:: بررسی طراحی سایت های وب ۲
«وب ۲» چیست؟
با گسترش اینترنت در سطح جهان و بالا رفتن کاربران و استفاده کنندگان اینترنت، نسل جدیدی از وب پدید آمد به نام «وب ۲» که جذاب‌تر، آسان‌تر و کاربردی‌تر می‌باشد.
«وب ۲» در واقع پدیده‌ای است که در نحوه استفاده از فناوری و طراحی سایت‌ها در اینترنت رایج شده است. سایت‌ها یا خدمات اینترنتی که امکان تبادل اطلاعات را بین کاربران فراهم می‌کنند، یا به آن‌ها اجازه تولید یا دست‌کاری در اطلاعات را می‌دهند، معمولاً «وب ۲ » تلقی می‌شوند.
در واقع مفهوم وب ۲ به این معناست که با گسترش اینترنت و افزایش کاربران، دیگر کاربران تنها به خواندن اطلاعات اکتفا نمی‌کردند بلکه به نوشتن و تبادل اطلاعات با کاربران مختلف نیز علاقه‌مند بودن و بدین ترتیب مبحث وب ۲ در اینترنت و طراحی سایت مطرح شد.

به چه سایت‌های وب دویی می‌گویند؟
برای سایت‌های وب ۲ می‌توان یکسری ویژگی‌هایی را تعریف کرد و سایت‌هایی که دارای این ویژگی‌ها باشند را جزو سایت‌های وب دویی قرار داد.

با ذکر چند مثال و مقایسه سایت‌های وب ۱ و وب ۲ به بررسی ویژگی‌های وب ۲ می‌پردازیم:
نت‌اسکیپ نماد یک سایت وب ۱ می‌باشد. در مقابل گوگل نماد شاخص وب ۲ است. نت‌اسکیپ با ارائه یک نرم‌افزار مرورگر قصد داشت مقدمات فروش محصولات مربوط به سرورهای پربها را فراهم نماید. در مقابل شرکت گوگل روی برنامه‌های تحت وب فعالیت می‌کرد. گوگل در واقع یک پایگاه داده تخصصی است. محصولات این شرکت به صورت بسته‌های نرم افزاری فروخته نمی‌شوند، بلکه به صورت سرویس‌های آنلاین ارائه می‌گردند، که مشتریان به صورت مستقیم یا غیرمستقیم به آن پول می‌دهند.
تفاوت سایت Double Click و Google Ad Sense: سایت Double Click عقیده داشت که آگهی‌دهندگان صاحب اختیارند نه بازدیدکنندگان، در مقابل سایت گوگل نظر بازدیدکنندگان برایش از اهمیت بالاتری برخوردار بود. در سایت گوگل به جای استفاده از تبلیغات بنری از تبلیغات متنی که ساده تر و قابل فهم تر است استفاده می‌کند. در مقابل سایت Double Click از تبلیغات بنری و آگهی‌های Pop-up که آزاردهنده هستند از دید بازدیدکنندگان استفاده می‌کرد.

در وب ۱، سایت‌ها دایرکتوری‌هایی را که پدید می‌آوردند بر اساس نظر و سلیقه تعداد محدود مسئول بود در مقابل در وب ۲ سایت‌ها دایرکتوری‌های را با نظر کاربران خود گردآوری می‌کنند به عبارتی محیطی را فراهم کرده‌اند که کاربران بتوانند خود دایرکتوری‌هایی را اضافه نمایند. معروف‌ترین سایت در این زمینه ویکی‌پدیا می‌باشد که همه کاربرانش را نویسنده بزرگ‌ترین دانش نامه آنلاین جهان کرده است.

وبلاگ‌ها نیز یکی دیگر از سایت‌هایی هستند که از وب ۲ استفاده می‌کنند.
Feed و RSS: وسیله‌ای برای انتشار همزمان و ساده اطلاعات می‌باشند. از طریق آن کاربران می‌توانند به جای مشاهده و مراجعه ساده به صفحات اینترنتی، مشترک آن‌ها شوند و با به‌روزرسانی یک صفحه، از آخرین تغییرات آن آگاه شوند.
در وب ۲، دیگر محدودیت سخت افزاری مطرح نیست بلکه می‌کوشد همه اسباب و لوازم الکترونیکی را به هم متصل کند. گوشی‌های موبایل، تلویزیون‌های اینترنتی و دوربین‌های دیجیتالی و. . . در دنیای وب ۲ می‌توانند بدون واسطه با اینترنت ارتباط برقرار کنند، داده بگیرند و خود بر غنای محتوای آن بیفزایند.

با توجه به مطالب فوق می‌توان نتیجه گرفت که وب ۲ یعنی مشارکت همگانی در تولید، ارائه و پردازش اطلاعات.