بررسی سامسونگ دکس، مبدل گلکسی اس ۸ به کامپیوتر شخصی
دکس (DeX) محصول جدید سامسونگ است که گلکسی اس ۸ و اس ۸ پلاس را به کامپیوتر شخصی تبدیل می‌کند و ما در زومیت به بررسی آن پرداخته‌ایم.

گوشی هوشمندی که می‌تواند جایگزین کامپیوترهای شخصی شود؛ این رویایی است که بسیاری از کمپانی‌ها را در طول سال‌های اخیر درگیر خود کرده است. موتورولا برای محقق کردن این موضوع، گوشی موتورولا اتریکس را معرفی کرد؛ اما با شکست مواجه شد. فوجیتسو با طرح مفهومی لایف‌بوک ۲۰۱۳ شانس خود را امتحان کرد و شکست خورد.

طی چند سال گذشته، گوشی‌های ویندوزی متعددی نظیر لومیا ۹۵۰ مایکروسافت، الیت ایکس ۳ اچ‌پی و لیکوئید جید پریمو ایسر نیز در قالب فناوری کانتینیوم مایکروسافت، با هدف ارائه‌ی تجربه‌ای مشابه کامپیوترهای شخصی، روانه‌ی بازار شدند؛ اما این گوشی‌ها نیز به‌خاطر محدودیت‌ در تعداد اپلیکیشن‌های سازگار، چندان مورد استقبال کاربران قرار نگرفتند.

سامسونگ دکس / samsung dex

حال نوبت به سامسونگ رسیده است تا با داک دکس، شانس خود را برای تبدیل‌کردن گوشی‌های گلکسی اس ۸ و اس ۸ پلاس به کامپیوتر را امتحان کند؛ اما کره‌ای‌ها تا چه اندازه در این زمینه موفق بوده‌اند؟ آیا کهکشانی‌های جدید سامسونگ می‌توانند با دکس نقش یک کامپیوتر شخصی را ایفا کنند؟ برای یافتن پاسخ سوالاتی از این دست، در ادامه با بررسی سامسونگ دکس همراه زومیت باشید.

سامسونگ دکس توسط دفتر سامسونگ در ایران برای بررسی در اختیار زومیت قرار گرفته است.
طراحی

سامسونگ دکس از لحاظ ظاهری شباهت زیادی به پاک هاکی دارد؛ با این تفاوت که با وارد‌کردن فشاری جزئی روی فلشی که زیر لوگوی سامسونگ در بخش بالایی دستگاه حک شده است، این بخش به‌صورت کشویی، به سمت بالا حرکت می‌کند و به این ترتیب سوکت USB نوع C برای اتصال گلکسی اس ۸ / اس ۸ پلاس به داک نمایان می‌شود؛ این سوکت به‌صورت همزمان امکان شارژ گوشی را نیز فراهم می‌کند و بخش بالایی دکس، اکنون نقش یک تکیه‌گاه را برای گوشی ایفا می‌کند.

سامسونگ دکس / samsung dex

سامسونگ برای دکس دو پورت USB نوع A، یک پورت USB نوع C، یک پورت HDMI سازگار با محتوای ۴K و یک پورت اترنت در نظر گرفته است که پورت USB نوع C وظیفه‌ی تامین انرژی مورد نیاز این دستگاه را دارد. متاسفانه روی داک مورد بحث خبری از جک ۳.۵ میلی‌متری هدفون نیست. سامسونگ در داخل بخش بالایی دکس، یک فن را نیز تعبیه کرده است که وظیفه‌ی خنک‌سازی گوشی را بر عهده دارد. سامسونگ دکس ابعاد نسبتا کوچکی دارد و وزن ۲۳۰ گرمی این داک، امکان حمل ساده‌تر آن را فراهم می‌کند.

سامسونگ دکس / samsung dex
راه‌اندازی

راه‌اندازی سامسونگ دکس بسیار ساده است؛ کافی است تا این داک را از طریق پروت USB نوع C به منبع برق متصل کرده و از طریق پورت HDMI، ارتباط بین دکس و یک مانیتور یا تلویزیون برقرار کنید. پس از طی‌کردن این دو مرحله، کافی است تا با قراردادن گوشی در داخل محفظه‌، آن را به سوکت USB نوع C متصل کنید تا به این ترتیب تصویر تمام‌صفحه‌ای مشابه دسکتاپ کامپیوتر، روی صفحه نمایان شود. البته باید بدانید که چنانچه قصد استفاده از کیبورد و ماوس بلوتوثی را دارید که فاقد دانگل است، پیش از متصل‌کردن گوشی به داک، باید این دستگاه‌ها را با آن جفت کنید.

