Revolver، RDR، Smuggler’s Run، Midtown Madness و مجموعه Midnight Club را بر عهده دارد.

بازی‌های این استودیو با نام Angel  عبارتند از :

بازی Major League Baseball Featuring Ken Griffey, Jr در سال ۲۰۰۲ و بر روی نینتندو ۶۴
بازی Virtual Jungle Cruise – DisneyQuest در سال ۱۹۹۸
بازی Resident Evil 2 در سال ۱۹۹۹ بر روی نینتندو ۶۴
بازی Ken Griffey, Jr.’s Slugfest در سال ۱۹۹۹ بر روی نینتندو ۶۴ و GBC
بازی Midtown Madness در سال ۱۹۹۹ بر روی رایانه‌های شخصی
بازی Savage Quest در سال ۱۹۹۹ به صورت Arcade
بازی Pirates – GameWorks در سال ۱۹۹۹ بر روی Attraction
بازی Midtown Madness 2 در سال ۲۰۰۰ بر روی رایانه‌های شخصی
بازی Midnight Club: Street Racing در سال ۲۰۰۰ بر روی پلی‌استیشن ۲
بازی Smuggler’s Run در سال ۲۰۰۰ بر روی پلی‌استیشن ۲
بازی Test Drive Off-Road Wide Open در سال ۲۰۰۱ بر روی پلی‌استیشن ۲ و ایکس‌باکس ۳۶۰

راک استار وینا: استودیو نیو سافتور در سال ۲۰۰۳ تبدیل شد به راک‌استار وینا و متاسفانه در تاریخ ۱۱ می سال ۲۰۰۶ به دلایلی تعطیل شد. این استودیو ساخت بازی  Manhunt 2 در سال ۲۰۰۷ بر روی پلی‌استیشن ۲، پلی‌استیشن پورتابل و نینتندو Wii را برعهده داشت و مجموعه بازی Max Payne را بر روی کنسول‌ها پورت کرده است. همچنین GTA III و GTA: Vice City را در سال ۲۰۰۳ با همکاری راک‌استار نورث برای ایکس‌باکس توسعه داد.

راک استار لیدز: در سال ۲۰۰۴ راک‌استار گیمز استودیو Mobius Entertainment را خریداری کرد و آن را راک‌استار لیدز نامید و تا به حال توانسته است بازی‌هایی همچون GTA: Liberty City و GTA: Vice City را برای پلتفرم پلی‌استیشن پورتابل، بازی Max Payne برای پلتفرم گیم‌بوی، بازی GTA: China Town Wars و بازی موزیکال Beaterator را توسعه دهد.

بازی های ساخته شده توسط این کمپانی با نام Mobius Entertainment عبارتند از:
بازی Alfred Adventure در سال ۲۰۰۰ بر روی GBC
بازی Alfered Chicken در سال ۲۰۰۲ بر روی پلی‌استیشن ۱
بازی Drome Racers در سال ۲۰۰۲ بر روی GBA
بازی Bionicle: The Game در سال ۲۰۰۳ بر روی GBA
بازی American Idol در سال ۲۰۰۳ برروی GBA
بازی Max Payne در سال ۲۰۰۳ بر روی GBA

راک استار لندن: در سال ۲۰۰۵ پس از عرضه بازی Manhunt 2 توسط راک Rockstar Viena و تعطیل شدن این استودیو، این شرکت راک‌استار لندن را تاسیس کرد و بازی‌هایی نظیر Midnight Club: Los Angles را توسعه داد و توانست در ماه ژوئن ۲۰۰۸ جایزه بهترین توسعه دهنده را در بین توسعه دهندگان اروپایی کسب کند.

راک استار نیو انگلند: قدیمی‌ها آن را با نام Mad Doc Software  می‌شناسند که در تاریخ ۱۹۹۹ توسط دکتر دیویس تاسیس شد و در تاریخ ۴ آوریل ۲۰۰۸ این استودیو به راک‌استار نیو انگلند تغییر نام پیدا کرد. محل کنونی آن در آندوور واقع در ایالت ماساچوست آمریکا است و بازی Bully را برای دو  پلتفرم ایکس‌باکس ۳۶۰ و رایانه‌های شخصی توسعه داده است. می‌توان این استودیو را از زمان تاسیس تا به حال استودیویی وفادار به پلتفرم پی‌سی دانست زیراهمه بازی‌های عرضه شده از سال ۲۰۰۱ تا الان از رایانه‌های شخصی پشتیبانی کرده‌اند و اکثر آن‌ها انحصاری بوده اند.

