برای طراحی وب‌سایت عکاسی کنیم یا عکس بخریم؟

واضحه که یه طراحی خوب باید در کنار متن عکس هم داشته باشه؛ هم برای حفظ کاربرها روی سایت و هم برای انتقال اطلاعات. اما فقط به شرطی عکس میتونه این اهداف رو برای سایت فراهم کنه که با دقت انتخاب شده باشه. با وجود عکسهای آماده زیادی که روی اینترنت به صورت رایگان و خریدنی وجود داره، شما به عنوان طراح سایت باید با دقت مزایا و معایب هر کدوم رو بررسی کنید و بهترین انتخاب رو انجام بدید.
مزایای استفاد از عکسهای آماده

بعضی وقتها محتوای تصاویر آماده دقیقا با نیاز شما مطابقت میکنه. گاهی میخواهید یه وبلاگ درست کنید و فوری یه عکس خونه روستایی لازم دارید، خب کافیه فقط یه سری به سایتهایی مثل Pixabay بزنید.
اینجور سایتها، عکسهایی رو که عکاسها روی سایت ثبت کردند، گلچین میکنند و فقط عکسهای حرفه ای و باکیفیت رو نمایش میدن. سایت Pixabay یه سایته رایگانه ولی نمونه های پولی این سایتها هم وجود دارند، مثل  Shutterstock و Adobe. این سایتها نمونه های ایرانی هم دارند که عکاسان ایرانی عکسهاشونو روی اونها به فروش میرسونند.
بعضی وقتها شاید بخواهید با عوض کردن تدریجی عکسهای سایت و استفاده از عکسهایی که تو حوزه کاری خود سایت خاص و ناب هستند، خیلی سریع اونو به شهرت برسونید، اما در عین حال نمیخواهید جای عکسها تا زمان پیدا کردن عکس مناسب خالی بمونه و پیش چشم هزاران کاربر سایت به نظر ناتمام بیاد، در این مواقع هم میتونید به طور موقت از عکسهای آماده بهره ببرید.
معایب استفاده از عکسهای آماده

به نظر میاد همه از عکسهای آماده استفاده میکنند. حتی حزب دموکرات امریکا برای تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری از عکسهای آماده ای که مردم عادی امریکا رو به تصویر میکشند استفاده کرد. این کار نتیجه عکس میده چون پیدا کردن منبع اینجور عکسها کار ساده‌ایه. چطوری عکس آماده‌ای انتخاب کنیم که قبلا کسی ازش استفاده نکرده باشه؟ چون عکسهای آماده همشون شبیه همند.
خیلی از این جور عکسها هرچقدر هم که خوب باشند اما منحصر به فرد نیستند. مثلا فرض کنید اگه به جای عکس چند تا آدم معمولی، از عکس کارمندهای واقعی شرکت استفاده بشه چقدر تصویر اثرگذاری خلق میشه! کاربر میتونه باهاشون ارتباط برقرار کنه.
چطور عکس سفارشی بگیریم؟

برای گرفتن عکسهای سفارشی، بسته به بودجه و میزان حرفه‌‌ای بودن میتونید به دو روش عمل کنید: ۱) خودتون عکس بگیرید، یا ۲) عکاس استخدام کنید.
اگه محدودیت بودجه ندارید، استخدام عکاس برای سایت بهترین راهه. هر چی باشه عکاس تو حرفه خودش متخصصه و آموزش دیده، تجهیزات لازم و دید خوبی داره. میتونید ازش بخواهید بیاد تو شرکتتون و از کارمندها، مکانها یا محصولاتتون عکس بگیره و تا مدتها از عکسهای باکیفیت و ویرایش شده‌اش، نه فقط روی سایت بلکه روی سایر محصولات تبلیغاتی‌تون استفاده کنید، یه سرمایه گذاری کوتاه مدت با بهره بلند مدت.
شرکتهای کوچک یا استارتاپ ها شاید اونقدر بودجه نداشته باشند که عکاس حرفه ای استخدام کنند. اینجا بهتره به منابع موجود اکتفا کرد. اگه کارمند یا دوستی هست که دوربین خوبی داره و میتونه براتون وقت بذاره و عکس بگیره و ویرایششون کنه، ازش کمک بگیرید و حداقل تا وقتی دستتون بازتر بشه از عکسهاش استفاده کنید. اگه بخواهید عکس پرسنلی کارمندها رو روی سایت بذارید میتونید از عکاس حرفه‌ای و عکسهای پرسنلی عکاسی ها استفاده کنید اما برای عکس‌هایی که از خود شرکت قرار منتشر بشن از عکاس آماتور کمک بگیرید.
کاملا روشنه که عکسهای حرفه ای بهتر میتونن بازدیدکننده رو جذب کنند. عکسهای آماده برای مقاصد کوچک یا برای دوره های زمانی کوتاه مفیدند، اما سایتی که از عکسهای سفارشی استفاده میکنه اثر بیشتری روی مشتریهاش میتونه داشته باشه.