بدون کولر، گرمای سوزان تابستان را در آسایش سپری کنید
تحمل گرمای طاقت‌فرسای تابستان با وجود محدودیت‌های مصرف انرژی و کمبود منابع آبی، کاری بس دشوار است. اگر در چنین زمانی گرمای تابستان واقعا بیش از آستانه‌ی تحمل شما باشد و خواستار خنک‌سازی تجمل‌گرایانه‌ی خانه‌ی خود باشید، نیازمند یک دستگاه تهویه‌ی مطبوع خواهید بود. به‌ویژه اگر از کولرهای گازی که مصرف برق به‌مراتب بالاتری نسبت به کولرهای آبی متعارف دارند، استفاده کنید، ممکن است هنگام مشاهده‌ی قبض برق خود، شوکه شوید. اگرچه با پیشرفت‌های فناورانه‌ای که در حوزه‌ی کولرهای گازی رخ داده است، در صورت کنترل و نظارت بر نحوه‌ی عملکرد کولر گازی حتی می‌توان مصرف برق کمتری از کولرهای آبی داشت؛ اما قطعا هزینه‌ی خرید چنین کولرهایی به‌مراتب بیشتر از کولرهای آبی خواهد بود. همچنین به‌طور ایده‌آل می‌توانید با بهره‌مندی از دماپای هوشمندی مانند Nest یا Ecobee3، با کمترین میزان برق مصرفی، دمای خانه را در پایین‌ترین حد ممکن نگاه دارید.

ترموستات NEST

اما در صورتی که فارغ از نوع دستگاه، تمایلی به استفاده از تهویه‌ی مطبوع (AC)‌ پرمصرف ندارید یا خواستار به حداقل رساندن استفاده از چنین دستگاه‌هایی هستید، قطعا آگاهی از گزینه‌ها و راهکارهای انرژی دوستانه‌ی خنک‌سازی که در ادامه‌ی مقاله شرح خواهیم داد، جالب توجه خواهد بود و باعث خوشحالی بیشتر کاربران ساکن مناطق گرم کشور خواهد شد. زومیت را همراهی کنید.

با تمامی این تفاسیر، نباید انتظار معجزه‌آسایی از راهکارهای ارائه‌شده در این مقاله داشته باشید؛ زیرا چنین روش‌هایی صرفا تا محدوده‌ی خاصی عمل می‌کنند و قطعا نمی‌توان انتظار میزان خنک‌سازی مشابهی با دستگاه‌های تهویه‌ی مطبوع داشت. به‌عنوان مثال اگر دما بیشتر از ۳۸ درجه‌ی سانتی‌گراد باشد، با استفاده از راهکارهای ارائه‌شده در مقاله نمی‌توان دمای منزل را به ۲۲ درجه‌ی سانتی‌گراد رساند. اما در صورتی که با دمای قابل تحمل (در مقابل دمای آسایش که فرد نیازی به تغییر رفتار برای کاهش دما ندارد) مشکلی نداشته باشید، به‌شدت علاقه‌مند به راهکارهای جایگزین بیان‌شده در ادامه‌ی مقاله خواهید شد.

کولر گازی سامسونگ
افزایش گردش هوا با پنکه‌ی پنجره‌ای

پنکه‌ی نصب‌شده در پنجره هنگام استفاده نکردن از دستگاه تهویه‌ی مطبوع، بهترین گزینه برای افزایش میزان گردش هوای محیط محسوب می‌شود. از مزایای پنکه‌ی پنجره‌ای می‌توان به قیمت پایین، مصرف انرژی کم و تأثیرگذاری قابل ملاحظه در کاهش دمای محیط اشاره کرد.

پنکه پنجره ای

این روزها نباید کمتر از ۵۰ دلار برای پنکه‌ی پنجره‌ای بپردازید. اگر مایل به تقبل هزینه‌ای کمتر از مبلغ یادشده هستید، به‌احتمال قوی باید جنس غیرقابل قبول و صدای بالای آن را که باعث ایجاد مزاحمت و ناامیدی خواهد شد، تحمل کنید. بهتر است به ما اعتماد کنید؛ زیرا خرید یک پنکه‌ی بی‌سروصدای معقولانه ارزش پرداخت چند دلار اضافه را دارد.
سایر دلایل خرید یک پنکه‌ی پنجره‌ای میان رده