سامسونگ دکس / samsung dex

پس از آنکه فرایند راه‌اندازی Samsung DeX به‌اتمام رسید، می‌توانید هر ابزاری را به آن متصل کنید یا دسترسی به اینترنت را از طریق پورت اترنت فراهم کنید. چنانچه نمایشگرتان از اسپیکرهای داخلی بهره می‌برد، می‌توانید از طریق منوی تنظیمات، امکان پخش صدا را از طریق این اسپیکرها فراهم کنید؛ در غیر این‌صورت باید به اسپیکر خود گلکسی اس ۸ اکتفا کنید، چرا که دکس از جک ۳.۵ میلی‌متری هدفون بی‌بهره است.
تجربه کاربری

پس از پایان روند راه‌اندازی، در ابتدای کار،‌ تعدادی از اپلیکیشن‌های سامسونگ، نظیر گالری، مرورگر اینترنت و پیام‌ها را در محیط دسکتاپ مشاهده خواهید کرد. حتی اپلیکیشن مدیریت فایل‌ سامسونگ نیز در دسترس است؛ اما متاسفانه امکان درگ و دراپ فایل از یک اپلیکیشن به اپلیکیشن دیگر وجود ندارد، بنابراین به‌لحاظ مدیریت فایل، نمی‌توان تجربه‌ای مشابه کامپیوترهای شخصی را با دکس داشت.

سامسونگ دکس / samsung dex

در گوشه‌ی سمت چپ از لبه‌ی پایین نمایشگر، آیکون‌های اپ‌دراور، هوم و ریسنت اپس قرار دارند و در کنار آن‌ها، اپلیکیشن‌های در حال اجرا در دسترس هستند. گوشه‌ی سمت راست از لبه‌ی پایین نمایشگر نیز میزبان مجموعه‌ای از میان‌برها برای مواردی مانند حجم صدا، کلید ثبت اسکرین‌شات، ابزار جست‌و‌جو، زمان و تاریخ و در نهایت اعلان‌ها است؛ این بخش از رابط کاربری، ما را به یاد بخش سیستم‌تری (System Tray) در سیستم‌عامل ویندوز می‌‌اندازد.

سامسونگ دکس با وجود آنکه ابزار سودمندی به‌نظر می‌رسد؛ اما هیچ‌گاه نمی‌تواند به معنای واقعی کلمه، نقش کامپیوتر شخصی شما را ایفا کند، حقیقت آن است که قرار هم نیست ترکیب دکس و گلکسی اس ۸ همه‌ی آنچه با کامپیوتر شخصی خود انجام می‌دهید را میسر کنند. این ترکیب در واقع قرار است انجام آسان‌تر برخی از امور مانند وب‌گردی، کار با نرم‌افزارهای اداری مانند Wordو Excel و Powerpoint را ساده‌تر کند بدون آن نیاز باشد لپ‌تاپ خود را همیشه همراه خود داشته باشید. خوشبتانه اپلیکیشن‌ها که به‌صورت رسمی از دکس پشتیبانی می‌کنند، تجربه‌ای مشابه با نسخه‌ی دسکتاپ‌شان را به ارمغان می‌آورند؛ اما دکس هنوز راه زیادی تا ارائه‌ی تجربه‌ای ایده‌آل از محیط دسکتاپ دارد.

سامسونگ دکس / samsung dex

در دکس برخلاف کامپیتورهای عادی، برای مالتی‌تسکینگ باید زمان‌ زیادی را به تغییر دستی ابعاد پنجره‌ها اختصاص دهید تا به‌درستی کل صفحه‌ی مانیتور را پوشش دهند. از آنجایی که تنها تعداد محدودی از اپلیکیشن‌ها به‌صورت رسمی از دکس پشتیبانی می‌کنند؛ بنابراین مواردی مانند راست‌کلیک و تعدادی از میان‌برهای مرسوم دسکتاپ به‌صورت گسترده در تمام محیط‌ها قابل استفاده نیستند.

علاوه‌بر موارد یادشده، امکان کشیدن و رها کردن فایل‌های مختلف از یک پنجره به پنجره‌ی دیگر نیز وجود ندارد؛ بنابراین به‌عنوان مثال نمی‌توان عکسی را از گالری به اپلیکیشن ایمیل کشید و رها کرد. در حال حاضر اپلیکیشن‌هایی، نظیر وُرد، پاورپوینت، اکسل، وان‌درایو و اسکایپ از مایکروسافت در کنار چند اپلیکیشن از پیش‌نصب‌شده‌ی سامسونگ به‌صورت رسمی با دکس سازگار هستند.

