در گذشته و در یکی از مقالات رجیران با عنوان توضیحات متا چیست؟ به کاربرد و اهمیت آن اشاره کرده ایم. همانطور که در آن مقاله میخوانید:

در میان متا تگ ها، توضیحات متا (Meta Description) از اهمیت بالایی برخوردارند. تگ توضیحات متا در واقع چکیده ای از محتوای سایت را ارائه میدهد که از چشم بازدیدکنندگان پنهان است و فقط برای فهم بهتر موتورهای جستجو استفاده میشود.

استفاده صحیح از توضیحات متا و رعایت نکات سئو علاوه بر بهبود جایگاه شما در رتبه بندی گوگل میتواند شانس شما را برای کلیک کاربران و ورد به سایت از صفحه جستجوی گوگل افزایش دهد. هنگام جستجو در اینترنت با ویدئو جدید از مت کاتس مدیر ارشد گوگل مواجه شدیم که عنوان کرده بود “برای مقالات وبلاگ خود توضیحات متا نمینویسم و این بخش را خالی میگذارم”
مت کاتس در ادامه میگوید که “بهتر است بخش توضیحات متا را برای مطالب خود خالی بگذارید تا اینکه از توضیحات تکراری در صفحات استفاده کنید. مسملما بهترین حالت ممکن آن است که هر صفحه توضیحات مربوط به خود را داشته باشد و اگر نمیتوانید این کار انجام دهید اجازه دهید تا گوگل برای شما تصمیم بگیرد.

استفاده صحیح از توضیحات متا

در واقع عدم استفاده مت از توضیحات متا اهمیت آن را بیشتر نشان میدهد! توضیحات متا بر سئو صفحه و تعیین کلمه کلیدی آن موثر است. در نتیجه با تعریف صحیح آن برای هر مطلب جدید میتوانید شانس خود را برای جذب بازدیدکننده افزایش دهید. مشکل زمانی ایجاد میشود که صاحبان سایت ها از افزونه های مختلفی برای تکمیل خودکار این بخش استفاده میکنند و یا صفحات متعددی در سایت خود دارند که پاراگراف اول آنها یکسان است. در چنین مواردی متن های تکراری در توضیحات متای صفحات متفاوت مشاهده میگردد که از نظر روبات های گوگل قابل پذیرش نیست.
اهمیت این موضوع تا جایی است که در ابزار وبمستر گوگل بخشی مجزا به نام HTML Improvements قرار داده شده تا صفحاتی که عنوان یا توضیحات مشابه دارند را به شما معرفی کند.