    پنکه‌ی دوگانه: برخی از مدل‌های ارزان‌قیمت پنکه‌های پنجره‌ای اساسا جعبه‌ی بسیاری کوچکی دارند و برای ایجاد گردش هوا کافی نیستند. یک پنکه‌ی پنجره‌ای خوب حداقل دارای دو پنکه‌ی کنار به کنار است.
     قابلیت تغییر جهت جریان هوا: از وجود دکمه‌ای که بتوان با فشردن آن مسیر جریان هوا را معکوس کرد، اطمینان حاصل کنید. زیرا گاهی اوقات خواستار مکش هوا سرد به داخل و گاهی اوقات نیازمند خارج کردن هوای گرم داخل منزل خواهید بود. در غیر این صورت، مجبور به معکوس کردن کل دستگاه پنکه‌ی پنجره‌ای خواهید بود که دردسرهای مختص به خود را دارد.
    سرعت‌های چندگانه‌ی پنکه: با وجود این‌که پنکه‌ای با یک سرعت ثابت در صورت قوی بودن کافی خواهد بود؛ اما در روزهای خاصی ممکن است بتوان با سرعت پایین‌تر پنکه هم محیط را خنک کرد. بنابراین می‌توان در هزینه‌ی مصرفی صرفه‌جویی کرد و هم از انعطاف‌پذیری دستگاه در دماهای مختلف بهره‌مند شد.
    کنترل از راه دور: اگرچه ویژگی یادشده آن‌چنان ضروری نیست؛ اما به‌طور قطع در روزهای بسیار گرمی که بدون بلند شدن از جای خود و داشتن کوچک‌ترین حرکتی خواستار تنظیم پنکه باشید، مفید خواهد بود.
    دوام: خرید یک پنکه‌ی ۵۰ دلاری هر پنج سال، به‌صرفه‌تر از جایگزینی یک پنکه‌ی بی‌کیفیت ۲۰ دلاری در فصل تابستان هر سال است.

استفاده‌ی صحیح از پنکه‌ی پنجره‌ای

در این بخش از مقاله می‌توانید با توجه به موقعیت مکانی، بیشترین بهره‌وری را از یک پنکه‌ی پنجره‌ای به دست آورید. در صورتی که نیازمند خنک‌سازی یک اتاق کوچک هستید و هوای خارج اتاق سردتر از داخل آن است، باید درها را ببندید و جهت دمیدن هوا را به طرف داخل تنظیم کنید. نه‌تنها هوای سرد دمای داخل اتاق را کاهش خواهد داد، بلکه گردش هوا باعث بالا رفتن سرعت تبخیر خواهد شد و دمای بدن افراد داخل اتاق به میزان قابل ملاحظه‌ای افزایش خواهد یافت.

اگر نیازمند خنک کردن هم‌زمان چندین اتاق هستید، باید تمامی پنجره‌ها را به‌جز یکی از آن‌ها ببندید و هوای داخل را به‌طرف خارج هدایت کنید. به‌طور ایده‌آل، پنکه‌ی پنجره‌ای باید در پنجره‌ای نصب شود که در انتهای خانه قرار دارد. همچنین، پنجره‌ی باز هم باید در طرف مقابل خانه باشد.

خنک کردن خانه
مقاله مرتبط:

    بهره برداری از گرمای بدن انسان برای تأمین انرژی ابزار‌های الکترونیکی

هنگامی‌که پنکه‌ی پنجره‌ای هوا را به خارج از خانه می‌دمد، تقریبا مانند یک ماشین خلأ، فشار هوای داخلی اتاق را کاهش می‌دهد. در این حین، حجم زیادی از هوا از تمامی نقاط خانه به‌منظور متعادل کردن فشار هوا با حرکت شدیدی به درون اتاق منتقل می‌شود. سپس برای مقابله با افت فشار هوای داخل، هوای بیرون وارد خانه می‌شود. به عبارت بهتر، دمیدن هوا از یک انتهای خانه سبب مکیده شدن هوا در انتهای دیگر منزل و درنهایت باعث ایجاد گردش هوا در کل فضای داخلی خانه می‌شود.

در صورت خواستن کاهش دمای بیشتر، کاربران می‌توانند از ترکیبی از پنکه‌های پنجره‌ای مضاعف به‌منظور کسب اطمینان از باقی ماندن جریان واحدی از هوا در سرتاسر خانه، بهره ببرند. در این حالت، تمامی پنکه‌های پنجره‌ای واقع در یک انتهای خانه باید هوا را مکش کنند و همه‌ی پنکه‌های واقع در طرف دیگر، باید هوا را به بیرون خانه هدایت کنند. اگر دو یا چند جریان هوا با هم آمیخته شوند، هوای گرم درون خانه به دام خواهد افتاد.

