سلام دوستان خوب و خلاق، حالتون چطوره؟ امروز می خواهیم در سایت به بررسی و تجزیه و تحلیل ۲۰۰ وب سایت برتر کشور از نظر رنکینگ جهانی الکسا بپردازیم. این بررسی حاصل چند روز تلاش و بررسی تک تک این وب سایت ها بوده و خروجی آن به کاربران عزیز وب سایت ما ارائه می شود. هدف از این بررسی و تجزیه و تحلیل شناسایی علاقه مندی های مردم در حوزه وب و همچنین دلایل برتر بودن وب سایت ها و جایگاه انواع و اقسام کسب و کارهای اینترنتی در میان وب سایت های برتر کشور است و خوشحالیم از اینکه فقط این تجزیه و تحلیل به این شکل در سال ۱۳۹۵ توسط ما انجام می شود. ما در این تجزیه و تحلیل وب سایت ها را به یازده دسته بندی مختلف طبقه بندی می کنیم و هر کدام را بصورت مجزا مورد بررسی قرار می دهیم که این یازده دسته بندی به شرح زیر می باشد :

وب سایت های خارجی
وب سایت های خبری و تحلیلی
وب سایت های ارائه دهنده خدمات وبلاگ
وب سایت های دولتی و شرکتی
وب سایت های فروشگاهی
وب سایت های دانش محور
وب سایت های سرگرمی و شبکه اجتماعی
وب سایت های بانکی
وب سایت های تبلیغاتی
وب سایت های دانلود و آپلود
وب سایت های استارت آپی

بررسی ۲۰۰ وب سایت برتر کشور

ما این وب سایت ها را از رنکینگ الکسا که در حال حاضر معتبرترین رنکینگ جهانی در حوزه وب سایت ها می باشد استخراج کرده ایم و طبیعی است که معیار ما با معیار سایر وب سایت ها در این خصوص یکسان است ، طبیعی است که ما نمی خواهیم به بررسی تقلب ها و ترفند هایی که برای بالا بردن این رنکنینگ استفاده می شود بپردازیم و هدف ما معرفی آنها است ، حتما برای شما هم جالب خواهد بود که در بررسی وب سایت های برتر متوجه می شوید که بعضا بسیاری از این وب سایت ها برای بالا بردن رتبه های خودشان در الکسا دست به هر کاری می زنند و این ریشه در نوع تجارتی دارد که این وب سایت ها در نظر گرفته اند ، در ادامه به بررسی این طبقه بندی های وب سایت می پردازیم.

بررسی ۱۰۰ وب سایت برتر ایران

وب سایت های خارجی
جالب است که در طبقه بندی ۲۰۰ وب سایت برتر کشور بیشتر از ۲۷ وب سایت در لیست ۲۰۰ وب سایت برتر ایران قرار می گیرند !! این جالب است که اکثر این وب سایت ها هم در میان ۱۰۰ وب سایت برتر کشور قرار دارند و این یعنی اگر ۱۰۰ وب سایت برتر داشته باشیم ۲۵ درصد آنها خارجی هستند اما اگر ۲۰۰ وب سایت را معیار در نظر بگیریم ، وب سایت های خارجی بیشتر از ۱۴ درصد تعداد وب سایت های برتر کشور را به خودشان اختصاص می دهند. بیشترین تعداد وب سایت های خارجی مورد استفاده در ایران ، وب سایت های موتور جستجو ، فروشگاه ها و شبکه های اجتماعی خارجی هستند که ترافیک بعضا بسیار زیادی را به خودشان اختصاص می دهند. در همینجا من یک تحلیل کوچک ارائه می کنم ، چرا موتورهای جستجوی خارجی ، شبکه های اجتماعی خارجی و … در ایران مشابه و رقیبی به صورت جدی ندارند ؟ مگر ما اینترانت ملی نداریم که بتوانیم یک شبکه اجتماعی قوی مثل فیسبوک ، لینکداین و یا تلگرام و Whatsapp داشته باشیم ؟ بگذریم از اینکه پروژه های ناموفق زیادی در این خصوص وجود داشته اند ، پس تا اینجا ما ۱۴ درصد وب سایت خارجی داریم که در بین ۲۰۰ وب سایت برتر ایرانی قرار دارند.

بررسی وب سایت های برتر ایران

وب سایت های خبری و تحلیلی
شاید بتوانیم به جرات بگوییم که فارسی زبانان بیشتر از آنکه به دنبال کسب علم و دانش باشند به دنبال کسب اخبار و تحلیل های جدید هستند ، به کسی برنخورد من در اینجا با آمار و ارقام موجود در وب سایت الکسا صحبت می کنم ، شاید باورش برای شما هم سخت باشد که در میان ۲۰۰ وب سایت برتر کشور بیش از ۵۱ وب سایت خبری و تحلیلی وجود دارد که تقریبا ۲۶ درصد وب سایت های برتر را به خودشان اختصاص می دهند ، این یعنی تقریبا از هر ۴ وب سایت برتر در کشور یکی از آنها وب سایت خبری و تحلیلی است . اگر این وب سایت ها شخصی نیستند و شاید اگر تحقیقات خودتان را در خصوص این لیست انجام بدهید متوجه می شوید که بالای ۹۰ درصد این وب سایت ها دولتی و یا وابسته به یک ارگان یا مجموعه خاص دارای بودجه دولتی هستند و جایگاه وب سایت های خبری و تحلیلی شخصی بسیار بسیار کم است.این نشان می دهد مردم ما اخبار را بیشتر از مقاله و آموزش و … ترجیخ می دهند ، نحوه کسب درآمد صد در صد این وب سایت ها تبلیغات است ، البته اگر کسب و کار را به عنوان یک روال استاندارد درآمد زایی معرفی کنیم زیرا بیشتر این وب سایت ها رقبت چندانی برای ارائه خدمات تبلیغاتی ندارند و اکثر درآمد آنها از طریق بودجه ای تامین می شود که در پس زمینه به آنها تزریق می شود.

بنابراین طرح تجاری ۲۶ درصد وب سایت های برتر کشور تبلیغات صرف است ، اینگونه وب سایت ها معمولا آمار دقیقی از تعداد بازدیدهای واقعی خودشان ارائه نمی دهند و جالب است بدانید که تقریبا هیچ وب سایت ایرانی آمار دقیقی از بازدیدهای خودش را منتشر نمی کند ، بازدیدهایی که ممکن است در اسکریپت هایی در کنار وب سایت قرار بگیرند هم به هیچ عنوان قابل اعتماد نیستند. دقت کنید که ملاک بازدید واقعی از نظر یک Webmaster داشتن ترافیک واقعی و گزارش های google analaytics است نه آمار الکسا ، الکسا چندان هم قابل اعتماد نیست و قبلا در این خصوص در انجمن تخصصی فناوری اطلاعات ایران صحبت کرده ایم. بنابراین آمارها واقعی نیستند و بازدیدهای نسبی را نمی توان تخمین زد. این وب سایت ها که البته بهتر است از واژه اکثر این وب سایت ها استفاده شود ، برای بالا بردن آمار و رتبه الکسای خود بعضا دست به استفاده از ترفند ها و تقلب های رنکینگ هم می زنند تا رتبه خودشان را برای کسب تبلیغات بیشتر حفظ کنند. خوب باشید