چندی پیش ابزار معروف و پرکاربرد گوگل، یعنی گوگل وب مستر تولز ، تغییر نام داده شد و کنسول جست وجوی گوگل ( Google Search Console)  جایگزین آن شد. البته امروز این ابزار به اختصار ،GSC خوانده میشود. آنالیزگر گوگل یکی از ابزارهایی است که به عنوان زیرمجموعه ی این پکیج به کاربران معرفی شد و با استقبال خوبی نیز رو به رو شد. کاربران توانستند به سادگی ترافیک وب سایت خود را کنترل کنند و برای ارتقای اوضاع فعلی وب سایت خود به کار برند.

در این سری از مقالات ،  به معرفی  کنسول جست وجوی گوگل، نحوی استفاده از آن و مزایا و معایب استفاده از آن اشاره می کنیم.با ما همراه باشید.

نمایش وب سایت در صفحه ی اول گوگل با کنسول جست وجوی گوگل

کنسول جست وجوی گوگل چیست؟

نکته ای که بسیاری از کاربران در استفاده از ابزارهای گوگل نظیر آنالیزگر گوگل به آن توجه ندارند این است که  قبل از این که برای دیده شدن وب سایت خود برنامه ریزی کنید ویا توقع داشته باشید که وب سایت شما در جست وجوی گوگل به نمایش گذاشته شود، باید یه سری از فاکتور های مهم در نظر گرفته شود و از فیلتر های اساسی وب سایت عبور کند. کراول شدن وب سایت ، ایندکس شدن مطالب و سپس تعیین رنک وب سایت از جمله مراحلی است که قبل از هر چیز باید طی شود.

همین موارد بود که سبب معرفی کنسول جست وجوی گول شد. کنسولی که راه ارتباطی گوگل با صاحبان وب سایت ها یا همان وب مستران می باشد  و با استفاده از آن روش های بهینه سازی و بهبود اوضاع وب سایت با توجه به سیاست های فعلی گوگل به وب مستران گوشزد میشود.

کنسول جست وجوی گوگل ظاهری ساده و روتین ندارد و با تمام آنالیزگر هایی که تا به حال دیده اید متفاوت است.این کنسول به قدی پیشرفته شده است که برای سئو وب سایت شما می توانید تعداد بیشتری ستون و ردیف و البته چارت و نمودار های متنوع ببینید.

این سرویس یک ابزار پیشرفته و رایگان است که خود گوگل برای تمامی کاربران دارای حساب در گوگل فراهم کرده است. با استفاده از این کنسول، یک مسیر ارتباطی دو طرفه بین وب مستر و کارگذارن گوگل ایجاد میشود ؛ به نحوی که بتوانید اجرای وب سایت و شرایط فعلی وب سایت و موقعیت وب سایت در نتایج گوگل را بررسی و به اصطلاح مانیتورینگ کنید.

مهم ترین بخشی که با استفاده از این ابزار برای شما کاربردی خواهد بود این است که شما متوجه میشوید که کدام یک از کوئری های جست وجو برای وب سایت شما کاربردی است و کجای وب سایت نیازمند تغییراتی برای بهتر دیده شدن وب سایت شماست.

مدیریت نقشه ی وب سایت ، نحوی ایندکس شدن وب سایت و مشاهده ی جزییات آن و همچنین بررسی چگونگی ربات های گوگل برای کراول کردن وب سایت از کاربرد های دیگر این کنسول کاربردی گوگل است.

1

شروعی متفاوت با GSC:

در این بخش قصد نداریم نحوه ی استفاده از این ابزار را تشریح کنیم.چرا که کنسول جست وجوی گوگل، هر یک از بخش هارا کاملا معرفی کرده است و نحوه ی استفاده برای کاربران بسیار آسان شده است.

در هر حال با وجود یک حساب کاربری و ثبت نام در GSC ، طی سه گام ساده ی زیر می توانید از این کنسول استفاده کنید:

۱-روی دکمه ی Add A Property کلیک کنید.

۲-URL وب سایت خود را وارد کنید.

۳- متد اعتبارسنجی یا verification دلخواه خود را انتخاب کنید و نهایتا روی Verify کلیک کنید.

سه گام معرفی شده برای شروع کار است و وقتی که این بخش ها را طی کردید، منتظر ظاهر شدن اطلاعات وب سایت خود به صورت آنی نباشید.مدتی زمان میبرد تا بعد از افزوده شدن نام وب سایت شما به این مجموعه ، اطلاعات وب سایت شما وارد شود.این مدت ممکن است ۱ روز تا حداکثر یک هفته باشد و باید منتظر بمانید.

بهبود اجرای وب سایت با استفاده از  Google Search Console

به طور کلی استفاده از این کنسول برای صاحبان وب سایت هایی بیشتر توصیه میشود که در ابتدای فعالیت خود هستند و نیاز دارند که راهکارهایی را از همین اول کار برای پیشرفت سریع وب سایت به کار گیرند.

به هرحال هدف اصلی استفاده از کنسول جست وجوی گوگل، نمایش بهتر وب سایت در SERP می باشد .( SERP همان صفحه ی  نتایج جست وجوی موتورهای جست وجوگر می باشد.)

ممکن است تصور کنید هر پستی که برای افزایش رنک وب سایت قرار میدهید و در جهت افزایش ترافیک وب سایت شماست سبب بهبود واقعی رتبه ی وب سایت در SERP است. توجه داشته باشید که برخی از مطالب از وب سایت هستند که بسیار ازرشمند هستند و کاربران زیادی پیرامون آن جست وجو می کنند و به مطلب برتر وب سایت تبدیل میشوند ، با این حال برخی هیچ تاثیری در رنک وب سایت ایجاد نکرده اند.

نکان قابل توجه در استفاده از کنسول جست وجوی گوگل:

از زمانی که در سیستم کنسول جست وجو ثبت نام می کنید تا زمانی که اطلاعات در این سیستم جمع آوری و ثبت شود ، باید به دنبال این باشید که چند وقت یک بار لازم است که اطلاعا ثبت شده را مرور کنید و اصلا به چه بخش هایی از این کنسول باید بیشتر توجه کنید تا بتوانید به هدف اصلی خود از استفاده از این سرویس برسید.

بسته به اندازه ی وب سایت شما این موضوع متفاوت است.