سوال این است که با توجه به مفاهیم فوق تجارت الکترونیکی مفاهیم فوق تجارت الکترونیکی به طور عملیاتی چه تاثیری می تواند بر فرآیند صادرات داشته باشد . در این رابطه تحقیقات زیادی انجام شده است که به آنها پرداخته می شود .دو پدیده جهانی شده و تجارت الکترونیکی چالش ها، فرصت های رقابتی زیادی را برای سازمانهای کوچک و بزرگ به همراه داشته است . شرکتهای کوچک و متوسط به طور خاص با این فرصت های جدید در حال رویارویی هستند . اگر چه بیش از نیمی از میزان اشتغال و ارزش افزوده کشورها به این شرکتها مربوط می شود اما با این وجود به طور مناسب و در خور توجه در فعالیت های صادراتی و تجارت الکترونیکی فعال نمی باشند . آنکتاد مهمترین مشکا و مانعی که این شرکت ها در امر صادرات با آن مواجه هستند فقدان سرمایه و ظرفیت کافی و پیچیدگی ها و دشواری های مربوط ارائه خدمات به آن ها ارائه می کند که می توان به واسطه آن با کاهش هزینه های مربوط به گستره های جغرافیایی این موانع را تا حد ممکن حذف کرد . گسترش جهانی تجارت الکترونیکی باعث افزایش صادرات از طریق اینترنت شده است . شکرت های صادراتی به طور فزاینده ای در حال تلاش در راستای شناسایی توان بالقوه اینترنت برای تقویت فعالیت های صادراتی موجود و یافتن مشتریان صادراتی جدید ، می باشند . اینترنت می تواند ابزار موثر بازاریابی برای صادرکنندگان باشد . استفاده موثر از اینترنت راهی کم هزینه ورود به بازارهای جهانی برای شرکت هایی است که قصد دارند به حیطه صادرات وارد شوند . این موضوع به طور ویژه ای برای شرکتهای کوچ و متوسط و شرکت هایی که در بخش کوچکی بازار جهانی فعالیت دارند مطرح می باشد . تئو بیان می کند که برای صادر کنندگانی که فاقد منابع مالی ضروری و منابع انسانی برای امر تحقیقات بازاریابی رسمی می باشند ، اینترنت فرصت هایی جهت پشتیبانی از فعالیت ها جمع آوری اطلاعات رقابتی مرتبط با بازار را به منظور برنامه ریزی صادراتی و ایجاد استراتژی های صادرات فراهم می کند . شرکت های استفاده کننده از اینترنت نه تنها می توانند از آن به عنوان یک ابزار موثر برای برقراری ارتباطات جهانی سود ببرند بلکه می توانند با هزینه های پایین تری با مشتریانی که از نظر جغرافیایی بسیار دور افتاده هستند وارد معاملات بین المللی شوند .
امروزه جهانی شدن به ضرورتی انکارناپذیر برای شرکت ها و کشورها تبدیل شده است . با وجود اینکه تعریف واحدی از جهانی شدن وجود ندارد اما یک ویژگی عمده جهانی شدن که بر آن توافق نظر وجود دارد ایجاد یکپارچگی در اقتصاد ، سیاست ، محیط ، توسعه اجتماعی و … می باشد . فناوری اطلاعات شامل نقش های مختلفی نظیر تولید ، توزیع و مصرف اطلاعات می باشد این فعالیت ها راسانه های گوناگون از رادیو گرفته تا ماهواره و اینترنت را شامل می شود .
دچمپ معتقد است که در بستر جهانی شدن ، توسعه فناوری اطلاعات باعث افزایش غنای اطلاعات جانعه می شود . در صورتی بخش های مختلف جامعه به خصوص بخش بازرگانی از غنای اطلاعاتی کافی برخوردار باشد ، انتظار حضور موفق شرکت ها وکسب و کارهای بخش های مختلف آن جامعه در عرصه رقابت و بازارها جهانی می شود .
همه عوامل با اثراتی که بر روی هم می گذارند ، در نهایت به توسعه صادرات منجر می شوند . به عبارت روشنتر توسعه صاردات وابسته به غنای اطلاعاتی است که آن هم به نوبه خود وابسته به توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات و به خصوص تجارت الکترونیکی می باشد .
به زعم لورنس ، مطابق با شکل تجارت الکترونیکی از طریق مزایایی نظیر :
۱- تحول مدام در محصولات و شرکت ها
۲- تخصصی کردن شرکت ها در وظایف و نه در محصولات تئوری مزیت رقابتی در تجارت بین الملل .