بازی‌های Mad Doc Software عبارتند از

بازی Star Trek : Armanda II در سال ۲۰۰۱ بر روی مایکروسافت ویندوز
بازی Empire Earth: The Art of Conquest در سال ۲۰۰۲ بر روی پی‌سی
بازی Empire Earth II در سال ۲۰۰۵ بر روی پی‌سی
بازی Empire Earth II : The Art of Supremacy در سال ۲۰۰۶ بر روی پی‌سی
بازی Star Trek: Legacy در سال ۲۰۰۶ بر روی رایانه‌های شخصی و ایکس‌باکس ۳۶۰
بازی Empire Earth III در سال ۲۰۰۷ بر روی پی‌سی
بازی Bully در سال ۲۰۰۸ بر روی ایکس‌باکس ۳۶۰ با همکاری دو استودو راک استار ونکوور و راک استار نورث
بازی‌های این استودیو با نام راک استار نیو انگلند که در ساخت آن‌ها با سایر استودیوها همکاری داشته است
بازی Bully: Scholarship Edition با همکاری راک استار نورث در سال ۲۰۰۸ برای رایانه‌های شخصی
بازی A Noire با همکاری استودیو تیم باندای در سال ۲۰۱۱ برای رایانه‌های شخصی، ایکس‌باکس ۳۶۰ و پلی‌استیشن ۳
بازی Max Payne 3 با همکاری راک استار ونکوور در سال ۲۰۱۲ برای رایانه‌های شخصی، پلی‌استیشن ۳ و ایکس‌باکس ۳۶۰
بازی GTA V با همکاری راک استار نورث در سال ۲۰۱۳ برای ایکس‌باکس ۳۶۰ و پلی‌استیشن ۳

توسعه دهندگان خارجی راک استار گیمز

Bungie

بانجی: استودیویی است که در سال ۱۹۹۱ توسط یک دانشجو مقطع کارشناسی دانشگاه شیکاگو تاسیس شد و حال در واشنگتن واقع شده و به توسعه بازی‌های خود می‌پردازد. این استودیو ساخت بازی‌های سر شناسی نظیر مجموعه بازی محبوب و پرطرفدار هیلو را در کارنامه خود دارد. همچنین تیم سازنده، بازی Oni را ساخته است که توسط راک‌استار گیمز بر روی پلتفرم پلی‌استیشن ۲ منتشر شده است. بانجی قبل از این که توسط شرکت مایکروسافت خریداری شود قصد داشت بازی هیلو را برای دو پلتفرم رایانه‌های شخصی و مک بوسیله راک‌استار منتشر کند.

کپکام: شعبه ژاپنی راک‌استار گیمز در سال ۲۰۰۵ با حضور رئیس جمهور این کشور تاسیس شد و مهم‌ترین کمپانی که در این شعبه فعالیت دارد و بازی‌هایی را برای راک‌استار گیمز ساخته، کمپانی کپکام است. این کمپانی سر شناس در سال ۱۹۷۹ در ژاپن تاسیس شد و با دارا بودن ۱۹۳۰ کارمند (طبق آخرین آمار) تا به حال بازی‌های سرشناس زیادی را توسعه و منتشر کرده است. از محبوب‌ترین و سود آورترین بازی‌های کمپانی کپکام می‌توان به مجموعه Resident Evil، مجموعه Street Fighter و مجموعه Mega Man اشاره کرد. کپکام در ساخت بازی Red Dead Revolver و نسخه‌های ژاپنی مجموعه GTA با راک استار گیمز همکاری داشته است.

Digital Eclipse Software: این کمپانی که خود ساخت و نشر بازی های مختلف را بر عهده دارد در ساخت بازی GTA : Advanced با راک استار گیمز همکاری داشته است. Digital Eclipse دارای استودیوهای شخصی در شهرهایی همچون کالیفرنیا، ونکوور و کلمبیا است. نا گفته نماند که این کمپانی اول با نام Backbone Entertainment آغاز به کار کرد و در سال ۲۰۰۳ به نام فعلی خود تغییر کرد.

Edge of Reality: این استودیو در سال ۱۹۹۸ توسط راب کوهن (برنامه نویس بازی Turok) تاسیس شد ودر شهر آستین ایالت تگزاس به توسعه بازی‌های مختلف مشغول است. استودیو اج اکثر بازی‌های خود را بر روی پلتفرم های نینتندو ۶۴، گیم کیوب، پلی‌استیشن ۲ و ایکس‌باکس عرضه کرده است و همچنین، پورت بازی‌هایی همچون بازی Dragon Age: Origins و بازی The Sims 3: Pets را برای پلی‌استیشن ۳ و ایکس‌باکس ۳۶۰ برعهده داشته است. این استودیو در ساخت بازی Monster Truck Madness 64 با راک‌استار گیمز  همکاری داشته است.