خنک کردن خانه

اگر در یک خانه‌ی چندطبقه زندگی می‌کنید، باید پنکه‌هایی که هوا را به سمت داخل مکش می‌کنند، در پنجره‌ی طبقات پایین‌تر و پنکه‌هایی که هوا را به بیرون می‌دمند در پنجره‌ی طبقات بالایی نصب کنید. هوای گرم به‌طور طبیعی به خاطر سبک بودن نسبت به هوای سرد، به سمت بالا صعود می‌کند؛ بنابراین نباید با چنین جریان طبیعی هوا در تقابل باشید.

به‌محض شروع افزایش دمای هوای خارج از منزل، تمامی پنجره‌ها را ببندید و پنکه‌ها را متوقف کنید. امیدواریم که منافذ و درزهای موجود در خانه‌ی شما به‌اندازه‌ی کافی عایق‌بندی شده باشند تا زمان افت دوباره‌ی دمای بیرون از منزل، هوای خنک در کل روز درون خانه باقی بماند.
استفاده از پنکه‌های ایستاده

استفاده‌ی هم‌زمان از پنکه‌های ایستاده و پنکه‌های نصب‌شده در پنجره، باعث افزایش گردش هوای داخلی می‌شود و بهره‌وری عملیات خنک‌سازی افزایش می‌یابد. اما در صورتی که تمایلی به خرید پنکه‌های پنجره‌ای ندارید و فقط خواستار استفاده از پنکه‌های ایستاده هستید، می‌توانید طبق قاعده‌ی یادشده در مورد پنکه‌های پنجره‌ای از آن بهره ببرید.

خنک کردن خانه با پنکه

برای انجام این کار به‌سادگی باید دو پنجره‌ی واقع در انتهای خانه را باز کنید و پنکه‌ی ایستاده را به‌طور مستقیم جلوی پنجره‌ی واقع در انتهای دیگر خانه قرار دهید. سپس پنکه را در سرعت چرخش حداکثری قرار دهید تا با جابه‌جا کردن حجم هوای قابل توجه، باعث ایجاد اختلاف فشار در محیط شود. اگر چندین پنکه‌ی ایستاده در اختیار دارید، آن‌ها در مکان‌های بسته‌ای مانند راهروی ورودی اصلی خانه قرار دهید تا جریان هوای یک‌جهته‌ی قدرتمندی ایجاد شود.

خنک کردن خانه با پنکه

    ترفند کاربردی اول: در صورتی که به‌شدت گرمتان شد و نیاز به امدادرسانی فوری داشتید، دوش آب سرد بگیرید و مستقیما جلوی پنکه بایستید تا به‌واسطه‌ی تبخیر آب و گرماگیر بودن این فرآیند، دمای بدنتان کاهش یابد.
    ترفند کاربردی دوم: اگر برای حمام آب سرد با کمبود زمان مواجه هستید، مچ دست و پای خود را درون حوض آب سرد یا زیر شیر آب سرد فروببرید تا گرما از رگ‌های بدنتان خارج شود و خون سرد در کل بدن شما جریان پیدا کند.

کنترل رطوبت

در این بخش به موردی اشاره خواهیم کرد که شاید برای بیشتر شما عزیزان ناشناخته باشد. حقیقت این است که گرمای زیاد باعث اذیت شما و غیرقابل تحمل شدن محیط نمی‌شود؛ بلکه عامل اصلی این اتفاق ناخوشایند، رطوبت است. به مقدار بخار آب موجود در هوا رطوبت گفته می‌شود.

افزایش میزان رطوبت محیط سبب سخت‌تر شدن عمل تبخیر عرق فرد می‌شود. اگر عرق قادر به تبخیر نباشد، بدن نمی‌تواند به‌خوبی دما را متعادل بسازد؛ بنابراین حس مرطوب بودن و گرما به فرد دست می‌دهد. در حقیقت، تفاوت میان هوای مرطوب و عادی می‌تواند احساس گرمایی تا ۲۰ درجه‌ی سانتی‌گراد در افراد ایجاد کند. علاوه بر این‌که رطوبت می‌تواند موجب ناراحتی فرد شود، همچنین ممکن است باعث به خطر افتادن سلامتی او شود.
وجود رطوبت بسیار بالا در خانه

بازه‌ی رطوبتی مطلوب در دمای تابستان بین ۴۵ تا ۵۵ درصد است. با این حال، برخی افراد می‌توانند در رطوبت بین ۳۰ تا ۶۰ درصد هم آسوده باشند. در این مورد، بیش‌ترین هدف ما رطوبت ۵۰ درصد است.