اپلیکیشن‌هایی که در لیست یادشده جای ندارند، در اغلب موارد به‌صورت تمام‌صفحه‌ اجرا نمی‌شوند؛ البته بازی‌ها از این قاعده مستثنی نیستند و در اغلب موارد، هنگام اجرای آن‌ها، پیغامی مبنی بر اینکه «ممکن است تعدادی از قابلیت‌های بازی یا اپلیکیشن در حال اجرا با دکس سازگار نباشد»، در بخش پایین صفحه نمایان می‌شود.

سامسونگ دکس / samsung dex

از بین بازی‌هایی مختلفی که روی دکس تست کردیم، برخی نظیر Implosion و Kill Virus Shot با‌وجود اجرا‌شدن، به‌درستی قابل بازی‌کردن نبودند، چرا که دستورهای ورودی از طریق ماوس را شناسایی نمی‌کردند. برخی دیگر نیز نظیر بازی‌های کلش آو کلنز و سیتی مانیا به‌‌هیچ‌وجه روی دکس اجرا نشدند.

اما از سویی دیگر، اپلیکیشن‌هایی نظیر گوگل داکس و نسخه‌ی اندرویدی فتوشاپ، بدون هیچ مشکلی روی دکس اجرا می‌شدند. البته اپلیکیشن‌های مجموعه‌ی آفیس مایکروسافت نیز به‌شکل بی‌نقصی روی دکس اجرا می‌شوند؛ اما برای آنکه روی آن‌ها قادر به ایجاد محتوا باشید، باید اشتراک آفیس ۳۶۵ را تهیه کنید.

یکی از مشکلاتی که ما حین بررسی دکس با آن مواجه شدیم، نبود امکان تایپ فارسی با کیبورد فیزیکی بود. با توجه به پیگیری‌های زومیت و کسب اطلاعات از دفتر سامسونگ در ایران، مشخص شد که در حال حاضر تنها می‌توان از کیبورد مجازی سامسونگ برای تایپ فارسی استفاده کرد؛ اما خبر خوب آنکه سامسونگ در حال توسعه‌ی راهکاری برای این مسئله است و به‌زودی امکان تایپ فارسی با کیبورد فیزیکی نیز فراهم خواهد شد.

سامسونگ امکان پاسخ به تماس و پیام‌های متنی را به دکس اضافه کرده است؛ بنابراین هنگام کار با گلکسی اس ۸ / اس ۸ پلاس در حالت دسکتاپ نیز می‌توانید به تماس‌های ورودی پاسخ دهید . ضمن آنکه می‌توانید از هر اپلیکیشن شخص ثالث دیگری نیز از طریق ماوس و کیبورد استفاده کنید.

سامسونگ دکس / samsung dex

شما برای لاگین‌کردن نیز می‌توانید از همان قابلیت‌های امنیتی گوشی استفاده کنید؛ بنابراین برای ورود به سیستم در حالت دسکتاپ، می‌توانید رمز عبور را به‌صورت دستی و از طریق کیبورد وارد کنید یا از قابلیت امنیتی بایومتریک گوشی نظیر حسگر اثر انگشت، عنبیه و تشخیص چهره بهره ببرید که البته در این حالت با توجه به محل نسبتا نامناسب حسگر اثر انگشت، استفاده از آن کمی دشوار است.
عملکرد

اگرچه امروزه توان پردازشی گوشی‌های هوشمند نسبت به گذشته، افزایش چشمگیری داشته است و این دستگاه‌ها اکنون در پاره‌ای از موارد، عملکردی نزدیک به کامپیوترهای شخصی دارند؛ اما در حال حاضر نمی‌توان آن‌ها را جایگزین کامپیوترها کرد و هنوز راه زیادی تا محقق‌شدن رویای یکپارچه‌سازی کامپیوترهای شخصی و گوشی‌های موبایل باقی است.

گلکسی اس ۸ / اس ۸ پلاس با بهره‌بردن از تراشه‌ی اکسینوس ۸۸۹۵ / اسنپدراگون ۸۳۵ و ۴ گیگابایت رم، یکی از قدرت‌مندترین گوشی‌های موجود در بازار به‌شمار می‌رود؛ اما هنگامی که از این محصول به‌عنوان کامپیوتر شخصی‌تان استفاده کنید، گاهی اوقات حین اسکرول‌کردن در محیط‌‌هایی مانند مرورگر، لگ‌هایی را تجربه خواهید کرد، ضمن آنکه اجرای اپلیکیشن‌ها نیز کندتر از حالت موبایل انجام می‌شود.