استودیو سرگرمی رمدی: استودیو سرگرمی رمدی در سال ۱۹۹۷ پا به عرصه بازیسازی گذاشت و تا به حال بازی‌های زیادی را نساخته است ولی بازی‌هایی را توسعه داده که تحولی را در صنعت بازی های ویدیویی بوجود آورده‌اند که می‌توان به بازی Alane Wake اشاره کرد که بازی بی‌نظیری در سبک ماجراجویی بود. این استودیو در ساخت نسخه اول و دوم بازی مکس پین با راک‌استار گیمز همکاری داشته است. مکان کنونی استودیو سرگرمی رمدی در استرالیا است.

تیم باندای: این استودیو استرالیایی در سال ۲۰۰۵ در شهر سیدنی شروع به کار کرد و از اشخاص سر شناس تیم باندای می‌توان به برندن مک نامارا، مدیر توسعه سابق سونی، اشاره کرد.  همچنین وی نوشتن داستان بازی The Getaway را بر عهده داشته است. استودیو تیم باندای در ساخت بازی کارآگاهی L.A Noire با کمپانی راک‌استار گیمز همکاری داشته است.
بازی‌های مهم منتشر شده توسط راک استار گیمز
اسم استودیو
نام بازی
سال‌های تولید
راک استار نورث    مجموعه Grand Theft Auto    ۱۹۹۹ – ۲۰۱۳
اج آف ریلیتی    بازی Monster Truck    ۱۹۹۹
راک استار سن‌دیگو    مجموعه Smugler’s Run    ۲۰۰۰ – ۲۰۰۲
راک استار سن‌دیگو    مجموعه Midnight Club    ۲۰۰۰ – ۲۰۰۰۸
بانجی    بازی Oni    ۲۰۰۱
رمدی و استودیوهای راک‌استار    مجموعه Max Payne    ۲۰۰۱ – ۲۰۱۲
راک استار سن‌دیگو    مجموعه Red Dead    ۲۰۰۴ – ۲۰۱۷
راک‌ استار تورنتو    بازی The Warriors    ۲۰۰۵
راک استار ونکوور    بازی Bully    ۲۰۰۶
راک استار سن‌دیگو    بازی Rockstar Games Presents Table Tennis
راک استار لیدز    بازی Beaterator    ۲۰۰۹
تیم باندای    بازی L.A. Noire    ۲۰۱۱

فیلم‌های منتشر شده توسط راک استار گیمز

کمپانی راک‌استار گیمز فقط در زمینه بازیسازی فعال نیست بلکه در صنعت فیلمسازی نیز فعالیت کرده است. تا به حال ۶ فیلم مختلف توسط این کمپانی منتشر شده است.

فیلم GTA 2: The Movie در سال ۱۹۹۹
فیلم The Football Factory در سال ۲۰۰۴
فیلم Grand Theft Auto: San Andreas – The Introduction در سال ۲۰۰۴
فیلم Sunday Driver در سال ۲۰۰۵
فیلم Red Dead Redemption: The Man from Blackwater در سال ۲۰۱۰

در آخر هم باید گفت که راک‌استار گیمز یکی از کمپانی هایی است که با ساخت بازی‌های منحصربه‌فرد خود یک هشدار به سازندگان دیگر می‌دهد و همیشه بازی‌هایش از محبوبیت بالایی برخوردار هستند. از سال ۲۰۰۷ بازی‌های این کمپانی با چهره‌ی جدیدی از نظر گرافیک پا به عرصه بازی‌های ویدیویی گذاشتند که می‌توان این اتفاق را مدیون موتور گرافیکی Rage بود، این را هم متذکر شوم که راک استار گیمز هیچوقت سراغ بازی‌های بی‌محتوا نرفت و همیشه بر روی بازی‌هایی سرمایه گذاری می‌کند که آینده‌ای روشن را در اختیار داشته باشد. در صورتی که خیلی از کمپانی‌هایی را شاهد هستیم که هر ساله بیش از یک بازی عرضه می‌کنند ولی شاید نتوانند محبوبیت بالایی را بدست بیاورند. قطعا تمامی هواداران این کمپانی و همچنین صنعت بازی‌های ویدیویی منتظر پاییز ۲۰۱۷ و عرضه شدن بازی Red Dead Redemption 2 هستند. بازی که تنها با یک تریلر انتظار را برای آینده و اخبار و تریلرهای بیشتر بسیار سخت کرد.