رطوبت سنج

اگر اطلاعی در مورد درصد رطوبت منزل خود ندارید، می‌توانید از یک رطوبت‌سنج استفاده کنید. دستگاه‌های رطوبت‌سنج با وجود ارزش زیاد، معمولا ارزان هستند و قیمت تقریبی آن‌ها حدود ۱۰ دلار است. کنترل رطوبت یکی از برترین روش‌ها برای به حداکثر رساندن آسودگی، پیش‌گیری از رشد قارچ، بهبود وضعیت خواب و کاهش ضررهای مالی محسوب می‌شود.
بهره‌مندی از رطوبت‌گیر

استفاده از یک رطوبت‌گیر، سریع‌ترین و مؤثرترین روش برای کاهش میزان رطوبت و افزایش آسودگی است. اگر میزان رطوبت در خانه‌ی شما معمولا بالای ۵۰ درصد باشد، بهتر است از یک رطوبت‌گیر استفاده کنید. اما در صورتی که میزان رطوبت منزل بالای ۷۰ درصد باشد، قطعا نیازمند بهره‌مندی از یک رطوبت‌گیر مناسب خواهید بود.

رطوبت گیر

متأسفانه بیشتر راهنمایی‌های ارائه‌شده درباره‌ی تهیه‌ی رطوبت‌گیرها در فضای وب، منسوخ شده است یا به‌طور کلی اطلاعات صحیحی به کاربران داده نمی‌شود. برای آگاهی از چنین اطلاعاتی می‌توانید راهنمای کوتاه بیان‌شده در ادامه‌ی مقاله را مطالعه کنید.

۱- از یک رطوبت‌گیر متراکم‌کننده استفاده کنید. رطوبت‌گیرهای دمایی و گرما الکتریکی برای استفاده‌ی خانگی در فصل تابستان بسیار کُند هستند.

۲- اندازه‌ی یک رطوبت‌گیر نشان‌دهنده‌ی میزان آب خارج‌شده از هوا به ازای یک روز است. این موضوع ارتباطی به ابعاد فیزیکی یا ظرفیت مخزن آن ندارد.

۳- بهتر است بزرگ‌ترین رطوبت‌گیری که توان پرداخت هزینه‌ی آن را دارید تهیه کنید. هرچه رطوبت‌گیر بزرگ‌تر باشد، بخار آب را با سرعت بیشتری از هوا جذب می‌کند. رطوبت‌گیر سریع‌تر موجب آسودگی زودتر، انرژی مصرفی کمتر و طول عمر بیشتر می‌شود.
خنک‌سازی مبتنی بر عمل تبخیر

کولر آبی، کولر صحرایی و کولر هوای مرطوب، همگی به یک نوع دستگاه خنک‌کننده اشاره دارند. تمامی کولرهای یادشده، خنک‌کننده‌ی تبخیری هستند. این خنک‌کننده‌ها اساسا از یک حوضچه‌ی آب و یک پنکه‌ی داخلی ساخته شده‌اند.

کولر آبی

هنگام تبخیر آب، گرمای هوا جذب‌ می‌شود و آب از حالت مایع به گاز تغییر حالت می‌دهد. این عمل سبب کاهش دمای هوای موجود در بالای آب می‌شود. در حقیقت با دمیدن هوای سرد و مکش هوای گرم محیط، سازوکاری برای خنک‌سازی فضای اتاق به وجود می‌آید. خنک‌کننده‌های تبخیری نوع تجاری فوق‌العاده گران‌قیمت هستند؛ به‌طوری‌که می‌توان با هزینه‌ی آن چندین دستگاه تهویه‌ی هوای مطبوع خریداری کرد. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم که شخصا برای ساخت خنک‌کننده‌ی تبخیری ساده‌ای که بسیار ارزان‌تر از نمونه‌های تجاری خواهد بود، اقدام کنید.

۱- تشتک بزرگی را با مقدار زیادی از آب سرد و یخ پر کنید.