۳- جایگزین کردن تجارت درونداده ها و خدمات واسطه ای به جای محصولات شناخته شده .
۴- سازمان دهی مجدد ساختار صنعتی
۵- کوچک سازی شرکتها و افزایش تعداد آنها ، به تعداغ جهانی شدن و حضور شرکتهای فعال در کشورهای جهان سوم و در نتیجه به توسعه صادرات و بهبود فرآیند صادرات کمک می کند .
به اعتقاد لورنس ، اثرات اقتصادی تجارت الکترونیکی نیز نقش موثری در توسعه صادرات و افزایش حضور جهانی کشورهای جهان سوم دارد ، عوامل مجدد این اثرات اقتصادی را می توان در موارد نظیر :
۱- افزایش بهره وری ، کاهش هزینه تولید و در نتیجه کاهش فشار بر قیمت ها و حفظ تورم در سطح پایین .
۲- ورود شرکت های تازه وارد جهت تامین تقاضای فعلی .
۳- ایجاد محیطی پویا و خلاق در راستای تاسیس وو تشکیل شرکتهای جدید .
۴- افزایش کسب و کارهای کاملا جدید .
۵- فازی شدن مفهوم کشور مبدا برای کالا و خدمات خلاصه کرد .
یکی از مهمترین عوامل مزیت رقابتی در تجارت بین الملل هزینه مبادله است . به نظر جیمز ، تجارت الکترونیکی از طریق عوامل شکل منجر به توسعه صادرات می شود :
۱-ساده سازی و تسهیل روند تامین مواد وقطعات مورد نیاز شرکت ها از عرضه کنندگان .
۲- ارائه فرصت های جدید برای فروش محصولات قطعی .
۳- مبادله کم هزینه خدمات در بازارهای خارجی .
۴- کاهش دوره زمانی مبادلات ؛ این عامل مزیت رقابتی تاثیر قابل توجهی به جای می گذارد .
۳-۹ راهکارهای تجارت الکترونیک برای تسهیل و تسریع فرآیندهای صادرات :
برون سپاری امور صادرات : برون سپاری ، عبارت است از انتقال بعضی از فعالیتها و فرآیند های داخلی یک سازمان واگذاری حق تصمیمگیری به عرضه کنندهی بیرون از سازمان بر اساس قرارداد . در برون سپاری نه تنها فعالیتها منتقل می شوند ، بلکه عوامل تولید و حق تصمیم گیری نیز در اغلب موارد واگذار می گردد .
زمانی مورد استفاده قرار می گرفت که سازمانها نمی توانستند خوب عمل کنند ، در Outsourcing در گذشته
برون سپاری یا رقابت ضعیف بودند ، کاهش ظرفیت داشتند ، با مشکل مالی روبه رو بودند و یا از نظر فن آوری عقب و شکست خورده بودند . اما امروزه سازمانهایی که کاملا موفق هستند از این ابزار برای تجدید ساختار سازمانهایشان استفاده می کنند و مدیران این سازمانها به عنوان یک موضوع حیاتی ، این موضوع را درک کرده اند که ایجاد قابلیتهای کلیدی برای برآورده نمودن نیازهای مشتری ضروری است و باید در این راه تلاش نمایند ۳ مدل مرسوم برای برون سپاری خدمات و فرآیندها وجود دارد که عبارتند از : برون سپاری خدمات فناوری اطلاعات (ITO) برون سپاری محصولات دانایی و فکرافزار KPO و برونسپاری فرآیندهای کسب وکاری . به این ترتیب که شرکت و یا کارخانه ی تولید برون سپاری فرآیند های صادرات بی پی او ، جزء دسته دوم یعنی کننده ی محصول ، تمام امور مربوط به یک شرکت داخلی ، همسایه و یا خارجی که از نیروی متخصص با هزینه ی پایین بر خوردارند ، واگذار می کند . این کسب وکار سبب کاهش چشمگیر هزینه ها ، افزایش بازدهی ، ارتقا کیفیت عملیات فرآیندها تمرکز بیشتر بر فعالیتهای اصلی تولید و نهایتا به حداقل رساندن مخاطرات میگردد .
عمر چندان زیادی از مطرح شدن و توسعه ی این مدل برون سپاری نمی گذرد ، اما با این حال در کشورهایی همچون هند ، چین از آی دی سی مکزیک ، ایرلند ، کانادا ، ملزی ، فیلیپین ، روسیه و سنگاپور با اقباال بی نظیری مواجه شده است ، تا حدی که پیش بینی سهم برون سپاری فرآیندهای کسب و کاری در سال ۲۰۰۸ ، مبلغ ۳۱۰ بیلیون دلار است .