سامسونگ دکس / samsung dex

با وجود آنکه رزولوشن نمایشگر گلکسی اس ۸ معادل ۲۹۶۰ × ۱۴۴۰ پیکسل است؛ اما سامسونگ برای بهینه‌سازی عملکرد این گوشی در حالت دسکتاپ، رزولوشن تصویر خروجی از دکس را روی فول‌ اچ‌دی تنظیم کرده است که البته این مسئله اهمیت چندانی ندارد؛ چرا که رزولوشن فول اچ‌دی هنوز هم در بسیاری از کامپیوترها و لپ‌تاپ‌ها استفاده می‌شود و هنگام کار با نمایشگر بزرگ نیز شاهد افکت کیفیت تصویر نیستید.

به‌طور حتم نمی‌توان عملکرد دکس را با کامپیوترهای بالارده مقایسه کرد، راست‌اش را بخواهید قرار هم نیست چنین مقایسه‌ای انجام شود، اما روی‌هم‌رفته ترکیب این داک و گوشی گلکسی اس ۸ / اس ۸ پلاس، تجربه‌ی قابل قبولی را برای کاربر به ارمغان می‌آورد، به‌طوری که می‌توان در بسیاری از کاربردهای روزمره‌ و سبک کامپیوترهای شخصی، نظیر وب‌گردی، تماشای فیلم و ویرایش اسناد، از این ترکیب استفاده کرد و از آن لذت برد.
جمع‌بندی

دکس قرار نیست جایگزین کامپیوتر شخصی شود اما زمانی که به لپ‌تاپ خود دسترسی ندارید بسیاری از امور قابل انجام در لپ‌تاپ‌ها مانند ویرایش و ایجاد اسناد، تماشای ویدیو، وب‌گردی، دسترسی به فایل‌های مختلف و ده‌ها قابلیت دیگر را به راحتی و با ترکیب آن با گلکسی اس ۸ می‌توانید انجام دهید. عملکرد این محصول به‌گونه‌ای است که می‌توان از مشکلات و نقص‌های آن چشم‌پوشی کرد. شکی در این نیست که برای تبدیل‌کردن یک گوشی هوشمند به کامپیوتر، توسعه‌دهندگان و شرکت‌های نرم‌افزاری نیز باید همکاری گسترده‌ای با شرکت سازنده‌ داشته باشند. در حال حاضر می‌توان دکس را نزدیک‌ترین محصول به ایده‌ی یکپارچه‌سازی گوشی‌های هوشمند و کامپیوترها دانست. دکس بهتر از هر محصول دیگری که تا کنون در این راستا عرضه‌ شده، مرز بین گوشی‌ها و کامپیوترهای شخصی را کم‌رنگ‌تر کرده است.

سامسونگ دکس / samsung dex

دکس را می‌توان راهکاری مناسب برای کسب‌وکارهای کوچک در کشورهای در حال توسعه دانست؛ دکس ۱۴۹ دلار قیمت دارد و قرار است به زودی نیز بصورت رسمی وارد بازار ایران شود. اگر گوشی گلکسی اس ۸ یا اس ۸ پلاس را خریداری کرده‌اید و مرتبا با گوشی خود به ویرایش اسناد اداری، وب‌گردی و انجام امور دیگری که دکس قادر به انجام آن‌ها است می‌پردازید، دکس می‌تواند انجام این دسته از امور را به مراتب لذت‌بخش‌تر کند و البته اطلاعات شما همیشه در گوشی باقی خواهد ماند و مجبور نخواهید بود تا آن‌ها را به کامپیوتر منتقل کرده و نسبت به ویرایش و مشاهده‌ی آن‌ها اقدام کنید.

دکس و راه‌حل‌های شبیه به آن با پیشرفت فناوری و افزایش قدرت پردازشی گوشی‌های موبایل و همچنین پشتیبانی بیشتر توسعه‌دهندگان، کارآمدتر و کاربردی‌تر خواهند شد تا گوشی‌های هوشمند قادر به انجام‌ کارهای جدی‌تر بیشتری شوند. اما در فاز فعلی کارآیی دکس و دیگر مبدل‌های موبایل محدود است.