۲- تشتک را مستقیما جلوی پنکه‌ی ایستاده قرار دهید

کولر تبخیری

شما می‌توانید به‌وسیله‌ی ساختن یک جعبه‌ی ویژه با پنکه‌ی داخلی و خلق روشی برای تخلیه‌ی آب گرم و پر کردن دوباره‌ی تشتک با آب سرد و یخ، یک دستگاه خنک‌کننده‌ی تبخیری پیشرفته بسازید. انجام چنین کاری به خلاقیت شما بستگی دارد.
تهدید بزرگ برای خنک‌کننده‌ی تبخیری

سرعت تبخیر بستگی به میزان رطوبت دارد. اگر خانه‌ی فرد در حال حاضر مرطوب باشد، آب موجود در خنک‌کننده‌ی تبخیری قادر به تبخیر سریع  نخواهد نبود و در نتیجه باعث کاهش قابل توجه کارایی خنک‌کننده خواهد شد.
مقاله مرتبط:

    گرمای زمین تا سال ۲۰۸۵ برگزاری مسابقات المپیک تابستانی را غیرممکن خواهد کرد

علاوه بر این‌که آب داخل خنک‌کننده‌ی تبخیری نمی‌تواند تبخیر شود، نهایتا به هوای محیط افزوده می‌شود. به این معنی که میزان رطوبت هوا بالا می‌رود و رطوبت بیشتر می‌تواند حتی در زمان کاهش دما، به‌واقع احساس گرمای به‌مراتب بیشتری به افراد داخل منزل القا می‌کند.

بنابراین، خنک‌کننده‌ی تبخیری در آب و هوای خشک، به‌ویژه در مناطق بیابانی بهتر عمل می‌کند. به‌عنوان یک قاعده کلی، اگر میزان رطوبت منزل شما در هر زمانی کمتر از ۴۰ درصد است، استفاده از خنک‌کننده‌ی تبخیری می‌تواند یک راه حل مناسبی باشد. اگر آب و هوای منطقه‌ی سکونت شما به‌شدت خشک است، رطوبت اضافه حتی می‌تواند به داشتن خواب بهتر کمک کند.
نصب پرده‌ روی پنجره‌ها

علاوه بر کاهش دمای داخلی، باید اقدامات لازم برای جلوگیری از ورود گرما به داخل منزل را هم انجام دهید. متأسفانه، نور خورشید بزرگ‌ترین و قدرتمندترین عامل ورود گرما به داخل خانه است که به این سادگی‌ها نمی‌توان از پس آن برآمد.

پرده هوشمند

اگر به دنبال راهکاری ساده و ارزان‌قیمت هستید، می‌توانید از پرده‌های خنک‌کننده‌ی حرارت‌گیر استفاده کنید. این پرده‌ها از موادی ساخته شده‌اند که تا حد ممکن از عبور بیش از حد نور خورشید و گرما جلوگیری می‌کنند. پرده‌هایی که دارای رنگ روشن هستند به‌واسطه‌ی انعکاس نور، بهتر از پرده‌های تیره‌رنگی که نور را جذب می‌کنند، عمل خنک نگه‌داشتن محیط را انجام می‌دهند.

اما به‌منظور بهره‌مندی از پرده‌های فناورانه‌ی هوشمند می‌توانید از محصولات MySmartBlinds بهره ببرید. این سیستم هوشمند اجازه می‌دهد تا به‌صورت دستی و با استفاده از گوشی هوشمند خود، پرده‌ی پنجره را کنترل کنید. به‌علاوه‌، پرده‌ی یادشده دارای حالت خاصی برای ذخیره‌ی انرژی است که به‌طور خودکار برای داشتن کم‌ترین دما و نور تنظیم می‌شود.
ترفندهای دیگر برای خنک ماندن در فصل تابستان

استفاده از دوش آب سرد برای کاهش دمای بدن به‌ویژه با دوش هوشمند U ساخت شرکت Moen لذت‌بخش‌تر هم خواهد بود. با استفاده از دوش هوشمند U، می‌توانید کنترل کاملی روی دما داشته باشید و اعلان‌های مربوطه را روی گوشی هوشمند دریافت کنید. همچنین می‌توان با بهره‌مندی از نرم‌افزار مخصوص، اقدام به آماده‌سازی، آغاز به کار و متوقف ساختن دوش هوشمند کرد.

دوش هوشمند U

به‌علاوه، لامپ‌های رشته‌ای حرارت زیادی تولید می‌کنند؛ بنابراین باید تعویض آن‌ها با لامپ‌های کم‌مصرف از نوع LED یا فلورسنت را در فصل تابستان، در دستور کار خود قرار دهید. لامپ‌های LED از نظر طول عمر، روشنایی، میزان گرمای تولیدی و مضر بودن به‌مراتب بهتر از لامپ‌های فلورسنت هستند.